تاریخ : 1399,پنجشنبه 02 بهمن22:53
کد خبر : 383338 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اولین فرمان بایدن/ بازگشت مذاکره‌ کننده ارشد با ماموریت ویژه

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده امریکا، با به دست گرفتن سکان رهبری این کشور، با صدور 17 فرمان ریاست‌جمهوری در اولین روز کاری عزم خود را برای ساختن برنامه‌های وعده داده‌اش به نمایش گذاشت. بخشی از این فرامین شامل لغو فرامینی بود که پیش از این توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور صادر شده بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اقتصادنیوز، صدور هفده فرمان ریاست‌جمهوری در اولین روز کاری توسط جو بایدن، برگزیده شدن عضو تیم مذاکرکننده در توافق هسته‌ای به عنوان مسئول امور ایران، اظهارات مقامات کاخ سفید در باره توافق هسته ای و اعمال تحریم‌ها علیه مقامات امریکایی توسط دولت چین سرخط رسانه‌های جهان را در نیم روز گذشته تشکیل داده‌اند.

فرمان اول

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده امریکا، با به دست گرفتن سکان رهبری این کشور، با صدور 17 فرمان ریاست‌جمهوری در اولین روز کاری عزم خود را برای ساختن برنامه‌های وعده داده‌اش به نمایش گذاشت. بخشی از این فرامین شامل لغو فرامینی بود که پیش از این توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور صادر شده بود.

لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان از جمله ایران، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، بازگشت به سازمان بهداشت جهانی و پایان دادن به وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک از جمله این فرامین است. اجبار به استفاده از ماسک در اماکن فدرال نیز از فرمان دیگری بود که در راستای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا توسط او صادر شد.

پاسخ به مسئله ایران در روز اول

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در اولین نشست مطبوعاتی خود گفت: «جو بایدن قصد دارد در مورد مساله هسته‌ای و سایر موضوعات نگران‌کننده درمورد ایران با رهبران کشورهای جهان و متحدان آمریکا گفت‌وگو کند». سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: «دولت بایدن قصد دارد از راه‌های دیپلماتیک محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده و به سایر موضوعات محل نگرانی نیز رسیدگی کند». او افزود: جمهوری اسلامی باید «محدودیت‌های چشمگیری» را که در توافق هسته‌ای آمده رعایت کند و بایدن قصد دارد در مورد ایران با رهبران کشورهای جهان و متحدان آمریکا گفت‌وگو کند.

این در حالی است که آوریل هینز مدیر امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه در کنگره گفته بود از بازگشت ایران به تعهدهای تام آن به توافق هسته‌ای، بسیار فاصله داریم. به گزارش رسانه‌های آمریکا آوریل هینز در برابر اعضای کنگره گفت که جو بایدن گفته چنانچه ایران به تعهداتش بر مبنای توافق هسته‌ای پایبند شود، او (بایدن) نیز دستور خواهد داد تا گام متقابلی در این زمینه برداشته شود. هینز در ادامه گفت؛ صراحتا بر این باورم که ما از(مرحله) این بسیار فاصله داریم».

بازگشت مذاکره‌ کنده ارشد با ماموریت ویژه

بر اساس گزارش‌ها، رابرت مالی، دستیار ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و یکی از اعضای گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای او با ایران، قرار است به عنوان نماینده (فرستاده) ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران منصوب شود. مالی فرزند یک شهروند سوریه‌ای یهودی، متولد مصر است.  مالی پیشتر در ماه نوامبر سال‌جاری، از ترور محسن فخری‌زاده، انتقاد کرده و گفته بود که این حمله از سرگیری دیپلماسی با ایران را برای جانشین ترامپ دشوارتر خواهد کرد. رابرات مالی،  در سال ۲۰۱۹ با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران وقتی برای شرکت در جلسه سازمان ملل به نیویورک رفته بود، دیدار کرد. او  قبلا به دلیل گزارش‌هایی که از ملاقاتش با اعضای حماس منتشر شد، از کمپین انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۰۸ کنار گذاشته شد، اما بعدها در مارس ۲۰۱۴ با عنوان مشاور عالی دولت اوباما در امور خاورمیانه به کار گرفته شد. مالی همچنین در سال آخر دولت اوباما، امور هماهنگی درباره گروه تروریستی داعش را هدایت می‌کرد.

تحریم در برابر تحریم

وزارت خارجه چین اعلام کرد ۲۸ شهروند آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ را به دلیل «‌تحریم‌های دیوانه‌واری که به شدت در مسائل داخلی چین دخالت کرده» تحت تحریم قرار داده است. افراد تحریم‌شده و خانواده‌هایشان از ورود به سرزمین‌ اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو منع شده‌اند.

آنها شرکت‌ها و موسسات مرتبط با آنها نمی‌توانند با چین وارد معامله شوند. در واکنش به این مسئله، دولت بایدن تحریم‌های چین علیه مقام‌های دولت ترامپ را «غیرسازنده و بدبینانه» خواند. در همین راستا امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن طی سخنانی اعلام کرده که وضع چنین تحریم‌هایی در روز برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری «به ظاهر تلاشی برای ایجاد تفرقه و اختلافات حزبی است».