تاریخ : 1400,شنبه 28 فروردين13:20
کد خبر : 392428 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

گلایه‌های ادامه‌دار دانشجویان از سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد؛

چرا وام شهریه پرداخت نمی‌شود؟/ دانشگاه آزاد: توقفی در پرداخت وام شهریه وجود ندارد!

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درخصوص مشکلات سامانه آموزشیار گفت: ما برای پرداخت شهریه به دانشگاه آزاد مانند سایر دانشگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم، این مشکل از سوی سامانه آموزشی است که باید خودشان پیگیری و حل کنند. ما هم هیچ گونه بحثی در این خصوص نداریم و اگرمشکل برطرف شود اعتبارات پرداخت خواهد شد.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به عنوان متولی پرداخت وام‌های دانشجویی به دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی و کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه پیام نور است و اعتباراتی را برای دانشگاه‌های شهریه پرداز برای پرداخت وام شهریه درنظر گرفته است که این وام‌ها در طول هر نیمسال تحصیلی باید پس از ثبت درخواست دانشجو و تایید دانشگاه به حساب دانشجو واریز شود.

با تغییرات صورت گرفته در پرداخت وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان، دانشجویان دانشگاه‌های شهریه پرداز هم شامل این تغییرات شدند و بر اساس تصمیم صندوق رفاه دانشجویان، دانشجویان ورودی سال‌های تحصیلی گذشته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و مؤسسات غیردولتی – غیرانتفاعی بهره‌مند از وام شهریه بانک طرف تعهد، در صورت تمایل از سال تحصیلی جدید پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه می‌توانند از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.

همچنین دانشجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی در اولویت دریافت وام دانشجویی هستند. دانشجویان ورودی سال‌های تحصیلی گذشته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و مؤسسات غیردولتی – غیرانتفاعی بهره‌مند از وام شهریه بانک طرف تعهد، در صورت تمایل از سال تحصیلی جدید پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه می‌توانند از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.

چرا وام شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت نشده؟

استفاده از وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان در سال تحصیلی جاری مشکلاتی را برای دانشجویان دانشگاه آزاد ایجاد کرده است در پیام‌هایی که از سوی دانشجویان دریافت کردیم، به این صورت است که از ابتدای سال تحصیلی تاکنون دانشجویان دانشگاه آزاد نتوانستند از وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان برخوردار شوند.

در پیام این دانشجویان آمده است: چرا وام شهریه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هنوز برای دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جاری واریز نشده است؟ این مشکل نه فقط برای نیمسال دوم، بلکه دانشجویان دانشگاه آزاد وام شهریه نیمسال اول را هم دریافت نکرده اند.

سیستم آموزشیار مانع از هویت سنجی دانشجویان دانشگاه آزاد شد

برای دریافتی پاسخی درخصوص علت محروم شدن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراغ ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم رفتیم و جویای واریز نشدن وام شهریه این دانشجویان شدیم که وی در پاسخ گفت: صندوق رفاه دانشجویان ابلاغ اعتبار وام شهریه را به دانشگاه آزاد مانند سایر دانشگاه‌ها داشت و به آن‌ها اعلام کردیم که برای پرداخت وام‌های دانشجویی محدودیت اعتباری هم نداریم ، اگر این اعتبارات را جذب کنید باز هم اعتباراتی اضافه خواهیم کرد منتها مکاتباتی زیادی با دانشگاه آزاد به خصوص رئیس این دانشگاه و معاونان آن داشتیم، مشکل این است که دانشگاه آزاد در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری آموزشی خود تغییراتی ایجاد کرده است و این تغییرات باعث شده که تاکنون نتوانستند سیستم آموزشی خود را به پایگاه داده‌های وزارت علوم متصل کنند که ما بتوانیم هویت سنجی دانشجویان را انجام دهیم در واقع مشکل اصلی از سامانه آموزشی آموزشیار است.

