تاریخ : 1400,پنجشنبه 19 فروردين05:19
کد خبر : 391350 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سند همکاری ایران و چین به روایت سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه در اینستاگرام نوشت: برنامه همکاری جامع ایران و چین، نقشه راهی برای همکاری‌هایی خواهد بود که اگر وارد فاز عملی شده و تبدیل به قرارداد‌های اقتصادی شود، مردم و ایران عزیز را از ثمرات خود بهره‌مند خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در پستی در صفحه اینستاگرامش در خصوص سند برنامه همکاری جامع ایران و چین نوشت: چین به عنوان قدرتی بزرگ با اقتصادی در طراز یک جهانی، با کشور‌های مختلف جهان از آمریکا و اروپا گرفته تا کشور‌های عرب خلیج فارس، آسیای مرکزی، خاورمیانه و آسیای دور تفاهم‌نامه‌های جامع همکاری و همچنین قرارداد‌های بزرگ تجاری منعقد کرده و می‌کند.

وی افزود: برای ایران نیز روابط راهبردی با چین از اصالت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. کما اینکه برای چین نیز توسعه روابط با ایران به سطح مشارکت راهبردی اولویتی بود که در سفر رئیس جمهور چین به ایران محقق شد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: طبیعتا ایران به عنوان یک کنشگر جریان‌ساز در روابط بین‌الملل نمی‌تواند در ترسیم برنامه‌های توسعه‌ای خود تسلیم فشار‌های برآمده از تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد و از هر فرصتی برای پیشبرد سیاست‌های خود بهره می‌برد. پیداست که تلاش ما در این مسیر برای آنان که خواستار تسلیم و یا انزوای ایران هستند، ناخوشایند بوده و لذا سراسیمه تحریف و تبلیغ سوء علیه چنین تفاهم‌نامه‌هایی را در دستور کارشان قرار می‌دهند، کما اینکه در این مورد نیز دیدیم.

وی یادآور شد: برنامه همکاری جامع ایران و چین، نقشه راهی برای همکاری‌هایی خواهد بود که اگر وارد فاز عملی شده و به ویژه تبدیل به قرارداد‌های اقتصادی بین فعالان بخش‌های مختلف دو کشور شود، مردم و ایران عزیز را از ثمرات خود بهره‌مند خواهد کرد.خطیب‌زاده همچنین ویدئویی را درباره آن‌چه در تفاهم منعقده هست و آن‌چه در آن نیست، منتشر کرده است.

سند برنامه همکاری جامع ایران و چین روز شنبه هفتم فروردین ماه همزمان با سفر «وانگ یی» وزیر خارجه چین به تهران توسط وزرای خارجه ایران و چین امضا شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی در سال جدید درباره این سند گفت: آنچه بین ایران و چین امضا شده گفتگو‌هایی بوده که در پنج شش سال پیش ادامه داشته است و بعد از امضای برجام در سفر رئیس جمهور چین به ایران این موضوع مطرح و زمانی روابط به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافت، بحث امضای چنین سندی مطرح شد. آنچه امضا شد یک نقشه راه بود و حاوی هیچ قراردادی نیست و حاوی اعطای هیچ حق انحصاری به طرفین نیست، حاوی هیچگونه تعهد مشخصی برای دو طرف نیست.


کد خبرنگار : 38