تاریخ : 1400,سه شنبه 17 فروردين15:10
کد خبر : 391074 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

۴ نکته مهم پیرامون بن‌بست در نشست برجامی وین/ بایدن آماده مذاکره با دولت جدید ایران است؟

اگر بر آوردها بر این باشد که توافقی حاصل نخواهد شد نگاه و استراتژی دولت بایدن نیز متفاوت و تسهیل راهکاری در کار نخواهد بود و دولت بایدن خود را آماده مذاکره با دولت جدیدی در ایران با رویکرد و دیدگاهی سخت تر به طرف غربی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از نشست جمعه شب ایران و کشورهای عضو برجام اعلام شد در ادامه جلسات فصلی کمیسیون مشترک برجام، قرار است نشست بعدی این کمیسیون روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ با حضور نماینده ایران و اعضای ۱+۴ در وین پایتخت اتریش برگزار شود. نکته حائز اهمیت در این جلسه حضور نمایندگان آمریکا در نشست پیش روی در وین است، حضوری که روز جمعه اتحادیه اروپا اعلام کرد نشستی در وین برگزار می شود و در آن، تمام طرف های امضا کننده توافق هسته ای از جمله ایالات متحده حضور دارند، تا به بررسی مساله بازگشت به توافق هسته ای با ایران بپردازند.

اما سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نماینده کشورمان در این مذاکرات اعلام کرده است: امروز با رد برخی گمانه زنی های مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی پیرامون گفتگوی غیرمستقیم ایران با ایالات متحده اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تنها با کمیسیون مشترک برجام (۱+۴) گفتگو می‌کند و هیچ‌گونه مذاکره یا گفتگویی با آمریکا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نخواهد داشت.»

۴ نکته مهم پیرامون بن‌بست در نشست برجامی وین/ بایدن آماده مذاکره با دولت جدید ایران است؟

۱- با توجه به اتفاقات رخ داده و تجربیاتی که کشورهای عضو برجام پس از امضای توافق داشته اند و همچنین فشار کشورهای دیگر از جمله عربستان و اسرائیل و امارات متحده عربی برای حضور در توافقی جامع تر به نظر می رسد، این بار به نتیجه رسیدن مذاکرات حول محور توافق سال ۲۰۱۵ بسیار سخت تر و پیچیده تر از خود برجام باشد.

۲- سند همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین، تنش در روابط چین و روسیه با آمریکا از جمله مولفه هایی است که تهران تلاش می کند با استفاده از آنها بتواند واشنگتن را تحت فشار گذاشته تا سیاست های خود را در قبال ایران تغییر دهد و در این راه از ظرفیت پکن و مسکو نیز بهره می برد.

۳- دولت بایدن در جهت تنش زدایی با جمهوری اسلامی ایران قدم خواهد برداشت و بعید بنظر می رسد که دست از مقابله با رقیب بزرگتر کشیده و با ایران وارد تنش جدیدی شود و در وهله بعدی حفظ امنیت متحد راهبردی آمریکا در خاورمیانه رژیم غاصب صهیونیستی از دیگر دلایلی است که نشان می دهد دولت بایدن برای رسیدن به توافق مشتاق است لکن این توافق بستگی به شرایط و زمان دارد.

۴- نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری به منزله متغیری مهم در سیاست خارجی دولت بایدن است و این مساله درعین حالی که می تواند به عنوان کلید قفل مشکلات برجام باشد می تواند قفلی دیگر بر مشکلا عدیده برجام باشد.

۴ نکته مهم پیرامون بن‌بست در نشست برجامی وین/ بایدن آماده مذاکره با دولت جدید ایران است؟

اگر بایدن به این نتیجه برسد که مذاکرات با دولتی ادامه دهنده دولت تدبیر می تواند به نتیجه برسد قطعا امتیازات و تسهیلاتی برای ایران در این چند روز باقیمانده از جمله هموار کردن راه دریافت وام از صندوق بین المللی پول و یا تسهیل رسیدن کالا‌های انسانی به ایران را در پیش فرض خود خواهد داشت کما اینکه در چند وقت اخیر از شرط خود مبنی بر برداشتن گام نخست توسط ایران نیز کوتاه آمده است تا به توافقی در ضمن پیشنهاد بازگشت گام به گام به تعهدات با ایران برسد. در عین حال اگر بر آوردها بر این باشد که توافقی حاصل نخواهد شد نگاه و استراتژی دولت بایدن نیز متفاوت و تسهیل راهکاری در کار نخواهد بود و دولت بایدن خود را آماده مذاکره با دولت جدیدی در ایران با رویکرد و دیدگاهی سخت تر به طرف غربی خواهد کرد.

با توجه به استراتژی جمهوری اسلامی مبنی بر لغو کلیه تحریم ها و راستی آزمایی از جانب ایران و سپس بازگشت به تعهدات این بر می آید که نمی توان به آینده نشست این هفته در وین جهت رسیدن به راه حل جامعی برای بازگشت طرفین به برجام خوشبین بود و همانطور که اشاره شد رسیدن به یک توافقی برای بازگشت به برجام به مراتب سخت تر از خود برجام است.

گزارش از مبین عبدی-کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا


کد خبرنگار : 38