تاریخ : 1399,پنجشنبه 02 بهمن12:43
کد خبر : 383289 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تست کرونای دانشجویان خوابگاهی رایگان شد

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

شرایط اختصاص خوابگاه به دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه را برای نیمسال دوم به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اختصاص داده و اعلام کرده که به دانشجویان ورودی جدید خوابگاه تعلق نمی‌گیرد.

معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیه‌ای در خصوص شرایط اختصاص خوابگاه در نیمسال دوم تحصیلی اعلام کرد: دانشجویانی که متقاضی اسکان در خوابگاه برای نیمسال دوم تحصیلی هستند، می‌توانند تا ۷ بهمن ماه درخواست خود را در سامانه گلستان ثبت کنند. فقط دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در مرحله پایان نامه، دفاع و یا تدوین پروپوزال هستند و نیاز به حضور در دانشگاه دارند، می‌توانند برای اسکان در خوابگاه درخواست خود را ثبت کنند.

هیچ ساز و کار نظارتی در حوزه مالی و قضایی در دانشگاه آزاد وجود ندارد

نظارت بر عملکرد دانشگاه آزاد از سوی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته خبرساز شد و نمایندگان طی نامه‌ای به کمیسیون تلفیق خواستار نظارت بر عملکرد مالی این مرکز آموزشی شدند.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی جهت ابهام زدایی حقوقی، شفافیت، پاسخگویی و رسیدگی به تظلم خواهی دانشجویان، اساتید و کارمندان این دانشگاه به ثبت رسیده است.

وی در مورد طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون خدمات فراوانی به نظام اسلامی داشته است و نقش موثری در آموزش عالی کشور دارد. با وجود این خدمات ارزشمند، پایبندی به قانون شفافیت، همواره دغدغه بسیاری از دانشگاهیان این دانشگاه بوده است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: تحقیق و تفحص مجلس نهم از دانشگاه آزاد اسلامی روشن ساخت که حجم تخلفات و بی قانونی در این دانشگاه بی سابقه بوده و دغدغه دلسوزان بی راه نبوده است. عمده این تخلفات در زیر سایه عدم نظارت حاکمیتی و تافته جدا بافته بودن این دانشگاه اتفاق افتاده است.

نظرسنجی دانشجویی درباره شخصیت شناسی سردار سلیمانی تمدید شد

معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران هم‌زمان با نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برای آشنایی بیشتر دانشجویان با مکتب سلیمانی نظرسنجی معرفتی «حاج قاسم سلیمانی» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور را برگزار کرده است که طبق اعلام پیشین دانشجویان فقط تا ۲۰ دی‌ماه مهلت شرکت در این نظرسنجی را داشتند، اما پس از بررسی‌های انجام شده این مهلت تا ۱۲ بهمن‌ماه تمدید شد.

این نظرسنجی با همکاری دانشجویان دانشگاه تهران و اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و جهاد دانشگاهی انجام می‌شود همچنین با توجه به مطالعه انجام شده بر روی مؤلفه‌های مکتب سلیمانی، تلاش شده پرسش‌ها در بردارنده همه جوانب باشد.

بر این اساس، دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیام نور، جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی و … می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این نظرسنجی به سایت bookRC.ir مراجعه کنند.

امکان تست سریع و رایگان کرونا برای دانشجویان متقاضی خوابگاه فراهم شد

مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه تهران اعلام کرد که از دانشجویان ساکن در خوابگاه می‌توانند تست رایگان و سریع کرونا گرفته می‌شود، این اقدام دانشگاه تهران را می‌توان در جهت حمایت از دانشجویان اقدام مناسبی عنوان کرد.

یوسف مقدس، رییس مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه، از فراهم شدن امکان تست سریع کرونا برای دانشجویان متقاضی خوابگاه خبر داد.

رئیس مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه تهران، گفت: پیرو ارجاع دانشجویان واجد شرایط تحصیلات تکمیلی متقاضی خوابگاه از سوی کمیته صدور مجوز سکونت دانشگاه، مرکز بهداشت و سلامت به مرور زمان فرآیند ارزیابی سلامت را کامل‌تر کرده است و با توجه به افزایش تدریجی آمار دانشجویان ساکن در خوابگاه و نیاز به صیانت از سلامت دانشجویان ساکن، تست سریع کرونا به فرآیند ارزیابی پزشکی و صدور گواهی سلامت افزوده شده است.

