تاریخ : 1399,سه شنبه 12 اسفند17:15
کد خبر : 387604 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کنکور تبدیل به غول ترسناک شده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنکور تبدیل به غول ترسناک شده است، گفت: متأسفانه اکثر خانواده‌های ایرانی در چهار دهه اخیر با غول کنکور روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو در رابطه با آسیب‌های کنکور و اقدامات مجلس، گفت: کنکور تبدیل به غولی شده است که سیستم آموزشی و نهادهای آموزشی، آن را ساخته‌اند و ترسی از این غول در جامعه ایجاد شده است؛ البته این غول همچنان در حال ایجاد ترس و هراس در خانواده‌ها و دانش‌آموزان است و متأسفانه تقریبا همه خانواده‌های ایرانی در چهار دهه اخیر با غول کنکور روبه‌رو شده‌اند که تلفاتی در ابعاد روانی و جسمانی به جا گذاشته است.

کنکور تبدیل به غول ترسناک شده است

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون مدیریت صحیحی در مورد کنکور اعمال نشده است، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه همواره صحبت از مدیریت کنکور مطرح می‌شود اما تاکنون هیچ جایگزینی برای آن مطرح نشده و همچنان می‌بینیم گزینه جایگزینی به جای کنکور نداریم.

*گلایه نادری از ورود نابهنگام شورای عالی انقلاب فرهنگی به طرح کمیسیون آموزش در مورد کنکور

نادری یادآور شد: چند ماه قبل طرحی در مورد کنکور و جایگزین های آن در کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس مطرح و بر روی کاغذ هم آمد اما متأسفانه پیگیری و ورود نابهنگام شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شد طرح  را متوقف کنیم حال باید ببینیم خروجی کار این شورا چه می‌شود البته فعالیت‌هایی از سوی آنها در حال انجام شدن است.

وی در پاسخ به این سوال که چه عناوینی در طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات برای جایگزینی کنکور مطرح شده بود،گفت: آیتم‌های مختلفی از جمله معدل دانش آموز که البته سهم جزئی در این طرح داشت، امتیازات منطقه‌ای، مشخص شدن نوع مدرسه شامل دولتی و غیرانتفاعی، نحوه تعاملات در درس‌ها و نحوه نمره‌گیری‌ها در این طرح وجود داشت و نهایتاً جمع آنها تبدیل به یک تراز و امتیاز می‌شد و می‌توانستیم مشخص کنیم چه کسی کدام دانشگاه قبول می‌شود.

* گردش مالی ۸ هزار میلیاردی تومانی مافیای کنکور

وی  در رابطه با مافیای کنکور چنین توضیح داد و گفت: در هر صورت معضل کنکور باقی است و در کنار این غول عظیم که تلفاتی نیز به دنبال دارد می‌بینیم که مافیایی نیز شکل گرفته است که  اقتصاد سنگینی را به خود اختصاص می‌دهد که این عدد تا حدود ۸ هزار میلیارد  تومان هم ذکر شده است و این گردش مالی مؤسسات کنکور یا اقتصاد حول و حوش کنکور است. طبیعتاً این گردش‌های عظیم می‌تواند کج‌کارکردهای کنکور که ما شاهد آن هستیم را بیشتر کند. بنابراین باید فکر جدی برای حذف و راهکارهای جایگزین کنکور صورت گیرد.

نادری در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان گردش مالی مافیای کنکور را ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردند، خاطر نشان کرد: برآورد اولیه در زمان بررسی کنکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد گردش مالی مافیای کنکور حداقل ۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که معقول تر به نظر می رسد.