تاریخ : 1400,دوشنبه 16 فروردين22:53
کد خبر : 391016 - سرویس خبری : آخرین اخبار زنان

عوارض جانبی در زنان بیشتر است؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد زنان در مقایسه با مردان، تاثیرات بهتری از تزریق واکسن کرونا و ایمنی در برابر این بیماری از خود نشان داده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از بهداشت نیوز، محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا معتقد است زنان در مقایسه با مردان عوارض جانبی بیشتری ناشی ازتزریق واکسن کرونا تجربه می کنند. متخصصان می گویند این امر در زمینه واکسیناسیون غیرمعمول نیست زیرا استروژن در بدن زنان برای ایجاد پاسخ ایمنی قوی‌تر طراحی شده است. همچنین کارشناسان معتقدند زنان نباید به این دلیل، در دریافت واکسن COVID-19 کوتاهی کنند زیرا پیامدهای احتمالی بیماری بسیار بدتر از عوارض جانبی واکسیناسیون است.

عوارض جانبی در زنان بیشتر است؟

افرادی که در خط مقدم دریافت واکسن کرونا طبقه‌بندی شدند، زودتر از سایرین این واکسن را تزریق کردند. شلی، زنی است که پس از ابتلا به کرونا، واکسن نیز دریافت کرد. وی توصیف می‌کند که در روزهای بیماری، ‌بدترین دردهایی که در عمرش تجربه نکرده را تحمل کرده و این در حالی است که شوهرش پس از ابتلا به کرونا، تنها یک روز اندکی تب و لرز داشت. هر دوی آنها پس از چند روز خوب شده و واکسینه شدند.

آنچه برای شلی رخ داد برای بسیاری از زنان دیگری که کرونا گرفتند، ‌تکرار شده است. یک منبع معتبر منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نشان می‌دهد که از ۱۳.۸ میلیون آمریکای که در مرحله ابتدایی واکسن COVID-19 دریافت کرده اند، گزارشات مربوط به عوارض جانبی با سرعت بالاتری از طرف زنان بوده است.  در حقیقت، ۷۹ درصد از عوارض جانبی گزارش شده مخصوص زنان بوده است، اگرچه تنها ۶۱ درصد واکسن‌ها به زنان تزریق شده است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که طبق تحقیقات،‌ واکنش شدیدتر زنان نسبت به مردان در سایر واکسن‌ها هم دیده شده است. متخصصان گمان می‌کنند که در زنان، به ویژه زنان یائسه، سطح استروژن به فعال کردن پاسخ ایمنی به بیماری و واکسن‌ها کمک می‌کند.  از سوی دیگر، مردان دارای تستوسترون بیشتری هستند؛ هورمونی که می‌تواند همان پاسخ را تا حدودی کاهش داده یا کند کند.

به بیان ساده، به طور کلی زنان واکنش شدیدتری نسبت به واکسن‌ها دارند  زیرا در هنگام فعال‌سازی آنچه واکسن در بدن وارد می‌کند، بدن آنها سریعتر و قوی‌تر است. دکتر لری شلزینگر، رئیس و مدیر اجرایی موسسه تحقیقات پزشکی پزشکی تگزاس در سن آنتونیو گفت: بیماری‌های عفونی به طور کلی همیشه مربوط به پاسخ ایمنی هستند و نه مشکلی دیگر. در زنان، یک پاسخ شدیدتر و قویتر [به بسیاری از واکسن‌ها] وجود دارد. استروژن بدن را تحریک می‌کند تا هنگام دریافت واکسن، سلولهای T بیشتری تولید کند؛ سلولهای محافظت کننده ما.