تاریخ : 1399,یکشنبه 17 اسفند19:36
کد خبر : 388176 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

«مادورو» و همسرش واکسن روسی دریافت کردند

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و همسرش، دوز نخست از واکسن اسپوتنیک وی روسیه را دریافت کردند؛ همچنین دومین محموله از ۱۰۰ هزار دوز واکسن روس نیز به این کشور آمریکای لاتین رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، به دنبال طرح واکسیناسیون کووید-۱۹ با اولویت واکسینه کردن کادر درمان در ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور آمریکای لاتین و همسرش «سیلیا فِلورس» دوز نخست از واکسن اسپوتنیک وی روسیه را دریافت کردند.

«مادورو» و همسرش واکسن روسی دریافت کردند

مادورو که پیشتر نیز اسپوتنیک وی را بهترین واکسن جهان خوانده بود، گفت، همه مطالعات جهانی بر قدرت بالای واکسن روسیه در ایمنی زایی اتفاق نظر دارند.

وی افزود: جهان با کمبود واکسن مواجه است ،حدود ۴۰ کشور استفاده از واکسن روس را آغاز کرده و اتحادیه اروپا نیز مطالعات این واکسن را آغاز کرده است.

ونزوئلا اگر چه از دسته کشورهای آمریکای لاتین است که از نخستین مراحل کارآزمایی‌های بالینی واکسن اسپوتنیک وی بر افراد داوطلب با مقام‌های روس همکاری گسترده داشته است.

بر اساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت ونزوئلا این کشور در نظر دارد در مرحله نخست طرح واکسیناسیون، ۱۰ میلیون نفر از جمعیت نزدیک به ۳۱ میلیون نفره اش را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.

همچنین شامگاه شنبه، دومین محموله از ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی با حضور خورخه ارئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا و سرگئی مالیک باگداساروف سفیر روسیه در این کشور، به کاراکاس رسید.

بر اساس اعلام مقامات ونزوئلایی تا کنون حدود ۶۰ درصد از محموله نخست واکسن روسیه تزریق شده است. ۱۳ فوریه (۲۵ بهمن) نخستین محموله شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن روسیه به این کشور رسید.

بر اساس اطلاعات منابع رسمی دولت ونزوئلا، نخستین محموله از ۵۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین همراه با محموله ای از تجهیزات پزشکی و بهداشتی از قبیل ماسک و آزمایش‌های تشخیصی نیز هفته گذشته (یکم مارس/ ۱۱ اسفند) به فرودگاه سیمون بولیوار در کاراکاس، پایتخت این کشور رسید. طبق اعلام مقامات بهداشتی، تزریق واکسن چینی از فردا دوشنبه (هشتم مارس/ ۱۸ اسفند) آغاز خواهد شد.

دولت ونزوئلا که تحت تحریم‌های شدید واشنگتن با مشکلات مالی فراوان دست و پنجه نرم می‌کند، با برنامه کواکس برای تهیه واکسن کرونا برای کشورهای جهان که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی قرار دارد نیز قراردادی امضا کرده، اما هنوز نتوانسته مبالغ مرتبط با آن را پرداخت کند.

بر اساس آخرین آمار تارنمای وُردو میترز تا کنون بیش از ۱۴۱ هزار نفر در ونزوئلا به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر یکهزار، ۳۰۰ نفر جان خود را ازدست داده اند.