تاریخ : 1399,چهارشنبه 08 بهمن13:59
کد خبر : 383954 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تلاش آمریکا برای راهزنی نفتی

بایدن گفته است که می خواهد در مورد پیمان هسته ای که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد با ایران دوباره وارد مذاکره شود، اما آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه، هفته گذشته گفت که برای دستیابی به روابط "فاصله زیادی" وجود دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از بلومبرگ، ایالات متحده در تلاش است محموله نفتی را که ادعا می کند از ایران آمده است، توقیف کند.

به گفته افراد آگاه، واشنگتن برای جلوگیری از صادرات انرژی جمهوری اسلامی ایران، در تلاش است حدود ۲ میلیون بشکه از آنچه فکر می کند نفت ایران است را به دست آورد.

به گفته افرادی که نخواستند نام آنها فاش شود، این نفت خام که با کشتی آشیلا با پرچم لیبریا حمل می شود، پس از صدور دستور توقیف توسط وزارت دادگستری ایالات متحده به آمریکا می رود.

این دستور قبل از آنکه جو بایدن در ۲۰ ژانویه به عنوان رییس جمهور آمریکا، جانشین دونالد ترامپ شود، صادر شد.

با‌ دستورات ترامپ، واشنگتن تحریم های ایران را تشدید کرد تا‌ بتواند فروش نفت این کشور را متوقف کند، و در ثانی اهرم فشاری باشد ‌تا ایران فعالیت های هسته ای خود‌ را پایان دهد.

مالک یونانی آشیلاس، Capital Ship Management Corp، در ابتدا اظهار داشت که از عراق آمده است. طبق اسناد حمل و نقل، این کشتی به طور کامل بارگیری شده و بیش از ۲ میلیون بشکه را‌ می تواند حمل کند.

سخنگوی وزارت دادگستری امریکا از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرد.

بایدن گفته است که می خواهد در مورد پیمان هسته ای که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد با ایران دوباره وارد مذاکره شود، اما آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه، هفته گذشته گفت که برای دستیابی به روابط "فاصله زیادی" وجود دارد.

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط بلومبرگ، ایران در ماه دسامبر، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام پمپاژ می کند. این مقدار نصف مقداری است که قبل از اینکه ترامپ توافق هسته ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک را ترک کند و تحریم ها را تشدید کند، تولید می کرد. از تولیدی امروز ایران، فقط چیزی حدود ۱۰٪ صادر می شود که بیشتر ‌این صادرات به چین است.

کشتی اشیلاس، کشتی معروف به حامل خام بسیار بزرگ، نفت خود را در ماه نوامبر از کشتی دیگری در بندر فجیره امارات متحده عربی دریافت کرد. طبق اسناد حمل و نقل، قرار بود پس از آن آشیلاس به پایتخت عمان مسقط برود.

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط بلومبرگ، سیستم ردیابی آن از اول ژانویه تا ۱۳ ژانویه خاموش بود و اکنون در اقیانوس اطلس جنوبی به سفرش ادامه می دهد.

پیش از این بارها ایالات متحده سعی در تصرف نفت ایران داشته است.

سال گذشته، شناورهایی را که گفته می شد از جمهوری اسلامی‌ایران به ونزوئلا سوخت حمل می کردند رهگیری شد.

بسیاری از کشتی هایی که از ایران خارج می شوند ترانسپوندر های (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) خود را خاموش می‌کنند، این  امر ردیابی آنها و محاسبه سطح صادرات ایران را دشوار می کند.