تاریخ : 1400,سه شنبه 17 فروردين14:30
کد خبر : 391081 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

چگونه زغال مناسب انتخاب کنیم؟

زغال charcoal محصولی است که بخش بسیار زیادی از آن تبدیل به کربن شده باشد. اینکه می‌گوییم محصول به آن معنی است که زغال را می‌توان از محصولات مختلف تهیه کرد. به طوری که 80 تا 90 درصد آن به کربن خالص تبدیل شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حتما تابحال برای خرید زغال به سوپرمارکت‌ها و یا فروشندگان خاص این محصول مراجعه کرده‌اید و با انواع زغال در بسته بندی‌های مختلف و یا زغال فله‌ای مواجه شده‌اید. در این مواقع انتخاب نوع زغال مناسب ممکن است برای همه افراد چندان ساده نباشد. ما در این مطلب قصد داریم در خصوص انواع زغال مانند زغال قلیان و زغال کبایی که برای تهیه کباب و غذا مناسب می‌باشد و همچنین زغال شومینه که برای استفاده در شومینه‌های خانگی کاربرد دارد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اما پیش از آن لازم است با ماهیت زغال و طرز تهیه آن آشنا شویم.

چگونه زغال مناسب انتخاب کنیم؟

زغال خوب چگونه تهیه می‌شود؟

زغال charcoal محصولی است که بخش بسیار زیادی از آن تبدیل به کربن شده باشد. اینکه می‌گوییم محصول به آن معنی است که زغال را می‌توان از محصولات مختلف تهیه کرد. به طوری که 80 تا 90 درصد آن به کربن خالص تبدیل شود. به طور کل زغال را می‌توان از گیاهان مختلف مانند چوب درختان یا بخشی از یک گیاه و همچنین سوزاندن استخوان حیوان به دست آورد. کسانی که در این صنعت فعالیت دارند با سوزاندن این مواد باعث می‌شوند آب و یا گازهای موجود در آن محصول از بین رفته و آن چه می‌ماند زغال با درصد کربن بالا باشد.

در ادامه به معرفی انواع زغال خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از تفاوت‌های آن مطلع شده و هنگام خرید زغال برای مصارف گوناگون انتخاب درست‌تری داشته باشید.

معرفی انواع زغال موجود در بازار

در حال حاضر زغال در انواع مختلف در بازار وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌شود:

  • زغال های سنتی

این نوع زغال به زغال لیمو نیز معروف است و از چوب درختان مختلف بخصوص چوب درخت لیمو تهیه می‌شود و یکی از زغال‌های مرغوب در بازار به شمار می آید. زغال سنتی را می‌توان از چوب درختان دیگری مانند بلوط، انجیر و سیب و .. تهیه کرد. ویژگی‌های این زغال آن است که به صورت آرام می‌سوزد و برای مصرف توتون و تنباکو مناسب می‌باشد ضمن آن که هنگام سوختن بوی بدی از خود منتشر نمی‌کند، بنابراین هنگام خرید زغال قلیون و یا برای تهیه غذاهای کبابی بهتر است این زغال را انتخاب کنید زیرا کمک می‌کند تا تنباکوی قلیون به سرعت نسوزد و از بین نرود.

  • زغال فشرده

چگونه زغال مناسب انتخاب کنیم؟

این نوع زغال که به زغال چینی یا زغال فشرده نیز معروف است به کمک دستگاه‌های صنعتی تهیه می‌شود. در این شیوه از تولید زغال مواد مورد نیاز که شامل چوب درخت بامبو و پوست گردو و .. می‌شود، جمع‌آوری شده و به کارگاه تهیه زغال فرستاده می‌شود. در کارگاه این مواد با استفاده از آسیاب خرد و پودر شده و ناخالصی‌های آن گرفته می‌شود. سپس این مواد به اندازه یکسان داخل دستگاه خشک کن یا اکسترودر قرار می‌گیرند و تحت این شرایط آب و رطوبت موجود در مواد تا حد زیادی خشک می‌شود. در نهایت نیز داخل قالب ریخته شده و در کوره قرار می‌گیرند و تا جایی می‌سوزند که به کربن تبدیل می‌شوند. این نوع زغال نیز به خوبی سوخته می‌شود و بوی بد و دود تولید نمی‌کند. هنگام خرید زغال کبابی و یا قلیون و همچنین زغال شومینه می‌توانید این محصول را انتخاب نمایید.

