تاریخ : 1399,پنجشنبه 07 اسفند22:29
کد خبر : 387098 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

یمن: قدردان حمایت‌های ایران هستیم

وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن با اشاره به لزوم لغو محاصره ملت این کشور قبل از آغاز مذاکرات سیاسی از کمک‌های ایران تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «هشام شرف عبد الله» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در مصاحبه با المیادین اظهار داشت که دولت صنعا در برابر تجاوزات دشمن مقاومت و امور کشور را مدیریت می کند و یمن را به صلح و امنیت خواهد رساند.

وی درباره وعده های دولت جدید آمریکا به ریاست «جوبایدن» برای پایان دادن به جنگ یمن گفت که بایدن متعلق به حزب دموکرات آمریکا است؛ یعنی همان گروهی که جنگ یمن به راه انداختند و امروز تلاش می کند این اشتباهات را اصلاح کند.

عبدالله افزود، دست ما برای صلح دراز است اما در وهله اول باید اعتماد سازی شده و تجاوزات عربستان نیز متوقف شود.

وی خاطر نشان کرد قبل از انجام هر گونه مذاکره سیاسی باید حملات متوقف و محاصره اقتصادی و نیز محاصره فرودگاه ها و بنادر نیز برداشته شود.

هشام شرف عبدالله با اشاره به اینکه کانال های ارتباطی غیرمستقیمی با ایالات متحده از طریق واسطه های خارجی وجود دارد خاطرنشان کرد که عمان برخی از پیام ها میان صنعا و واشنگتن را تبادل می کرد.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن خطاب به «تیموثی لیندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن گفت که باید باید مذاکرات با صنعا انجام شود و نه طرف های خارجی و ما به او توصیه می‌کنیم که با ما تماس بگیرد.

وی همچنین با انتقاد از مواضع «مارتین گریفیتس» فرستادی سازمان ملل اظهار داشت ، او به گونه ای صحبت می‌کند که انگار نماینده عربستان است و نه سازمان ملل و ما هیچ گونه اظهاراتی ضد تجاوزات عربستان در سخنان وی مشاهده نکردیم.

عبدالله در ادامه به طرح حمله ضد یمن اشاره و اعلام کرد که در نوامبر 2014 سران نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی در ریاض با یکدیگر دیدار و این حمله را طراحی کردند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها قبل از آغاز تجاوزات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن همه چیز را می دانستند.

وی در ادامه اظهار داشت اکنون بعد از این تجاوزات ما قطعنامه 2216 و ابتکار خلیج فارس و تصمیمات گفتگوی ملی سال 2013 را به رسمیت نمی شناسیم و نیروهای خارجی باید از یمن خارج شده و بودجه مالی شبه‌نظامیان در یمن قطع شود.

هشام عبدالله گفت که ما دو نوع مذاکره داریم، یکی با گروه «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن و دیگری با کشورهای متجاوز. منصور هادی مشروعیت ندارد و سفیر انگلیس و فرستاده آمریکا در تلاش هستند تا به عنوان یک نماینده عالی در این مذاکرات عمل کنند که ما این را قبول نمی کنیم.

سپاسگزار ایران هستیم

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن درباره مناسبات مناسبات دولت صنعا و جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که ایران کشور برادر ماست و در چندین مرحله به ما کمک کرد و ما از مردم و رهبری ایران سپاسگزاریم.

وی در ادامه گفت تصمیم یمنی‌ها توسط خود یمنی ها اتخاذ شده ، برخی با توجیهات واهی ایران را در رابطه با یمن متهم می کنند ، ما از کمکهای ایران تشکر و تاکید می‌کنیم که هرگونه اتهام زنی به ایران درباره یمن و نقش این کشور در طولانی کردن جنگ را به کلی رد می کنیم.

وی همچنین درباره سرنوشت شهر راهبردی مارب گفت، رهبری یمن و دولت نجات ملی طرف‌هایی هستند که درباره سرنوشت این شهر تصمیم می گیرند. ما این شهر را زیر نظر داریم، نیروهای نظامی در آنجا بسیج کرده‌ایم و لازم است که تروریست ها را در انجا از بین ببریم.

این مقام دولت صنعا ادامه داد، دشمن تلاش می‌کنند از نظر معیشتی و اقتصادی ما را تحت فشار قرار دهد بنابراین ما باید نفت خود را از مارب به دست آوریم و نیروهای ما در حالی که از دولت و حاکمیت خود دفاع می‌کنند اجازه نمی دهند تروریستهای داعش و القاعده وارد مناطق آنها شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه قبایل مارب به دنبال صلح هستند اظهار داشت اگر می خواستیم به روش دشمن سعودی وارد مارب شویم از مدت‌ها قبل این کار را می‌کردیم اما به دنبال محافظت از غیرنظامیان هستیم.

وی همچنین درباره پرونده تبادل اسرا اظهار داشت که صنعا آماده تبادل اسرا است، اما نیروهای دشمن نمی خواهند این پرونده بسته شود. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر جنگ یمن را به راه انداختند و اطلاعات نشان می‌دهد که ابوظبی هنوز از این جنگ خارج نشده و به آن توصیه می کنیم که عقب نشینی کند. یمن یک کشور قدرتمند و یکپارچه است و این درگیری ها بدون توطئه های خارجی صورت نمی‌گرفت.