تاریخ : 1400,دوشنبه 23 فروردين22:11
کد خبر : 391933 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت «نانوحسگری تشخیص دی‌اکسید‌نیتروژن»

"امین عزیزی" دانشمند ایرانی موفق به ساخت نانوحسگری شده است که می‌تواند غلظت‌های بسیار پایین دی‌اکسید‌نیتروژن را شناسایی کند؛ این حسگر دوبعدی قابلیت نصب بر روی تلفن‌های هوشمند و وسایل الکترونکی هوشمند را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ یک دانشمند ایرانی با همکاری گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت نانوحسگری شده است که می‌تواند غلظت‌های بسیار پایین دی‌اکسید‌نیتروژن را شناسایی کند.

میزان انتشار این آلاینده هوا که بی‌بو و نامرئی است و از خودروهای احتراقی و اجاق‌های گازسوز منتشر می‌شود با افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی از جمله آسم و عفونت‌ها ارتباط مستقیم دارد.

در مقایسه با حسگرهای معمولی، این حسگر دوبعدی بعد از نصب بر روی تلفن‌های هوشمند و وسایل الکترونکی هوشمند قادر است در طول زمان بسیار کمتر و با صرف انرژی اندک، سطح دی‌اکسید نیتروژن محیط را تا 50 قسمت در میلیارد تشخیص بدهد.

امین عزیزی، محقق پسادکتری از دانشگاه برکلی در این‌ باره گفت: برخلاف سایر دستگاه‌های دو بعدی ساخته شده از موادی مانند گرافن، این حسگر دو بعدی به‌صورت انتخابی به مولکول‌های دی‌اکسید نیتروژن پاسخ داده و کمترین پاسخ را به سایر گازهای سمی مانند آمونیاک و فرمالدئید می‌دهد؛ هنگامی که یک حسگر مبتنی بر دی‌سولفید مولیبدن یا نانولوله‌های کربنی اقدام به تشخیص دی‌اکسید نیتروژن می‌کنند، بازگشت آن به حالت اولیه در دمای اتاق ممکن است ساعت‌ها طول بکشد اما این دانشمند ایرانی معتقد است حسگر ساخت وی فقط چند دقیقه طول خواهد کشید.