  • زغال قالبی

نوع دیگری از زغال نیز وجود دارد که به زغال قالبی معروف است و مانند زغال فشرده مواد درون قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود. برای تهیه این نوع زغال عموما از قالب‌های مختلف استفاده می‌شود که هر شرکت تولید کننده می‌تواند نوع قالب‌های متنوعی را طراحی نماید. در تهیه زغال قالبی از ترکیب 90 درصد خاک زغال، 5 درصد آب و 5 درصد نشاسته استفاده می‌شود. سپس همان طور که گفته شد مواد داخل قالب ریخته شده و داخل کوره قرار می‌گیرد و خشک می‌شود. برای خرید زغال شومینه و یا زغال کبابی و .. می‌توان این محصول را انتخاب کرد.

در ادامه به طور کامل‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت که هنگام خرید زغال برای استفاده‌های مختلف بهتر است از کدام نوع زغال استفاده نمایید.

  • زغال شومینه

در بسیاری خانه‌های روستایی یا خانه هایی که برای گردشگران و توریست‌ها تدارک دیده شده و همچنین خانه‌هایی که در شهرهای بزرگ با معماری طرح روستیک ساخته شده‌اند، شومینه یکی از المان‌های خاص به شمار می‌آید که برای روشن کردن آن در روزهای سرد نیاز به استفاده از هیزم و یا زغال شومینه دارد. در خصوص استفاده از هیزم باید گفت که طبیعتا فراهم کردن آن ساده نیست و ممکن است باعث آسیب به درختان و جنگل‌ها شود بنابراین بهترین گزینه استفاده از زغال شومینه است. از زغال قالبی که به صورت فله و بسته‌ای ارائه شده، می‌توان برای این مورد استفاده کرد.

برای خرید زغال قلیون می‌توانید از زغال فشرده و یا زغال چوب استفاده نمایید. اما هنگام تهیه زغال فشرده توجه داشته باشید که وسط آن دارای سوراخ باشد زیرا در غیر این صورت می‌تواند موجب سرفه و سردرد شود.

چگونه زغال مناسب انتخاب کنیم؟

برای تهیه انواع کباب و یا کبابی کردن سایر مواد غذایی می‌توانید از زغال فشرده استفاده کنید زیرا ضمن داشتن قیمت مناسب بدون دود و بو بوده و هنگام طبخ غذا در طبیعت و خانه شما را دچار مشکل نمی‌کند و روی طعم غذا نیز اثر بدی نداشته و باعث تغییر طعم و عطر آن نخواهد شد.

درباره فروشگاه زغال پارس

یکی از تفریحات مردم ایران رفتن به طبیعت و پیک نیک کردن است که می‌تواند برای چند ساعتی آن‌ها را از زندگی شهری دور کرده و در آن‌ها احساس آرامش به وجود آورد. خوردن کباب نیز در طبیعت بسیار می‌چسبد و بسیاری از افراد نیز دوست دارند در این محیط‌ها با کشیدن قلیون کمی خود را سرگرم کرده و از طبیعت لذت ببرند. برای داشتن یک باربیکیو مناسب که بتوانید غذاهای خوش طعمی را فراهم کنید نیاز به زغال با کیفیت دارید. فروشگاه زغال پارس یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصول است که می‌تواند زغال‌های تولید شده در انواع گوناگون مانند زغال کبابی و زغال مناسب برای استفاده در شومینه و یا زغال قلیون را با کیفیت بالا در سراسر ایران در اختیار مشتریان خود قرار دهد. شما می‌توانید برای سفارش و خرید زغال از فروشگاه زغال پارس از طریق سایت این مجموعه به آدرس www.zoghalpars.ir اقدام کرده و یا با شماره تماس این فروشگاه ارتباط برقرار نمایید.

به منظور خرید زغال از کارخانه ذغال فشرده زغال پارس با مجوز فروش نماد اعتماد به آدرس اینترنتی zoghalpars.ir مراجعه نمایید.


کد خبرنگار : 16