تاریخ : 1399,یکشنبه 05 بهمن01:16
کد خبر : 383533 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نامه انجمن اسلامی دانشجویان درخصوص فیلترینگ شبکه های اجتماعی

عدم پاسخگویی صریح و صحیح دستگاه حاکمیتی درباره مسئولین اجرای این اعمال اشتباه به مردم و حواله‌ی مسئله‌ای چنین مهم و پر ارزش به هم دیگر از دولت تا شورای عالی نظارت بر فضای مجازی تا قوه قضائیه و دیگر نهاد های مسئول کاملا در تضاد با آرمان های اصیل انقلاب از جمله آزادی و اهتمام به آگاهی مردم هست. خوب آگاهید که از حقوق اولیه این مردم صبور و محترم هست که مطلع باشند چه نهادی و با چه دلیلی دست به این اقدامات محدود کننده زده.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پژشکی ابن سینا درخصوص فیلترینگ شبکه های اجتماعی نامه ای خطاب به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه منتشر کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

« قوی شدن کشور جزو هدف‌های ما هست. امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است در همه‌ی دنیا و یک عده‌ ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند؛ قوت در این زمینه حیاتی است » (سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران)۹۹/۰۱/۰۳

اعضای محترم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

عرض سلام و تحیت

متاسفانه هراز چندگاهی خبر از فیلترینگ و اقدام برای ایجاد محدودیت در یکی از شبکه های اجتماعی فضای مجازی به اطلاع ما مردم می‌رسد. بارها و بارها مخالفت خود را قویاً با این گونه اقدامات و سخنان مخرب و عبث برخی نهادها و اشخاص اعلام کرده و می‌کنیم

اقدام برای اعمال فیلترینگ کور و غیر حرفه‌ای از توییتر گرفته تا تلگرام و... آن هم صرفا بر اساس نگاه و دیدگاه عده ای هیچ گونه فایده و نفعی جز ایجاد فاصله بین مردم و دستگاه حاکمیت و نظام نداشته و نخواهد داشت.

این روزها که جامعه از هر سمت چه تحریم های ظالمانه تروریست های غربی و چه ناکارآمدی فاحش مسئولین کشور؛ تحت فشار معیشتی و اقتصادی است و سفره‌ خانواده‌ها بیش از پیش کوچک شده برخی از این بسترهای مجازی؛ ظرفیت های بزرگ و پر امکانی برای فعالیت اقتصادی شرکت ها، جوانان و کسب و کارهای خانگی است این اقدام شما هیچ معنای دیگری جز اصرار بر فشار بیشتر بر مردم ندارد.

عدم پاسخگویی صریح و صحیح دستگاه حاکمیتی درباره مسئولین اجرای این اعمال اشتباه به مردم و حواله‌ی مسئله‌ای چنین مهم و پر ارزش به هم دیگر از دولت تا شورای عالی نظارت بر فضای مجازی تا قوه قضائیه و دیگر نهاد های مسئول کاملا در تضاد با آرمان های اصیل انقلاب از جمله آزادی و اهتمام به آگاهی مردم هست. خوب آگاهید که از حقوق اولیه این مردم صبور و محترم هست که مطلع باشند چه نهادی و با چه دلیلی دست به این اقدامات محدود کننده زده.

بارها به شما تذکر داده ایم که راه حل و مسیر مبارزه با جنگ نرم در فضای مجازی از راه فیلترینگ و اعمال قدرت‌های چکشی بر مردم و جامعه نمی‌گذرد بلکه همتی بلند و همکاری قوی برای تخصص و حرفه‌ای شدن در این زمینه را می‌طلبد جامعه ما تشنه‌ی محتوای خوب، مفید و در عین حال جذاب و حرفه‌ای از سمت کشور خود هست اما جای تأسف بسیار که اهتمام مسئولین امر به جای رسیدگی بر معضلاتی مثل وضعیت فشل و ناکارآمد صدا و سیما که سوق دهنده جامعه به سمت استفاده از رسانه‌های معاند و حاوی فحشا هست و عدم وجود آموزش های کافی و دقیق در زمینه های سواد رسانه‌ای و آگاهی بخشی به خانواده ها روی راهکارهای بیهوده و فسادزا و مخربی چون فیلترینگ مبذول گشته است.