وی با بیان اینکه تست‌های تشخیص سریع کرونا با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه شده است، خاطرنشان کرد: با اضافه شدن تست سریع تشخیص کرونا، دانشجویان واجد شرایط باید پس از تکمیل پرسشنامه سابقه بیماری و تعهدنامه رعایت بهداشت فردی، به مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه جهت انجام آزمایش تست مراجعه کنند و پس از انجام معاینه پزشکی و در صورت تأیید، گواهی سلامت دانشجویان صادر می‌شود.

محرومیت شهر تهران در حوزه خوابگاه‌های متاهلی

مسئول نهاد دانشگاه امیرکبیر شهر تهران را جزو محروم‌ترین شهر کشور از حوزه خوابگاه‌های متاهلی دانست و نسبت به کم کاری‌ها از سوی نهاد‌های مسئول انتقاد کرد.

حجت الاسلام میراحمدی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر در خصوص آخرین آمار و اسکان دانشجویان در این خوابگاه‌ها گفت: در دانشگاه امیرکبیر از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۸ که حدودا ۲۲ سال است، بدون استثنا جشن‌های ازدواج دانشجویی را برگزار کردیم. در این مدت ۳۵۵۴ زوج دانشجو در مراسم جشن ازدواج دانشجویی دانشگاه شرکت کردند که این آمار، آمار قابل تاملی است. این زوج‌ها حتما یکی از آن‌ها دانشجوی امیرکبیر بوده و یا هر دوی آن‌ها در این دانشگاه تحصیل می‌کردند و در مجموع تقریبا ۷۱۱۴ دانشجو در مراسم دانشجویی شرکت کردند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص ترویج ازدواج در میان جوانان گفت: در تمام این سال‌ها رهبر انقلاب این موضوع برایشان از اهمیت بالایی برخوردار بوده، گفتمان تشکیل خانواده که همان گفتمان ازدواج و برنامه ازدواج است یک برنامه دینی است و مورد اهتمام ویژه نظام بخصوص رهبر انقلاب است که در تمام این سال‌ها برای ایشان مهم بود که جوانان ما در فرصت مناسبی که برایشان ایجاد می‌شود، تشکیل خانواده بدهند تا جایی هم که می‌توانستند از این حرکت در دانشگاه‌ها حمایت کردند.

دستورالعمل نهمین جشنواره ملی رویش ابلاغ شد

معاونت فرهنگی وزارت علوم دستورالعمل نهمین جشنواره ملی رویش را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که بر اساس این ابلاغیه جشنواره رویش تا اطلاع ثانوی به صورت برخط برگزار خواهد شد.

بر اساس این دستورالعمل، جشنواره ملی رویش در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی آن فعالیت‌های کانونی، آثار فردی شامل شعر و ادبیات، هنر‌های تجسمی، هنر‌های کاربردی (صنایع دستی)، هنر‌های آوایی، عکس، فیلم نامه، نمایش نامه و آثار گروهی شامل فیلم کوتاه، تئاتر، هنر‌های آوایی و نیز ایده‌های کانونی ارزیابی می‌شوند.

همچنین بخش غیر رقابتی این جشنواره نیز در قالب نمایشگاه مجازی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی اجرا می‌شود.

گفتنی است، در این دوره از جشنواره برای نخستین بار جایزه مسؤلیت اجتماعی با عنوان «شهید حسین علی مرادی» به دو نفر از دانشجویان و دو کانون فعال در این زمینه اعطا می‌شود.

هفتمین مسابقه از مجموعه مسابقات دانشجویی کتابخوانی «هشت بهشت» برگزار می‌شود

هفتمین مسابقه از مجموعه مسابقات دانشجویی کتابخوانی «هشت بهشت» با موضوع کتاب «آن مرد با باران می‌آید» با جوایز ۳ میلیون ریالی به صورت مجازی برگزار می‌شود. زمان برگزاری آزمون این دوره از مسابقات ۲۴ بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۲۴ (به صورت مجازی) تعیین شده است.

طبق نظر شورای مسابقه کتابخوانی "هشت بهشت" جوایز مسابقات به قید قرعه به شرکت‌کنندگانی تعلق می‌گیرد که موفق به کسب حداقل ۶۰ درصد نمره آزمون شده باشند.

هم‌چنین پس از برگزاری ۸ دوره مسابقه طی یکسال جایزه ویژه "هشت بهشت" به ۸ برگزیده‌ای تعلق می‌گیرد که طی این مدت (۸ دوره مسابقه) بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند.