تاریخ : 1400,چهارشنبه 25 فروردين21:41
کد خبر : 392192 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

عطریان‌فر سه نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات را معرفی کرد

عطریان‌فر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: ظریف، جهانگیری و پزشکیان سه نامزدی هستند که روی آن‌ها ممکن است اجماع شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازمشرق، محمد عطریان فر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگویی با روزنامه شرق به بیان نکاتی درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات ۹۸، رد صلاحیت اصلاح‌طلبان، گفتگو با شورای نگهبان و انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است.

عضو حزب کارگزاران گفت: برخی از دوستان معتدل هم بودند احساسشان این بود که تا زمانی که این قانون اساسی و این رویکرد از سوی شورای نگهبان حاکم باشد، یکی از کارهایی که برای احقاق حق خود می‌توان در پیش بگیریم و گام درستی برداریم، معجزه گفت‌وگو است. اگرچه بعضی مدعی تحقق‌اند بااین‌حال ما فقط حرف این مسئله را زده‌ایم و رفقا کاری در این زمینه نکرده‌اند. ما یک سرزمین مشترک داریم که به‌صورت نهادهای نظارتی هم در آن وجود دارد. اگر درروند فعالیت‌های قانونی بخواهیم کرسی‌های قدرت را از آن خود کنیم، باید واقعیت مماشات و گفت‌وگو را به‌عنوان امر واقع و روی زمین که رقیب یا گروه‌های مرجع حقوقی چندان هم‌نظر مثبتی به اندیشه چپ ندارند را بپذیریم.

عطریان فر با تشریح از دست دادن زمان در جبهه اصلاحات ادامه داد: در دقیقه ۹۰ نمی‌شود مذاکره و جبران مافات کرد. اگر واقعاً چنین توصیه‌ای به دوستان اصلاح‌طلب داشته باشیم که بخواهند آینده را بهتر از گذشته رقم بزنند، باید بنای انتخابات ۱۴۰۴ را از الآن بچینند و فرصت‌ها را غنیمت بشمرند. اینکه ما دو سال اخیر را بدون هیچ‌گونه عمل سیاسی به بطالت گذراندیم و به سمت نهادهای مرجع نرفتیم و فرصت را از دست دادیم و الآن بخواهیم در دقیقه ۹۰ فقط حرف بزنیم، هیچ برون‌رفت مؤثری صورت نخواهد گرفت.

رئیس کنگره حزب کارگزاران درباره نامزد مطلوب اصلاح‌طلبان گفت: اگر اصلاح‌طلبان با یک کاندیدای توانمند و موجه و کسی وارد شوند که جامعه نسبت به آن شناخت کافی داشته باشد و رأی منفی او حداقلی باشد و بتواند نماد اجماع همه نخبگان سیاسی اصلاح‌طلب باشد و بتواند اعتماد رهبری برای حضور در انتخابات را جلب کند، یک انتخابات قطبی و دارای پیام شکل می‌گیرد. به نظر من چنین چهره‌ای رد صلاحیت نخواهد شد. این مسئله را درگذشته در مشی رهبری دیده‌ایم که ایشان قائل به این هستند که این دو گروه سیاسی اصیل در انقلاب باید حضور سیاسی داشته باشند اما اگر دچار تکثر نامزدها شدیم، ممکن است عمده نیروها رد صلاحیت شوند و یک اصلاح‌طلب فرعی تأیید صلاحیت شود که دچار آسیب می‌شویم. عرصه سیاست عرصه ممکنات است و باید متکی بر گمانه‌زنی درست، کارها را سامان دهیم؛ اینکه این‌طور فکر کنیم که یک نفر را انتخاب کردیم و اگر رد صلاحیت شد چه کنیم، البته به لحاظ ذهن ریاضی باید احتمال را داد اما نباید روی این احتمال ضعیف تمرکز کرد. اگر بر اساس درک درست به این رسیدیم که یک شخصیت ممتاز را معرفی کنیم، باید امیدواری کامل داشته باشیم که صلاحیتش مورد تأیید قرار خواهد گرفت.

عطریان فر خبر داد که ظریف، جهانگیری، پزشکیان سه نامزدی هستند که اجماع نخبگانی روی این افراد بعید نیست. او درباره وضعیت وزیر خارجه گفت: اصلاح‌طلبی مهری بر پیشانی افراد نیست. عملکرد آن‌ها را که نگاه می‌کنیم با ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی سازگاری تام‌وتمام دارد.