تاریخ : 1400,یکشنبه 29 فروردين12:23
کد خبر : 392562 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

احتمال دچار افسردگی جوانان درگیر فضای مجازی بیشتر است

یک روانشناسی کردستانی گفت: تحقیقات نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که مدت طولانی در فضای مجازی سرگرم هستند احتمال خطر ابتلا به انزوا، اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب در آنها بیشتر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، دسترسی به اطلاعات یکی از فواید و مزایای مثبت  فضای مجازی است، اما نباید از تاثیرات منفی و مخرب آن غافل شد بلکه بسیاری از آسیب‌های روانی ـ اجتماعی متاثر از فضای مجازی است.

دنیای امروز پر از تکنولوژی است، امروز هر خانواده‌ای صاحب یک کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تبلت است، گرچه این ابزارهای دیجیتالی برای خدمت بشریت ساخته شده است اما این وسایل مانند تیغ دو لبه می‌تواند تاثیرات منفی و مثبت بدنبال داشته باشد.

هویت کودکان در فضای مجازی حفظ شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: هویت و اخلاق کودکان و نوجوانان در زندگی و ارتباطات اجتماعی و فضای مجازی باید حفظ شود.

فایق یوسفی در گفت‌وگو با فارس، ارتقا سطح علمی و آگاهی کاربران از طریق اینترنت در حوزه‌های مختلف را از مزایای مثبت  فضای مجازی بیان کرد اما تاثیرات منفی فضای مجازی و سرگرمی‌های اینترنتی برای کودکان و نوجوانان را نگران‌کننده دانست.

وی اظهارکرد: الگوگیری ناآگاهانه نوجوانان از فرهنگ غربی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

این استاد دانشگاه به پیامدهای منفی تبلیغات کشورهای غربی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت:  از آنجا که فرهنگ ما هم‌سنخی با فرهنگ غربی ندارد الگوگیری نوجوانان و جوانان از فرهنگ غربی می‌تواند تهدید جدی برای نسل جوان محسوب شود.

به گفته وی، خانواده‌های ایرانی دارای فرهنگ اصیل ایرانی و مقید به یاسا، آداب و‌ رسوم و فرهنگ خاص خود است و هم‌سنخی با فرهنگ غربی ندارد.

فضای مجازی تهدیدی برای بنیان خانواده است

استاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تبلیغات نامناسب فضای مجازی تهدید جدی برای بنیان خانواده محسوب می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه فضای مجازی فرهنگ غربی و ارتباط آزاد با جنس مخالف را ترویج می‌کند اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی برخلاف فرهنگ غربی ارتباط با جنس مخالف تنها در چهارچوب اخلاق و ازدواج امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد: ما به عنوان فرد مسلمان و دارای فرهنگ ایرانی پایبند به ارزش‌ها و ملزم به رعایت برخی چهارچوب ها هستیم.

یوسفی با اشاره به اینکه برخی در فضای مجازی بدنبال تبلیغ یا عرضه مواد مخدر هستند، ترویج مصرف مواد مخدر در فرهنگ غربی یکی از پیامدهای مخرب فضای مجازی دانست.

خطر سایت‌های مستهجن و مبتذل برای کودکان

وی بازدید کودکان از سایت‌های مبتذل و مستهجن را یکی از مخرب‌ترین تاثیرات منفی فضای مجازی دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فضای مجازی آکنده از عکس‌ها و کلیپ‌های مبتذل است، وجود فیلترینگ در فضای مجازی را ضروری برشمرد.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها با کنترل توام با آموزش مانع ورود نوجوانان به کلیپ‌های مستهجن شوند.

یوسفی یادآور شد: تحقیقات نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که مدت طولانی در فضای مجازی سرگرم هستند احتمال خطر ابتلا به انزوا، اختلالات روانی، افسردگی و اضطراب در آنها بیشتر است.

یوسفی گفت: نوجوانان نباید روزانه بیشتر از یک ساعت و‌نیم در فضای مجازی سرگرم بازی‌های رایانه‌ای شوند.

وی سرگرم شدن نوجوانان و جوانان در مدت زمان طولانی در فضای مجازی افزون بر تاثیرات جسمی سبب از دست دادن تمرکز و علاقه به درس، افت تحصیلی کودکان و نوجوانان شود.