پیشنهاد می‌کنیم به شما که از دوستانتان در مرکز فضای مجازی و وزارت ارتباطات بپرسید که سود این گونه اقدامات جز اتلاف وقت زیادی از مردم برای فیلترشکن هایی که عموما خود محرکی هستند پرقدرت برای رواج فحشا و ترویج جوانان به سمت سایت های مبتذل چه بوده؟! آیا جز این هست که شما فقط وقت این مردم را در یافتن فیلترشکن و اتصال آن تلف کرده اید و هیچ سودی به جامعه نرساندید که هیچ بلکه قسم بزرگی را هم به سمت انحراف ناشی از استفاده از این نرم افزارها کرده اید.

در راستای رویکرد مثبت اندیش و اصلاحی نسبت به عملکرد بزرگواران؛ پیشنهادهایی کارآمد و کلیدی در ادامه خدمت شما ارائه می‌گردد.

اول آنکه روند و فرآیند رأی‌گیری و تصمیم سازی برای اِعمال فیلترینگ و محدودیت بر شبکه های اجتماعی؛ کاملا اصلاح و بازنگری شود و هم چنین ساز و کاری برای ایجاد شفافیت در این تصمیمات اندیشیده شود در راستای حق آگاهی مردم.

دوم آنکه قدرت تصمیم گیری برای اِعمال فیلترینگ زیر نظر فقط یک کمیته‌ی واحد و مستقل با حضور متخصصین امر و به دور از موازی کاری با نهاد‌های دیگر، آورده شود.

سوم آنکه کنترل بر روی صفحات و اکانت‌های مدلینگ خارج از عرف و فسادزا در فضای مجازی بیشتر گردد و صاحبان این صفحات مورد بازخواست و محدودیت قرار گیرند.

چهارم اهتمام بیشتر مسئولین محترم بر آموزش تخصصی و کارآمد مباحث سواد رسانه‌ای و رفتار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در سطحی گسترده و همه جانبه از رسانه ملی تا دروس عمومی دانشگاهی تا فضای همان شبکه‌های اجتماعی

پنجم پذیرفتن و بازگشت از تصمیمات غلط و نسنجیده مثل اجرای فیلترینگ شبکه‌ی اجتماعی تلگرام ششم  حضور فعال و تخصصی برای ارائه محتوای قوی و موثر و خوب در شبکه‌های اجتماعی باید متوجه باشیم که در میدان جنگ؛ خالی کردن میدان جنگ استراتژی نیست بلکه باید وارد میدان شد و صحنه را به نفع خود تغییر داد.

هفتم همانطور که در گذشته هم بسیار ذکر شده عملکرد غیر حرفه‌ای، وابسته و به دور از جذابیت رسانه‌ی ملی و صدا و سیما مورد بازنگری جدی قرار بگیرد تا اینگونه رسانه‌های معاند و فساد زا وارد متن جامعه نشده و به آسانی جریان سازی نکنند. مد نظر داشته باشید که از معضلات ما در صدا و سیما رویکرد جذب و ارتقاء با توجه به هم عقیده بودن و نه متخصص بودن هست. از این نگاه به خصوص در این قسمت فوق حرفه‌ای به شدت دوری گُزینید.

هشتم ایجاد چتر حمایتی برای قسمت‌های اقتصادی، گروه های درآمد زا و کسب و کارهای خانگی در شبکه های اجتماعی و کمک به تخصصی سازی و کارآمد کردن آنها.

صراحتا و واضح به شما آقایان بزرگوار اخطار می‌دهیم که این روند شما نتیجه‌ای جز ایجاد فاصله‌ی شدید بین مردم و انقلاب و آرمان های متعالی آن نخواهد داشت و شما فقط چشم هایتان را بر واقعیت بسته و انگشت در گوش کرده مردم را محدود و مظلوم نگاه داشته اید.
به امید تصحیح این روند و ایجاد اراده‌ای استوار برای قوی شدن در این جبهه وَ کَفیٰ بِالحُلمِ ناصِرا

رونوشت دفتر مقام معظم رهبری

رونوشت رئیس محترم شورای عالی فضای مجازی کشور دکتر حسن روحانی

رونوشت جناب آقای جواد بابایی معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور

رونوشت جناب آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

رونوشت حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

رونوشت  حجت الاسلام محمد جعفر منتظری ریاست محترم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه


کد خبرنگار : 93