تاریخ : 1399,شنبه 23 اسفند17:59
کد خبر : 388763 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وزارت بهداشت:

آزمون دستیاری تخصصی بدون تاخیر و در موعد مقرر برگزار می شود

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به تقاضای تعداد قابل ملاحظه ای از داوطلبین که مصرانه خواهان برگزاری آزمون پذیرش دستیاری تخصصی در موعد مقرر هستند، با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد که این آزمون در تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، در اطلاعیه معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تقاضای تعدادی از داوطلبین امتحان دستیاری برای تاخیر مجدد این آزمون آمده است بعد از تعویق آزمون دستیاری از اسفندماه به بیستم فروردین ۱۴۰۰، بسیاری از داوطلبان به این موضوع اعتراض داشتند و آن را مخل برنامه ریزی درسی و موجب از دست دادن تمرکز و آرامش روانی خود می دانستند. در هفته های اخیر هم تعداد قابل ملاحظه ای درخواست از سوی داوطلبین این امتحان دریافت شده که مصرانه تقاضای برگزاری امتحان در موعد مقرر دارند.

آزمون دستیاری تخصصی بدون تاخیر و در موعد مقرر برگزار می شود

دلایل زیادی وجود دارد که بر اساس آن باید این آزمون بدون کوچکترین تاخیری برگزار شود. از جمله اینکه نامشخص بودن وضعیت اپیدمی کرونا می طلبد که در اولین زمان ممکن امتحان برگزار گردد چرا که تغییر وضعیت به سمت نامطلوب می تواند آسیب زا باشد. ضمن اینکه حضور بموقع دستیاران سال اول در بخش های بیمارستانی در شرایط اپیدمی ضروری است.

پیچیدگی های امتحان و زمانبر بودن اعلام نتایج نهایی به خصوص در رشته های دارای مصاحبه و ضرورت مشخص نبودن رشته محل قبولی داوطلبان موفق در امتحان قبل از شهریورماه ۱۴۰۰، تاخیر بیشتر امتحان را نا ممکن می کند و قطعا عقب افتادن مجدد باعث آسیب به کیفیت و برگزاری روال قانونی امتحان خواهد زد.

تقاضای تاخیر مجدد بر پایه چند ایراد حقوقی مطرح می شود که از نظر وزارت این ایرادات وارد نیست و پاسخ ایرادات به صورت متواتر و مبسوط به سازمانهای نظارتی ارائه گردیده است و روال رسیدگی قانونی خود را طی می کند.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص عدم رعایت فاصله قانونی و منطقی بین زمان برگزاری آزمون قبلی و فعلی که توسط تعدادی از داوطلبین مطرح می شود تصریح کرد به استناد بند (ب) ماده (۴) آیین نامه شورای سنجش و پذیرش دانشجوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابلاغی ۲۷ خرداد ماه ۹۷، مرجع تصویب تقویم آزمون‌های علوم پزشکی شورای مذکور می‌باشد که دراین راستا هر ساله تقویم کلیه آزمون‌های علوم پزشکی درسایت مرکز سنجش آموزش پزشکی جهت اطلاع‌ رسانی به داوطلبان قرار می‌گیرد و زمان آزمون دوره ۴۸ پذیرش دستیار تخصصی بالینی، در زمره آزمون‌های سال ۹۹ در آذرماه سال ۹۸ درسایت مرکز سنجش قرار گرفته بود.

همچنین متذکر می‌گردد، آزمون دوره ۴۷ باید در اسفند ماه سال ۹۸ برگزار می­شد که به سبب اپیدمی بیماری کووید-۱۹ و بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا به تعویق افتاده و در مرداد ماه ۹۹ برگزارشد. بنابر این، امتحان مذکور طبق مصوبات، همان یکبار درسال بوده و امتحان دوره ۴۸ مربوط به سال ۹۹ می­باشد که قرار بود طبق اطلاع رسانی قبلی، در تاریخ ۷ اسفند ماه سال جاری برگزار شود، ولی جهت رفاه حال و همراهی با داوطلبان آزمون پذیرش دستیاری، به دستور وزیر محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان برگزاری آن تا فروردین ماه ۱۴۰۰به تعویق افتاد. در پیش نویس دستور کار نود و سومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی به تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۰۷، تغییر زمان آزمون مذکور پیشنهاد شده بود ولی با توجه به عواقب تعویق زمان آزمون و مشکلاتی که ایجاد می کرد (در ذیل آمده)، به تصویب نرسید.

