تاریخ : 1400,شنبه 28 فروردين13:22
کد خبر : 392430 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی ۵ برابر شد

براساس اعلام معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری مبلغ قراردادهای پژوهشی دستگاه ها با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۵ برابر شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، مهدی پاکزاد با اشاره به اینکه براساس بند ح تبصره ۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت موظف به واریز حداقل ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود به حساب خزانه در مقاطع سه ماهه شدند، اظهار کرد: این اعتبارات باید در راستای حل مسائل و مشکلات از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی و اجرا در قالب طرح (پروژه) های کاربردی، عناوین پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح (پروژه) های پسادکتری و طرح (پروژه) های تحقیقاتی دانش آموختگان هزینه شود.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: حداقل سهم قابل پرداخت به دانشجویان، پژوهشگران پسادکتری، دانش آموختگان پژوهشگر و نیروهای کارورز از مبلغ هر طرح (پروژه )۶۰ درصد است.

پاکزاد به عملکرد بند ح تبصره ۹ قانون از سال ۹۷ تاکنون در سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) اشاره کرد و گفت: مجموع مبالغ قرارداد پژوهشی در سال ۹۷، ۶۷۹ میلیارد ریال و مبالغ پرداختی ۲۸ میلیارد ریال بوده؛ در سال ۹۸ مبالغ قرارداد هزار و ۱۵۸ میلیارد ریال و مبالغ پرداختی ۳۷۹ میلیارد ریال بوده و در سال ۹۹ میزان مبالغ قراردادی ۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال و مبالغ پرداختی ۲ هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال بوده است. این اعداد نشان می‌دهد میزان مبالغ قراردادی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۵ برابر شده است.

کدام شرکت‌ها بیشترین مبالغ پرداختی را داشتند

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به اینکه ۱۰ شرکت و نهاد دارای بیشترین میزان پرداخت تعهدی براساس تفاهم نامه‌ها بوده اند، گفت: شرکت‌های نفتی، فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران، شرکت‌های در حوزه هوا فضا، برق و سازمان صدا و سیما بیشترین پرداختی‌ها را براساس بند ح قانون داشته اند.

میزان اعتبارات جذب شده به تفکیک مؤسسات آموزش عالی

پاکزاد با بیان این مطلب که میزان اعتبارات جذب شده به تفکیک نوع مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی نیز مشخص شده است، گفت: دانشگاه‌ها ۶۰ درصد، پارک‌ها ۲ درصد، جهاد دانشگاهی ۳ درصد، پژوهشگاه‌ها ۱۱ درصد، شرکت‌های دانش بنیان ۲۴ درصد به ترتیب بیشترین میزان جذب اعتبارات را داشته اند.

کدام دانشگاه‌ها از سال ۹۷ بیشترین اعتبار را دریافت کردند

وی افزود: در این میان ده دانشگاه دارای بیشترین اعتبار دریافتی از سال ۱۳۹۷ تاکنون بوده اند؛ بر همین اساس دانشگاه تهران با ۱۷۳ میلیارد ریال، دانشگاه مالک اشتر ۱۶۹ میلیارد ریال، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۵۹ میلیارد ریال، دانشگاه صنعتی شریف ۱۳۷ میلیارد ریال، دانشگاه تربیت مدرس ۱۲۷ میلیارد ریال، دانشگاه شهید بهشتی ۱۰۱ میلیارد ریال، دانشگاه علم و صنعت ایران ۹۹ میلیارد ریال، دانشگاه اراک ۸۸ میلیارد ریال، دانشگاه شهید چمران اهواز ۸۶ و دانشگاه صنعتی اصفهان ۸۳ میلیارد ریال بیشترین میزان اعتبار دریافتی را از دو سال گذشته تاکنون داشته اند.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف بیان کرد: اعتبار جذب شده توسط این دانشگاه‌ها، برابر ۱,۲۴۰ میلیارد ریال (معادل ۶۱ درصد کل اعتبار جذب شده) بوده است. تا کنون ۱۱۶ دانشگاه و مؤسسه موفق به جذب اعتبار از طریق سامانه ساتع شده اند.

میزان جذب اعتبارات در ۱۰ پژوهشگاه کشور

پاکزاد ادامه داد: همچنین میزان جذب اعتبارات در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران ۶۵/۶ میلیارد ریال، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ۳۳، پژوهشگاه نیرو ۲۷/۲ میلیارد ریال، مرگز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۲۱/۶ میلیارد ریال، پژوهشگاه مواد و انرژی ۱۱/۶ میلیارد ریال، پژوهشگاه استاندارد ۸/۴ میلیارد ریال، پژوهشگاه رنگ ۷ میلیارد ریال، پژوهشگاه صنعت نفت ۵/۴ میلیارد ریال، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد ۳ و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ۲/۲ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر نیز میزان جذب اعتبار در دانشگاه‌ها و مؤسسات تهران ۷۷ درصد، استان مرکزی ۶ درصد، استان اصفهان ۴ درصد، استان خوزستان ۴ درصد، استان فارس ۳ درصد، سایر مؤسسات ۳ درصد بوده است.

بیشترین مبلغ قرارداد و پرداختی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف به مبالغ قراردادها و مبالغ پرداختی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: بیشترین مبلغ قرارداد با ۳ هزار و ۲۹۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال مربوط به وزارت دفاع بوده که مبلغ پرداخت شده توسط این وزارتخانه ۹۶۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال بوده است. وزارتخانه بعدی نفت است که مبلغ قرارداد آن یک هزار و ۲۶۷ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال و مبلغ پرداخت شده ۹۴۱ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارتخانه نیرو نیز سومین وزارتخانه‌ای است که بیشترین مبلغ قرارداد را داشته است که براین اساس مبلغ قرارداد ۷۴۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال و مبلغ پرداخت شده ۳۳۷ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال بوده است. وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، اقتصاد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طرح‌های پژوهشی حوزه فنی مهندسی بیشترین اعتبار را جذب کرد

پاکزاد در پایان به اعتبارات پرداختی به تفکیک حوزه موضوعی قرارداد نیز اشاره کرد و گفت: بیشترین اعتبارات پرداختی مربوط به طرح‌های پژوهشی حوزه فنی مهندسی با ۷۷ درصد، علوم انسانی با ۱۱ درصد، علوم پایه با ۸ درصد، کشاورزی و منابع طبیعی ۴ درصد بوده است.