تاریخ : 1399,یکشنبه 28 دي04:29
کد خبر : 382830 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

شهرداری اهواز تفاهم‌نامه علم و فناوری خوزستان را امضا نکرد

کاظمی نژاد بیان کرد: اعتقاد داریم که بخشی از سایت اداری پارک علم و فناوری باید نزدیک به دانشگاه باشد و بخشی دیگر نزدیک به صنعت تا ضمن ارائه و عرضه محصولات به صنعت نسبت به برشماری مشکلات آنها و ارائه راهکار لازم اقدام کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  مهر، ایرج کاظمی نژاد عصر شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خوزستان میان ۴۳ پارک کشور جزو ۱۰ پارک برتر است، اظهار کرد: انتخاب یکی از شرکت‌های ما به عنوان فناور برتر کشور در هفته پژوهش، انتخاب یکی از طرح‌های پژوهشی استان خوزستان به عنوان پژوهش برتر در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو و همچنین انتخاب فناوری برتر خوزستانی در حوزه شرکت فناور و استارتاپ از افتخارات پارک علم و فناوری خوزستان است.

وی افزود: در حوزه شرکت‌هایی که برای مقابله با ویروس کووید- ۱۹ فعالیت داشتند، پارک علم و فناوری خوزستان جایگاه خوبی را در کشور دارد؛ همچنین در لیست بیش از ۱۰۰ شرکت فعال در حوزه تجهیزات پارک خوزستان جایگاه خوبی دارند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به سفر معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به این استان، تصریح کرد: زمین ۲۰ هکتاری پارک علم و فناوری خوزستان در فولی آباد با ادعای شرکت نفت به عنوان میدان نفتی از ما گرفته شد ولی درخواست داریم تا در یک تهاتر حداقل زمین پنج هکتاری شرکت ملی پخش و پالایش واقع در جاده ساحلی دانشگاه شهید چمران به ما واگذار شود.

کاظمی نژاد بیان کرد: اعتقاد داریم که بخشی از سایت اداری پارک علم و فناوری باید نزدیک به دانشگاه باشد و بخشی دیگر نزدیک به صنعت تا ضمن ارائه و عرضه محصولات به صنعت نسبت به برشماری مشکلات آنها و ارائه راهکار لازم اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای تملک زمین به منظور ساخت پارک علم و فناوری خوزستان از طریق وزیر علوم نامه‌ای به وزیر نفت ارسال شده است، گفت: از طریق مجمع نمایندگان نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با تأکید بر اینکه توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، گرفتن رشته‌های مختلف و فارغ التحصیل کردن دانشجویان باید با برنامه‌ریزی حساب شده باشد، ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های پارک علم و فناوری نمی‌توانیم برای فناور خط مشی مشخص کنیم بلکه باید بر اساس وظایف ذاتی به دنبال به بار نشستن ایده‌های کاربردی آنها باشیم.

نقش پارک علم و فناوری در اقتصاد

کاظمی نژاد خبر داد: شرکت‌های پارک علم و فناوری خوزستان از تولید غذای پرنده تا تولید دستگاه bmi در سطح بین المللی برای آسیب‌شناسی لوله‌های نفت و گاز آن هم بدون تخریب فعالیت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که پارک علم و فناوری چه نقشی در تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در این راستا دارد، گفت: پارک علم و فناوری به عنوان عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان راهکارهای خود را همیشه داشته است و به عنوان یکی از اعضای این ستاد فعالیت مستمری را دارد تا فناوری را گسترش دهد که در نهایت این توسعه منجر به رشد اقتصادی و رفع نیازهای کشور می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اضافه کرد: حتی تصمیم‌گیری در خصوص ساخت محلی در خور شأن برای پارک علم و فناوری خوزستان نیز در همین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال جاری مصوب و با حمایت رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان ۱۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی به ساخت پارک اختصاص پیدا کرد.

کاظمی نژاد با اعلام این خبر که صندوق خطرپذیری استان برای کسب و کارهای نو با سرمایه‌گذاری سه میلیارد تومان راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: ۶ میلیارد تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور به عنوان وام جعاله در اختیار صندوق استانی قرار می‌دهند؛ همچنین انعقاد قراردادی با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری یک و نیم میلیارد تومان اعتبار به منظور کمک به این صندوق اخذ می‌کنیم.

وی انتقاد کرد: از ابتدای انتصاب شهردار فعلی اهواز در یک جلسه رسمی خواستار انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارائه خدمات فناورانه بودیم تا با تعیین اعتبار سه میلیارد تومانی، شرکت‌های پارک علم و فناوری خوزستان در این زمینه اقدام کنند ولی متأسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز پیش‌نویس این تفاهم‌نامه نیز به امضا نرسیده است و این در حالی است که شرکت‌های ما خدمات فناورانه و همچنین تجهیزات بسیاری را در این زمینه دارند که در مدیریت شهری کاربردی است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف شهری برای ارائه خدمات فناورانه ایده‌های بسیاری داریم، افزود: حتی یک رویداد در شهر دزفول برای تحقق شهر هوشمند برگزار کردیم چرا که شرکت‌های تحت مجموعه مدیریت پارک علم و فناوری ایده‌ها و توانمندی‌های بسیاری را برای بهتر ساختن شهر دارند که باید از آنها استفاده شود.

راه‌اندازی شعب نمایندگی دانش بنیان در خوزستان

کاظمی نژاد گلایه کرد: وقتی یک سال از آماده‌سازی پیش‌نویس تفاهم‌نامه با شهرداری اهواز گذشته ولی هنوز از سوی شهردار امضا نشده است همین می‌شود که خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خوزستان از استان‌های دیگر کار می‌گیرند.

وی از حمایت نشدن برخی از دستگاه‌های اجرایی خوزستان از شرکت‌های دانش‌بنیان انتقاد کرد و گفت: بیشترین قرارداد با شرکت نفت را شرکت‌های فناور مشهد دارند در حالی که خوزستان یک استان نفت‌خیز است.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تهدیدی به نام تحریم و یا حتی کرونا را با ارائه راهکارها و همچنین خلاقیت‌هایی که داشتند به فرصت برای حل مشکلات این دو حوزه تبدیل کردند، یادآور شد: ظرفیت عمده فناوری استان خوزستان به واسطه وجود صنایع بزرگ در این استان خیلی بالاست و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر استان‌ها به دنبال راه‌اندازی شعب نمایندگی در استان خوزستان هستند.

کاظمی نژاد خبر داد: خوزستان ۲۳۲ شرکت دانش‌بنیان و ۱۴ مرکز نوآوری دارد که تلاش می‌کنیم تا یک سال تعداد شرکت‌ها را تا ۵۰۰ شرکت افزایش دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خوزستان در سال گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان و میزان صادرات آنها نیز ۱.۹ میلیون دلار بوده است؛ این شرکت‌ها ۱۹ میلیارد تومان قرارداد منعقد کردند و یک هزار و ۷۳۰ نفر شاغل دارند.