تاریخ : 1400,دوشنبه 16 فروردين14:03
کد خبر : 390952 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

فناوری‌های جالبی که ژاپن برای المپیک طراحی کرده است

ژاپنی‌ها فناوری‌های جالبی برای المپیک طراحی کرده‌اند اما باید دید با این کرونا کدامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژاپن مدتهاست که در خط مقدم توسعه فناوری قرار دارد. این کشور در صنعت فناوری، در زمینه سرگرمی و در تحقیقات پزشکی، همیشه به دنبال نوآوری است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ با توجه به بازی‌های توکیو، ژاپن به دنبال ایجاد یک تجربه منحصر به فرد با استفاده از فناوری است. آنها المپیک و پارالمپیک آینده را توازنی بین فرهنگ سنتی و مدرنیته نامیده‌اند.

کمیته برگزاری المپیک توکیو و دولت ژاپن دائما در حال بررسی این هستند که چه نوع فناوری باید در این بازی‌ها ارائه شود.

در زیر به برخی فناوری‌های در المپیک توکیو اشاره می‌شود:

وسایل نقلیه خودران

اخبار مربوط به خودران بودن وسایل نقلیه یکی از هیجان انگیزترین خبرها در مورد فناوری در بازی‌ها بوده است. هدف فعلی این فناوری انتقال ورزشکاران، رسانه ها و افرادی است که دارای مشکلات حرکتی هستند.

این امید وجود داشت که بتوان از سیستم رانندگی خودکار برای جابجایی ارزان تماشاگران از مکانی به مکان دیگر استفاده کرد که البته این موضوع هنوز تایید نشده است. دولت ژاپن امیدوار است بتواند از این تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ استفاده کند.

سیستم تشخیص چهره

بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو از لحاظ فنی دارای سیستم امنیتی گسترده‌تری نسبت به بازی‌های قبلی است. این مورد برای ورزشکاران، کارمندان، رسانه ها و داوطلبان استفاده می‌شود.

نگرانی‌های زیادی در مورد این امر به عنوان تهاجم به حریم خصوصی مطرح شده اما جای نگرانی برای مخاطبان وجود ندارد. برای کارکرد سیستم، یک فرد باید عکس را به سیستم ارسال کند. این فناوری فقط به افرادی که درگیر بازی هستند، محدود می‌شود.

این فناوری همچنین پیامدهای عملی زیادی دارد که می‌توان به افزایش سرعت و کارایی بررسی‌های امنیتی اشاره کرد.

فناوری ترجمه زبان

اگرچه تعداد زیادی از کارمندان و داوطلبان بازی‌ها قادر خواهند بود به بسیاری از زبانها صحبت کنند اما کمیته برگزاری المپیک توکیو در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی دستورالعمل‌های ساده را پخش کند که این کار احتمالاً با روش‌های مختلف انجام خواهد شد. این فناوری از دستگاه‌های کوچک گرفته تا گوشی و برنامه‌های تلفن همراه قابل بارگیری است.

اخیراً تبلیغات زیادی برای مترجمان جیبی کوچک از چند شرکت مختلف برای ورود به بازار ژاپن انجام شده اما آنها ارتباط مستقیمی با بازی‌ها ندارند چرا که بیشتر برای استفاده تجاری هستند.

رباتیک

در بازی‌های توکیو ربات‌هایی طراحی شده‌اند که با دستورالعمل‌های مختلف به برگزاری بهتر بازی‌ها کمک خواهند کرد.

یکی از این دستگاه‌های رباتیک که قرار است در این بازی ها مورد استفاده قرار گیرد توسط شرکت ژاپنی پاناسونیک ساخته شده است. این فناوری به کاهش درد مفاصل کمک خواهد کرد که می‌توان از آن در جابه‌جایی وزنه‌ها در پارالمپیک استفاده کرد. البته این فناوری فقط محدود به بازی‌های توکیو نیست و عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

منابع انرژی پاک کننده

اعلام شد که دولت تلاش خود را برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ورزشگاه‌های توکیو و دهکده ورزشکاران در حین اجرای بازی‌ها خواهد کرد.

فناوری بسیار جالبی که ممکن است در طول بازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از سوخت مبتنی بر جلبک است. این پروژه به طور خاص برای المپیک طراحی نشده است.

هدف از استفاده از این سوخت با پایه جلبکی جایگزین کردن آن با سوخت سنتی است که هدف از استفاده از آن تقریباً تا سال ۲۰۵۰ تعیین شده است، بنابراین اگر بگوییم این تحقیق هنوز در مرحله نوزادی است، نادرست نخواهد بود.

فناوری 3D

اخیرا خبرهای زیادی در خصوص انیمیشن های سه بعدی منتشر شده است. چندین پروژه منحصر به فرد برای افزودن سطح سرگرمی با استفاده از پیشرفت در فناوری 3D در دست اجراست.

یکی از این پروژه‌ها ایجاد بارش شهابی است. شرکت ژاپنی ALE پیشنهاد ایجاد تصاویر شهاب باران مجازی مخصوص بازی‌های توکیو را پیشنهاد داده است.

تصاویر از طریق ماهواره ایجاد می‌شود و از مدار به شهر توکیو می‌رسد. نقطه منفی این پروژه هزینه این ماهواره‌های کوچک بوده که گفته می‌شود هرکدام ده‌ها هزار دلار است.

با توجه به شرایط موجود فقط برخی از فناوری‌های مختلف وجود دارند که ممکن است در بازی‌های توکیو مورد استفاده قرار بگیرند.