تاریخ : 1399,شنبه 02 اسفند17:08
کد خبر : 386512 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

آیا لزوم اخذ اجازه شوهر برای خروج از کشور قابل اصلاح است؟

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: برای بحث اصلاح قانون گذرنامه جلسه‌ای را با قضات و حقوقدانان در همین هفته هماهنگ کرده‌ایم تا در این زمینه تبادل نظر و گفت‌گو کنیم تا ببینیم قانون چگونه باید اصلاح شود و اصلاح این قانون چه اقتضائاتی دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس- ممنوع‌الخروج شدن ورزشکاران زن توسط همسرانشان، ماجرایی است که هر چند وقت یکبار خبرساز می‌شود. اخیرا نیز سمیرا زرگری سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین به علت ممنوع الخروج شدن توسط همسرش از هدایت تیم ملی کشورمان در مسابقات جهانی ایتالیا بازماند. موضوعی که واکنش‌های منفی بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

آیا لزوم اخذ اجازه شوهر برای خروج از کشور قابل اصلاح است؟

با این حال فارغ از سوگیری‌های رسانه‌ای و بعضا جناحی لازم است که این موضوع به عنوان مسئله‌ای حقوق مورد بررسی علمی دقیق قرار گیرد.

سید احمد حبیب‌نژاد هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی درباره شرط اذن شوهر برای سفر خارجی نوشت: «لزوم اخذ اجازه شوهر برای خروج از کشور مربوط به قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱ و قبل از انقلاب است که با توجه به ضعف ادله قائلین به این لزوم یا امکان انصراف آن‌ها؛ اصل آزادی رفت‌وآمد و اصلاح قوانین حساس‌تر مانند ارث‌بری زنان از زمین یا موضوع مازاد دیه، این ماده هم قابل اصلاح است.»

البته پیشتر نیز در ۱۳۶۳ شورای نگهبان شرط اذن شوهر را که در در ماده ۱۸ قانون گذرنامه بیان شده است،‌ برای بانوانی که حج واجب بر ذمه آن‌ها بود غیرشرعی دانسته است و همچنین طرح‌هایی نیز برای اصلاح ماده ۱۸ قانون گذرنامه در دوره‌های قبل مطرح شده بود که هر یک به دلیلی به نتیجه نرسیدند.

فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با تأکید بر لزوم اصلاح دقیق قانون گذرنامه، اظهار کرد: برای بحث اصلاح قانون گذرنامه جلسه‌ای را با قضات و حقوقدانان در همین هفته هماهنگ کرده‌ایم تا در این زمینه تبادل نظر و گفت‌گو کنیم تا ببینیم قانون چگونه باید اصلاح شود و اصلاح این قانون چه اقتضائاتی دارد.

وی با بیان اینکه فراکسیون زنان مجلس پیگیر اصلاح قانون گذرنامه است،‌ گفت: البته در حال حاضر دستگاه قضا این امکان را دارد که با توجه به شرایط برای خروج از کشور زنان دستور صادر کند ولی این روش موضوع را بغرنج‌تر می‌کند و باید سراغ اصلاح این قانون رفت تا در آن قانون تصریح شود که اقلا در مواردی که فردی برای جمهوری اسلامی به ماموریت می رود منعی برای خروج از کشور نداشته باشد.

قاسم‌پور افزود: البته در مجلس قبل هم طرح هایی برای اصلاح قانون گذرنامه ارائه شده بود که هیچ یک به نتیجه نرسیدند،‌ لکن برای ارائه یک طرح باید نظرات جامعه فقاهتی و حقوقی کشور مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا آنچه در مجلس طرح می‌شود قابلیت دفاع کردن از آن را داشته باشیم تا در نهایت نیز اصلاحی صورت بگیرد تا به نفع جامعه ورزشی و تمام کسانی که می خواهند برای جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل نقش آفرینی داشته باشند باشد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در این روزها بسیار درگیر موضوع بودجه است، گفت: در حال حاضر مجلس بسیار درگیر بحث بودجه است و نمایندگان درگیر موضوع اصلاح قانون گذرنامه نشده‌اند و ما فعلا در فراکسیون زنان قصد داریم پیش‌نویسی متقن آماده کنیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با تأکید بر اینکه نگاه عجولانه به اصلاح این قانون می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، تشریح کرد: از نظر حقوقی و فقهی در خصوص شرط بودن اذن شوهر برای سفر همسرش نگاه‌های متفاوتی  وجود دارد که باید همه آن‌ها را مراعات کرد و با کارشناسی و دقت طرحی را ارائه داد، چراکه اگر طرحی عجولانه مطرح شود صرفا در سطح پیشنهاد باقی می‌ماند و آنوقت  قادر نخواهیم بود که جامعه تصمیم‌گیر و قانون‌گذار را نسبت به این موضوع حساس کنی.

وی در پایان گفت: بنده این ایام شخصا پیگیر مسئله خانم زرگری بوده‌ام، لکن موضوع پیچیدگی‌هایی دارد که امیدواریم به زودی حل شود.

با این همه به نظر می‌رسد حال که با وقوع ماجرای ممنوع‌الخروج شدن سرمربی تیم ملی اسکی و بازماندن او از مسابقات جهانی اجماعی در خصوص اصلاح قانون گذرنامه شکل گرفته است، ضروری است تا روند اصلاح این قانون توسط نمایندگان مجلس و سایر صاحب‌نظران و حقوقدانان تسریع شود تا باز هم شاهد مواردی از این دست نباشیم.