به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تبلیغات در دنیای امروز شکلهای مختلفی دارد، از آگهیهای تمام صفحه در مجلهها و روزنامهها گرفته تا کالاها و خدماتی که اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی به دنبال کنندگان خود معرفی و ارائه میکنند. در میان تمام انواع تبلیغها، تبلیغات در گوگل یکی از مؤثرترین و بهترین روشهایی است که کسبوکارها میتوانند برای معرفی کالاها و خدمات خود انتخاب کنند. این سیستم تبلیغات در گوگل که از آن به نام گوگل ادز یا گوگل ادوردز یاد میکنند، شکلهای متنوعی برای معرفی مجموعه یا محصولاتتان به شما ارائه میدهد. ما در نیک آوازه امروز قصد داریم تا به شما بگوییم گوگل ادز چیست و چطور کار میکند؟
گوگل ادز (Google Ads) یا سیستم تبلیغاتی گوگل، روشی است که در آن گوگل با استفاده از سایتها و ابزارهایی که در اختیار دارد، کسبوکار شما یا خدمات و محصولاتتان را به مشتریان و کاربران مورد نظر شما معرفی و در ازای آن از شما هزینه دریافت میکند. گوگل ادز این تبلیغات را یا در موتور جستجوی گوگل و در صفحهی نتایج به نمایش در میآورد یا با استفاده از سیستم نمایش شبکهای (Network Display System) و برنامهی اد سنس (Ad Sense) گوگل، این تبلیغات را در دیگر وبسایتها نشان میدهد.
گوگل ادز درست در زمانی که کاربرها در حال جستوجوی کالاها و خدمات مرتبط با کسبوکار شما هستند، تبلیغات شما را به آنها نشان میدهد و این بزرگترین مزیتی است که این سیستم تبلیغاتی میتواند برای شما و تجارتتان ایجاد کند.
در کنار نمایش تبلیغات در موتور جستجوی گوگل، راه دیگری که گوگل ادز برای نمایش تبلیغات شما دارد، شبکهی نمایش گوگل است. شبکهی نمایش، مجموعهای وسیع از وبسایتهایی است که یا با گوگل همکاری دارند یا قبول کردهاند در خدمت گوگل ادز باشند. تبلیغهای گوگل میتواند در این وبسایت به شکل متن، تصویر، ویدیو یا دیگر فرمتهای مدیا با اهداف مختلفی به نمایش دربیاید. برنامهی اد سنس هم به شما این قدرت انتخاب را میدهد که تبلیغاتتان در کدام بخشهای یک وبسایت، نمایش داده شود.
اگر میخواهید تبلیغتان در موتور جستجوی گوگل یا شبکهی نمایش دیده شود، باید روی کلمه کلیدی که انتخاب میکنید دقت زیادی داشته باشید، چرا که گوگل ادز روی کلمه کلیدی تمرکز دارد. تبلیغ کنندگان لیستی از کلمه کلیدیهای هدف خود را که به کسبوکارشان مربوط است انتخاب میکنند و آن را به گوگل ادز میدهند تا بر اساس آن برایشان تبلیغ انجام دهد. عبارتهایی هم که به عنوان کلمه کلیدی انتخاب میکنند، آنهایی هستند که احتمال انتخابشان توسط کاربر در زمان جستوجو برای رسیدن به محصول، بیشتر است.
صاحبان کسبوکار، برای این کلمه کلیدیها به گوگل هزینهای (bid) پرداخت میکنند. مقدار این هزینه هم بر اساس اینکه صاحبان کسبوکار تا چه اندازه تمایل دارند برای جلب کاربرهای گوگل به سمت تبلیغشان خرج کنند، میتواند متفاوت باشد.
این هزینه، با امتیاز کیفیتی که گوگل بر اساس کیفیت تبلیغ پیشنهادیتان به شما میدهد، تلفیق میشود و تعیین میکند تبلیغات شما در نتایج صفحات موتور جستوجوی گوگل یا شبکهی نمایش، در چه رتبهای و به چه شکلی به نمایش دربیاید.
گوگل ادز بر اساس یک سیستم مزایدهای کار میکند، که این مزایده هر بار با سرچ یک کلمه کلیدی توسط کاربر انجام میشود. برای برنده شدن در مزایدهی گوگل و دیدن تبلیغ خود در صفحههای مرتبط با کلمه کلیدیهای مربوط به آن، باید امتیاز کیفیت و مقدار هزینهی تبلیغیتان را بالا ببرید.
هر اندازه امتیاز کیفیت شما بالاتر برود و همزمان با آن مقدار هزینهای که میکنید بیشتر شود، میتوانید جایگاه بهتری برای تبلیغتان به دست بیاورید. فاکتورهای زیر میتوانند بر امتیاز کیفیت شما اثرگذار باشند:
هزینهی گوگل ادز بر اساس عواملی مانند رقابتپذیری کلمه کلیدیهای انتخابی و صنعت شما، موقعیت جغرافیایی شما، کیفیت کمپینهای تبلیغاتی شما و غیره، میتواند تغییر کند.
با گوگل ادز و سیستم کاری آن تا اندازهای آشنا شدیم، البته گوگل ادز دنیای بزرگی از اطلاعات را در خود جای داده است و بخشهای مختلف و متنوعی دارد. تبلیغات در گوگل یکی از رازهای رسیدن به موفقیت در دنیای دیجیتالی امروز است، بازار خواسته یا ناخواسته به سمت دیجیتالی شدن میرود و کسبوکاری که میتواند در این مسیر عملکرد بهتری از خود نشان بدهد، میتواند سریعتر به خواستههای خود برسد.
منبع:
https://nikavazeh.ir/blog/what-is-google-ads-and-how-does-it-work