لازم به ذکر است، به تعویق انداختن بیشتر این امتحان می‌تواند به شدت در زمینه پذیرش به موقع دستیاران برای ارائه خدمت موثر در بیمارستان­ها ایجاد مشکل ­کند و به هیچ وجه به صلاح نظام آموزش پزشکی کشور نیست. در عین حال تعداد زیادی ازداوطلبان امتحان پذیرش دستیار تخصصی دوره ۴۸ نیز، نسبت به تاخیر پیش آمده اعتراض داشته و به شدت خواستار آن هستند که بیش از این، تاخیر در برگزاری امتحان مذکور به وجود نیاید.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به عدم رعایت فاصله قانونی بین زمان اعلام رسمی منابع و تاریخ برگزاری آزمون اعلام داشت هدف اصلی ارسال نامه شماره ۴۵۸/۵۱۸ مورخ ۲۹/۶/۹۹ دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی و پیرو آن نامه شماره ۴۶۴/۵۱۸ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۳۱، یاد آوری دوباره (پس از ارسال نامه دوم اردیبهشت ۹۸) بر منابع مرجع آزمون­های جامع علوم پایه پزشکی، پیش­کارورزی و پذیرش دستیار به دانشگاه­های علوم پزشکی کشور و جهت اظهار نظر کارشناسی برای دوره­ های آزمون آتی بوده که طبق روال هر ساله صورت می­گیرد.

ارسال و اطلاع رسانی این نامه‌ها قبل از برگزاری آزمون دوره ۴۷ (که در مرداد ماه ۹۹ برگزار شد) می‌توانست منجر به سردرگمی داوطلبان واجد شرایط این آزمون باشد. آنچه قابل اهمیت است آگاهی داوطلبان دوره ۴۸ از منابع آزمون می‌باشد که توضیحات و جزئیات در مورد تغییرات منابع این آزمون، در دوم اردیبهشت ماه سال ۹۸ (نامه شماره ۱۰۳/۵۱۸) در ذیل منابع دوره ۴۷ به صورت شفاف اطلاع­رسانی و به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده و درسایت مرکز سنجش آموزش پزشکی نیز قرار گرفته بود. بنابر این از زمان آگاهی داوطلبین از منابع، تا امتحان دوره ۴۸، بیش از یکسال (۲۲ ماه) فاصله وجود داشته­ و اعتراض به عدم رعایت فاصله زمانی حداقل ۹ ماه وارد نیست.

معاونت آموزشی در خصوص عدم پایبندی به مصوبات و اطلاعیه‌های قبلی و اعلام منابع جدید آورده است تغییر منابع بر اساس نظر بوردهای تخصصی و کمیته تعیین منابع آزمون صورت می­ گیرد و به روزرسانی این منابع در دوره ­های مختلف صورت گرفته­ است. در منابع اعلام شده  در اردیبهشت ۹۸، برای ۴ درس مینور بیان شده ­بود که در صورت فراهم شدن بعضی شروط ممکن است تغییر ایجاد شود، اما به سبب همکاری با داوطلبان و در نظر گرفتن شرایط اپیدمی بیماری کووید-۱۹، این تغییرات به دوره بعدی موکول شد تا داوطلبین با کمترین تغییرات مواجه شوند.

همچنین در همان اطلاع­ رسانی، درمورد دو منبع درسی تاکید شده­ بود که حتما تغییر ایجاد خواهدشد؛ یکی از این دو درس بیماریهای زنان و زایمان است که مشکلی در مورد تغییر این منبع  وجود ندارد زیرا منبع قبلی بیش از ۲ سال به عنوان رفرانس بوده است و اعلام تغییر آن هم در اطلاع رسانی دوم اردیبشهت ماه سال ۹۸ صورت گرفته و با برگزاری در سال ۱۴۰۰ نیز، مغایرت آن با نامه مرکز سنجش قابل طرح نمی‌باشد.

منبع دیگری که تغییر پیدا کرده است، رفرانس درس جراحی است که البته منبع ثابت است و فقط شماره چاپ جدید جایگزین شماره قبلی شده ­است و به عبارتی آخرین نسخه چاپ شده همان رفرانس قبلی (لارنس ۲۰۱۳ به لارنس ۲۰۱۹) مد نظر خواهدبود. این تغییر مورد اعتراض است و استدلال معترضین مبتنی بر مصوبه نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مورخ ۱۱ آذر ۹۷، ( اصلاح موضوع ۵ هشتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ دوم تیرماه ۱۳۹۷) که بیان می­کند منابع اعلامی حداقل باید برای دو دوره معتبر شمرده­ شوند ولی لارنس ۲۰۱۳ فقط در یک سال منبع بوده­ است، می باشد. در پاسخ باید ذکرگردد که در مصوبه مورد اشاره تغییر منبع ذکر شده است و نکته ­ای در مورد تغییر نوبت چاپ در رای اعلام شده وجود ندارد. لذا بر اساس نظر تخصصی تاکید می­گردد که تغییر نوبت چاپ به معنی تغییر منبع نیست.

همچنین مجدد تاکید می‌گردد که بین تاریخ اعلام تغییر دو منبع زنان و زایمان و جراحی، از اردیبهشت ۹۸ تا زمان اعلام شده برای برگزاری آزمون پذیرش دستیار دوره ۴۸، بیش از یکسال (۲۲ ماه) فاصله وجود داشته است. همچنین منابع امتحان پذیرش دستیار تخصصی دوره ۴۸ با منابع آزمون پیش کارورزی شهریور سال ۱۴۰۰ یکسان است که کاملا منطبق با رای هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۴ می‌باشد که مربوط یک نیمسال تحصیلی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و براساس مصوبه نوزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمان برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی از تاریخ ۷ اسفند ۹۹ به روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ تغییر یافته و قرار است در موعد مقرر برگزار شود.