تاریخ : 1400,پنجشنبه 19 فروردين16:20
کد خبر : 391392 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

واکنش یک فعال دانشجویی به ماجرای پذیرش لوایح FATF

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ورود به FATF تبعات سنگینی خواهد داشت، گفت: عدم پذیرش لوایح کم‌هزینه‌ترین راه ماست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، حشمتی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان چهارمحال و بختیاری گفت: اساس تشکیل FATF، مابحث مربوط به نظام مالی و بانکی کشور‌ها است و ورود به این چرخه برای ایران به عنوان کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها قراردارد، تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

حشمتی مطرح کرد: وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز صراحتا بیان کرده است که: «FATF مانع دور زدن تحریم‌ها می‌شود.» توصیه‌های ۴۰ گانه FATF در جهت نقطه‌زنی و کارآمد کردن تحریم‌ها علیه ایران عمل می‌کند.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید با در نظر گرفتن منافع مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با الحاق به دو کنوانسیون سی اف تی و پالرمو مخالفت کنند و از تکرار مسیر شکست خورده اعتماد بی قید و شرط به غربی‌ها برای حل مشکلات کشور اجتناب بورزید.

وی افزود: پیوستن به FATF فشاری را کم نمی‌کند. نپیوستن به آن هم موجب فشار به ایران نخواهد شد. در اساسنامه FATF آمده که اعضا می‌توانند به حق شرط یک کشور اعتراض کنند که در این صورت حق شرط به از بین رفتن تحریم‌ها این کنواسیون بین دولی نه بین المللی بین آن کشور و کشور‌های معترض، بی‌اثر می‌شود.

دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پیشنهاد دولت مبنی بر حق شرط هیچ فایده‌ای برای ایران ندارد. چون حق شرط توسط خود معاهده محدود شده و استفاده از این حق در ماده‌های دیگر فاقد وجاهت حقوقی است. همچنین قرار دادن حق شرط و محدود کردن دامنه تروریسم با موضوع و هدف این معاهده در تعارض است.

وی گفت: تجربه ماجرای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نشان داد که این لوایح به نیت تحت سلطه، کنترل و تحت فشار قرار دادن کشور‌های جهان سومی تشکیل شده است نه کشور‌های ابر قدرت. پیوستن به این کنوانسوین‌ها فقط شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کند. مجمع باید با قاطعیت لوایح باقی مانده را رد کند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: هزینه‌های حقوقی، سیاسی و اقتصادی باقی ماندن در این معاهدات بسیار بیشتر از خروج از آن‌ها است. اما کم هزینه‌ترین اقدام، عدم ورود به این معاهدات است. باید با رد این لوایح مانع خودتحریمی و سوء استفاده منافقان شویم.

حشمتی اظهار داشت: FATF جدای از آمریکا نیست؛ هر کشوری که بر سر منافع ملی خود با آمریکا مشکل دارد مانند ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد؛ اما از سوی دیگر می‌بینیم که رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک رژیم تروریستی و عربستان به عنوان حامی تروریسم جزو کشور‌های با وضعیت سفید FATF به شمار می‌روند. آمریکا برای دقت عمل و تاثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها نیاز اساسی به اجرای لوایح اف‌ای‌تی‌اف دارد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی چهارمحال و بختیاری در خاتمه بیان کرد: با توجه به اینکه جلسه امروز مجمع تشخیص نظام لغو شد جنبش دانشجویی از این قضیه کوتاه نمی‌آید و تمام تلاش خودش را برای عدم پذیرش لوایح FATF می‌کند.