تاریخ : 1400,دوشنبه 16 فروردين13:28
کد خبر : 390938 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

حل معضل کم‌آبی سیستان نیازمند اقدامات نمایندگان مجلس است/ دعوت ظریف به مجلس درپی تهدید آبی دولت افغانستان

این فعال دانشجویی گفت: طی‌گفتگویی که هفته گذشته با فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی داشتیم، وی از فراخوان حضور وزیر امور خارجه کشور در کمیسیون امنیت ملی در نخستین جلسه این کمیسیون جهت پاسخگویی تهدید‌های آبی دولت افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گستاخی مجدد رئیس جمهور افغانستان و خط و نشان‌هایی که در موضوع حقآبه هیرمند برای کشورمان کشید و در پی آن سکوت نمایندگان و دولتمردان موجب نگرانی مردم استان شد که بخش اصلی آب مصرفی‌شان در بخش شرب و حتی اقتصادی از این رودخانه هیرمند است.

امین کمالی، دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: این موضوع باعث شد تا مردم در فضای رسانه و حتی حقیقی گلایه‌های خود را علنی کرده و خواستار پیگیری جدی آن توسط نمایندگان و دولتمردان شوند. اولین نماینده‌ای که در این خصوص ورود جدی کرد و طی مصاحبه‌ای منطقی پاسخ دیدگاه غیرکارشناسی رئیس جمهور افغانستان را داد، فداحسین مالکی، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بود که مصاحبه وی بازتاب ملی و حتی بین المللی پیدا کرد.

حل معضل کم‌آبی زاهدان نیازمند اقدامات نمایندگان مجلس است/ دعوت ظریف به مجلس جهت تهدید آبی دولت افغانستان

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل اظهار کرد: طی‌گفتگویی که هفته گذشته با او داشتیم، وی از فراخوان حضور وزیر امور خارجه کشور در کمیسیون امنیت ملی در نخستین جلسه این کمیسیون جهت پاسخگویی تهدید‌های آبی دولت افغانستان خبر داد. پس از این موضوع انتظار ورود جدی و همراهی سایر نمایندگان استان بخصوص سیستان و زاهدان به شدت احساس می‌شد که متاسفانه در ابتدا ورود جدی را شاهد نبودیم تا اینکه بر اثر افزایش مطالبه و درخواست مردم طی چند روز گذشته آقایان شهریاری و سرگزی دو نماینده دیگر نیز به این موضوع ورود کردند.

وی تاکید کرد: شهریاری، نماینده زاهدان در مصاحبه‌ای فعالیت دولت را منوط بر اعتراض همگانی به مانند غیزانیه دانست و گفته که "انگار مسئولان منتظر تجمع اعتراضی به مانند غیزانیه هستند تا بعد به‌فکر حل معضل آب سیستان شوند".

حل معضل کم‌آبی زاهدان نیازمند اقدامات نمایندگان مجلس است/ دعوت ظریف به مجلس جهت تهدید آبی دولت افغانستان

کمالی ادامه داد: سرگزی، نماینده سیستان نیز طی پیامکی از رئیس کمیسیون امنیت ملی خواست تا طرح سوال آبان ماهش را در جلسه احضار وزیر امور خارجه مطرح کند. دهمرده، دیگر نماینده استان تاکنون اعلام موضع روشنی در این‌ خصوص نداشته، البته پیش از افزایش تنش‌های اخیر طی مصاحبه‌های مختلف پیگیری آب ژرف و انتقال آب از دریای عمان جهت ایجاد آب پایدار را هدف اصلی خود اعلام کرده بود که حتی اگر میسر هم شوند، نمی‌توانند جایگزین ۱۰۰ درصدی حق آبه سیستان باشند و باید موضع خود در قبال حق آبه را نیز اعلام کند.

این فعال دانشجویی گفت: لازم به ذکر است با وجود اینکه تحرکات خوبی طی روز‌های اخیر توسط نمایندگان شروع شده است، اما این تحرکات کافی نیست و حل معضل آب زابل و زاهدان نیازمند عزمی جدی و وحدتی مثال زدنی توسط نمایندگان استان است.

حل معضل کم‌آبی زاهدان نیازمند اقدامات نمایندگان مجلس است/ دعوت ظریف به مجلس جهت تهدید آبی دولت افغانستان

سردبیر رسانه دانشجویی تنگه احد ادامه می‌دهد: با موازی کاری مشکلی حل نخواهد شد و نتیجه‌ای شایسته و درخور شان مردم میسر نمی‌شود، کما اینکه طی سال‌های اخیر تلاش‌های انفرادی نمایندگان با وجود اینکه شخص وزیر امور خارجه کشورمان را جهت پاسخگویی درخصوص حق آبه سیستان به مجلس هم کشاند، نتیجه‌ای را برای مردم نداشت؛ زیرا عدم همراهی سایر‌ نمایندگان و عدم پیگیری جدی این موضوع در ادامه مسیر موجب فراموشی این معضل بزرگ شد.

وی در پایان اظهار کرد: از نمایندگان انتظار می‌رود با وحدت‌شان در این موضوع مهم، موجبات رخ دادن اتفاقات مثبت به نفع‌ مردم را فراهم آورند.


کد خبرنگار : 38