یوسفی گفت: سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و زندانی کردن کودکان در فضای آپارتمان و نداشتن سرگرمی مناسب ناچارا آنها را به سمت و سوی فضای مجازی سوق می‌دهد.

وی بر فراهم کردن بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی و هیجانات نوجوانان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی عملکرد نهادهای اجتماعی را ضعیف توصیف کرد و گفت: نبود مراکز تفریحی، آموزشی استاندارد در استان نوجوانان را به سمت فضاهای مجازی سوق می‌دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، بسترسازی مراکز آموزشی و تفریحی می‌تواند نقش بازدارندگی داشته باشد و مانع گرایش نوجوانان به سمت و سوی فضای مجازی شوند.

یوسفی یادآور شد: ایجاد سرگرمی و تفریحات  مثبت برگزاری کلاس‌های هنری، کوهنوردی، تفریحی و فراهم کردن بستر سرگرمی‌های سالم می‌توان از گرایش نوجوانان به فضای مجازی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه خانواده به تنهایی نمی‌تواند کودکان و نوجوانان را از سرگرمی‌های فضای مجازی باز دارد، گفت: همه نهادهای علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی موظفند در زمینه تهدیدات و خطرات فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنند.

به گفته وی، همه نهادها باید در راستای کاهش آسیب‌های فضای مجازی تلاش کنند چرا که آموزش کلیدی‌ترین ابزار برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی است.

استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آموزش را کلیدی‌ترین مولفه برای استفاده درست و پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی دانست.

یوسفی اذعان داشت: سرگرم شدن نوجوانان و جوانان در مدت زمان طولانی در فضای مجازی افزون بر تاثیرات جسمی، سبب از دست دادن تمرکز و علاقه به درس، افت تحصیلی کودکان و نوجوانان می‌شود.

 به گفته وی، سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و زندانی‌کردن کودکان در فضای آپارتمان و نداشتن سرگرمی مناسب ناچارا آنها را به سمت و سوی فضای مجازی سوق می‌دهد لذا فراهم کردن  بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی و هیجانات نوجوانان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

وی عملکرد نهادهای اجتماعی را ضعیف توصیف کرد و گفت: نبود مراکز تفریحی، آموزشی استاندارد در استان کردستان عالمل سوق‌دادن نوجوانان به سمت استفاده از فضاهای مجازی است.

یوسفی عنوان کرد: بسترسازی مراکز آموزشی و تفریحی می‌تواند نقش بازدارندگی داشته باشد و مانع گرایش نوجوانان به سمت و سوی فضای مجازی شوند.

یوسفی یادآور شد: ایجاد سرگرمی و تفریحات  مثبت برگزاری کلاس‌های هنری، کوهنوردی، تفریحی و فراهم کردن بستر سرگرمی‌های سالم می‌توان از گرایش نوجوانان به فضای مجازی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه خانواده به تنهایی نمی‌تواند کودکان و نوجوانان را از سرگرمی‌های فضای مجازی باز دارد گفت: همه نهادهای علمی، فرهنگی، دینی و اجتماعی موظفند در زمینه تهدیدات و خطرات فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنند.

آموزش کلیدی‌ترین ابزار برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی

استاد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آموزش را کلیدی‌ترین مولفه جهت استفاده درست و پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی دانست.

یوسفی تاکیدکرد: بهره‌گیری مناسب و معقولانه از فضای مجازی باید از مهدکودک تا دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

وی بر نقش آموزش از مقطع مهدکودک تا مقاطع مختلف تحصیلی تاکید کرد و افزود: آموزش در تمام سطوح و گروه‌های سنی تاثیرگذار است ضمن اینکه باید محتوای برنامه‌های مدرسه، صدا و سیما و فیلم‌ها سازنده باشد.

یوسفی یادآور شد: متخصصان امر تعلیم و تربیت و روانشناسان در راستای استفاده درست و معقول از فضای مجازی با رسانه‌های جمعی همکاری کنند.

وی بر مقوله آموزش هماهنگی مردم در زمینه استفاده درست از فضای مجازی و آگاهی بخشی به  مردم در زمینه تاثیرات منفی فضای مجازی از سوی رسانه‌های جمعی تاکید کرد.