وی افزود: حتی در نیمسال گذشته اعلام کردیم که نامه‌ای ارسال کنید و مسئولیت تمام داده‌ها و لیست دانشجویان را دانشگاه آزاد را بپذیرد و ما استثنائا وام شهریه دانشجویی نیمسال اول را برای دانشگاه آزاد به هویت سنجی دانشجویان منوط نمی‌کنیم. تا این حد تسهیلاتی را برای این دانشگاه در نظر گرفتیم، اما معاونت دانشجویی این دانشگاه اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

مطیعی اضافه کرد: ما برای پرداخت شهریه به دانشگاه آزاد مانند سایر دانشگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم، این مشکل از سوی سامانه آموزشی است که باید خودشان پیگیری و حل کنند. ما هم هیچ گونه بحثی در این خصوص نداریم و اگرمشکل برطرف شود اعتبارات پرداخت خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآور شد: به همه دانشگاه‌ها اعلام کردیم در صورت کمبود اعتبار، اعتبار مورد نیاز مجددا به حساب دانشگاه‌ها واریز خواهد شد و دانشگاه آزاد نیز می‌تواند از اعتبارات مجدد استفاده کند. این مشکل را باید دانشگاه آزاد و معاونت دانشجویی این دانشگاه حل کند.

مشکلی که دانشگاه آزاد زیر بار آن نمی رود

پس از اینکه رئیس صندوق رفاه دانشجویان مشکل اصلی واریز نشدن وام شهریه دانشجویان را سیستم آموزشی و آموزشیار دانشگاه عنوان کرد از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی پیگیر این مشکل شدیم که چرا دانشگاه با وجود اعلام صندوق رفاه دانشجویان نتوانسته این مسئله را حل کند که دانشجویان بتوانند از اعتبارات وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.

حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه گفت: ما مشکلی در زمینه پرداخت وام شهریه نداریم وام‌های دانشجویی هم از طریق بانک‌های طرف قرارداد و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت شده است و گزارشی هم به هیات رئیسه داده شده است که مشکل تشکیلاتی وجود ندارد و اگر موردی هم باشد به صورت شخصی است که باید پیگیری شود.

وی افزود: تعداد کمی از دانشجویان دانشگاه آزاد از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم وام شهریه می‌گیرند. امسال اتفاقی که در مجلس شورای اسلامی افتاده این است که صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد به رسمیت شناخته شده و قرار شد هر آنچه که بر اساس مصوبه مجلس در بحث وام دانشجویی است به صورت سرانه در کشور توزیع شود.

توقفی در پرداخت وام شهریه نداشتیم!

حیدری ادامه داد: ما اگر ۳۸ درصد آموزش عالی کشور را داریم باید ۳۸ درصد به دانشگاه آزاد تخصیص داده شود که صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه آزاد پرداخت کند. سال‌های گذشته هر آنچه که صندوق رفاه تشخیص می‌داد به دانشگاه آزاد پرداخت می‌کردند، اما در سال جدید قانون گذار تاکید کرده که به صورت سرانه اعتبارات تقسیم می‌شود که منتظر آیین نامه اجرایی از سوی دولت هستیم

سخنگوی دانشگاه آزاد در خصوص علت واریز نشدن وام‌های شهریه سال تحصیلی جاری گفت: در سال جدید هیچ گونه اعتباری از سوی صندوق رفاه به دانشگاه آزاد اختصاص داده نشده است. در نیمسال اول تحصیلی مبلغی داده شد و با وجود مشکلات ایجاد شده پرداخت وام‌های شهریه با متوقف نکردیم.

وی یادآور شد: با این قانونی که از سوی مجلس مصوب شده، تفاوتی بین دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیست و اعتبارات وام‌های دانشجویی به صورت سرانه تقسیم بندی می‌شود.

تناقض در اظهارت سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی این واقعیت را نشان می‌دهد که مشکلات سیستم آموزشی دانشگاه آزاد یا همان آموزشیار نه تنها در انتخاب واحد دانشجویان، واریز شهریه و مسائلی از این قبیل باعث نارضایتی دانشجو شده؛ بلکه مشکلات این سیستم آموزشی دانشجویان را از دریافت وام شهریه در یک ترم تحصیلی محروم کرده است؛ بنابراین مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به جای تناقض گویی باید فکری به حال مشکلات این سیستم آموزشی کنند تا زمینه اعتراضات دیگری را برای دانشجویان ایجاد نکنند.

منبع: دانشجو


کد خبرنگار : 38