تاریخ : 1399,چهارشنبه 24 دي16:15
کد خبر : 382515 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کاربرد افزودنی‌ها در فرمولاسیون محصولات غذایی

انجمن علمی مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی دانشگاه تهران با همکاری، انجمن های علمی مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه های تهران، شهرکرد و اردبیل، وبینار کاربرد افزودنی‌ها در فرمولاسیون محصولات غذایی را برگزار می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»ایسنا، در تهیه بیشتر محصولات غذایی از افزودنی‌های متعددی استفاده می شود که اگر به فهرست ترکیبات تشکیل دهنده که روی برچسب این محصولات درج می شود توجه کنیم به نام بعضی از این ترکیبات یا در بعضی موارد اصطلاح افزودنی‌های مجاز برخورد می کنیم.

کاربرد افزودنی‌ها در فرمولاسیون محصولات غذایی

به طور معمول این افزودنی ها برای افزایش کیفیت و بخصوص ماندگاری محصولات اضافه می شود؛ اما نکته مهم این است که مقدار ترکیبات و مواد افزودنی که مصرف می شود در کیفیت محصول اهمیت فوق العاده ای دارد و به همین دلیل است که گاه دو محصول که به ظاهر از ترکیبات مشابه تهیه شده اند، کیفیت بسیار متفاوتی دارند.

در گذشته بیشتر غذاها به طور مستقیم از منابع طبیعی تولید و مصرف می شد و اغلب بدون هزینه های جانبی به دست مصرف کننده می رسید، اما امروزه برای تهیه محصولات غذایی در کارخانه های صنایع غذایی از افزودنی ها و مواد نگهدارنده ضدمیکروبی استفاده می شود.

اگرچه مصرف کنندگان خواهان کاهش افزودنی های مواد غذایی هستند، اما متخصصان با توجه به امکان زنده ماندن و تکثیر میکروب های بیماری زا در مواد غذایی معتقدند این ترکیبات نگهدارنده ضد میکروبی همراه با عملیات اجرایی مناسب نقش مفیدی در تامین ایمنی مواد غذایی دارند.

از خواص ترکیبات نگهدارنده ضد میکروبی علاوه بر تامین ایمنی می توان بر طولانی تر شدن عمر نگهداری مواد غذایی و کاهش ضایعات اشاره کرد.

این وبینار با تدریس مهندس سلیمانی ـ کارشناس ارشد معاونت غذا و دارو، روزهای پنج‌شنبه و جمعه  ۲۵ و ۲۶ دی ماه، ساعت ۹  الی ۱۳ به صورت مجازی برگزار می شود.