تاریخ : 1400,یکشنبه 29 فروردين22:27
کد خبر : 392670 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

میلگرد چیست و چه عواملی در قیمت میلگرد تاثیر دارند؟

هر زمان عرضه میلگرد در بازار با کاهش مواجه شود، به طور خودکار قیمت‌ها شروع افزایش پیدا کردن می‌کند. در طرف تقاضا نیز هر زمان بازار مسکن دچار رکود شود، به طور خودکار تقاضا با افت چشم‌گیری مواجه می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ میلگرد یکی از مصالح مهم در ساختمان‌سازی یه شمار می‌رود. میلگردها عمدتا از فولاد ساخته می‌شوند. قطعات فلزی و به ویژه فولادی به دلیل بازار رقابتی که در طرف مصرف وجود دارد، همواره دستخوش تغییرات قیمتی هستند. گاهی اوقات پیش می‌آید که تنها ظرف چند روز قیمت این محصول بشدت نوسان می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت میلگرد بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نظام عرضه و تقاضا به عنوان یک فاکتور مهم در تعیین قیمت روز میلگرد به شمار می‌رود

بازارهای تجاری در دنیای امروز کاملا رقابتی پیگیری می‌شوند و هر مجموعه‌ای که بخواهد در این سیستم اقتصادی به حبات خود ادامه دهد، باید در همین زمین بازی نقش آفرینی کند. عرضه و تقاضا به عنوان یک رکن در تعیین قیمت بسیاری از محصولات از جمله میلگرد به شمار می‌رود. نقش این مسئله گاهی به قدری پر رنگ می‌شود که برخی کارشناسان و متخصصان امر، این فاکتور را به عنوان مهم‌ترین عامل اثر گذار در قیمت تمام شده میلگرد به شمار می‌آورند.

هر زمان عرضه میلگرد در بازار با کاهش مواجه شود، به طور خودکار قیمت‌ها شروع افزایش پیدا کردن می‌کند. در طرف تقاضا نیز هر زمان بازار مسکن دچار رکود شود، به طور خودکار تقاضا با افت چشم‌گیری مواجه می‌شود. در نتیجه قیمت تمام شده میلگرد نیز کاهش پیدا می‌کند. کسانی که بتوانند تحلیل درستی از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار میلگرد داشته باشند، از بسیاری از خسارات‌ها و زیان‌های اقتصادی احتمالی در امان خواهند ماند.

مواد اولیه، پارامتری اثرگذار در تعیین قیمت میلگرد است

میلگردها را معمولا از جنس فولاد می‌سازند. شرکت‌های مادر تولیدکننده فولاد بر مبنای هزینه‌های تمام شده تولید، محصولات خود را عرضه می‌کنند. در صورتی که ماده اولیه مورد نیاز برای تولید میلگرد، دست خوش تغییرات قیمتی شود، بلافاصله در قیمت تمام شده میلگرد باید شاهد تغییرات قیمتی باشیم.

هزینه‌های جاری تولید میلگرد در تعیین قیمت آن موثر است

مجموعه‌ای از عوامل در تعیین قیمت میلگرد شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی موثر است. به عنوان مثال مسئله انرژی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در تعیین هزینه‌های تولید است. افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق و گاز به صورت کاملا محسوسی در افزایش قیمت میلگرد موثر هستند. همچنین حقوق و دستمزد نیروهای کار نیز در رشد قیمت تمام شده میلگرد تاثیر بسزایی دارد. به طور کلی باید هزینه‌های جاری تولید را به عنوان یک فاکتور مهم در تعیین قیمت تمام شده هر محصولی به شمار آورد.

پارامتر موثر دیگر در هزینه‌های جاری تولید، هزینه حمل و نقل است. بسیاری از مواد اولیه برای تولید فولاد از مکان‌های مختلفی تامین می‌شود. فاصله بین استخراج مواد اولیه و جمع آوری ضایعات تا کارخانه را نیز باید در هزینه‌های حمل و نقل در نظر گرفت. همچنین در زمینه صادرات محصول نیز باید بعد مکانی کشور مقصد با ایران را به عنوان عامل اثرگذار در قیمت محصول به شمار آورد. معمولا محصولات فولادی کشور ما از طریق کشتی صادر می‌شود.

تأثیر نرخ ارز در قیمت روز میلگرد در بنگاه

عامل موثر بعدی که برای کشور صادرکننده فولاد مانند ایران کاملا تعیین کننده به شمار می‌رود، مسئله نرخ ارز است. نوسانات محدود قیمت ارز تاثیر چندانی روی مسئله قیمت محصولات فولادی ندارد اما در صورت رشد قیمت سنگین دلار، دچار تغییرات شدید در قیمت نهایی میلگرد خواهیم شد.

نرخ تورم

تورم به عنوان یک پارامتری است که می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی قیمت تمام شده محصولات فولادی اثرگذار باشد. در کشور ما مسئله تورم از پیچیدگی‌های بالاتر برخوردار است. چرا که از یک طرف همگام با تورم جهانی در کشور ما نیز تورم به وجود می‌آید و از طرف دیگر به دلیل مسئله تحریم‌ها و ضعف‌های زیرساختی اقتصادی ما، تورم‌های داخلی نسبتا شدیدی را نیز در سال ‌های اخیر تجربه کرده‌ایم.

کلام پایانی

موارده اشاره شده به عنوان پارامترهای اصلی دخیل در قیمت‌گذاری میلگرد به شمار می‌رود. قیمت میلگرد با توجه به نوسانات شدید قیمتی در سال‌های اخیر تقریبا به صورت روزانه رصد و تعیین می‌شود و برای استعلام قیمت این محصول باید هر روز با شرکت‌های تولیدکننده ارتباط برقرار نمود. مسئله تولید مسکن در کشور به عنوان موتور محرک برای صنعت تولید میلگرد به شمار می‌رود. اگر ساختمان‌سازی در کشور رونق زیادی داشته باشد، بازار میلگرد هم همواره پرتقاضا خواهد بود.

همچنین میتوانید برای اطلاع  از قیمت‎‌های محصولاتی شامل تیرآهن، قیمت نبشی لقمه، میله گرد، قیمت قوطی پروفیل و بولت به سایت آهن سادات مراجعه نمایید. آهن سادات از سال 1364 در زمینه تامین، تولید، وتوزیع آهن‌آلات صنعتی و ساختمانی فعالیت می‌نماید. این مجموعه توانسته به صورت مستقیم آهن‌آلات ساختمانی را از اکثر کشور‎‌های اروپایی و آسیایی از جمله روسیه، اوکراین و کره انجام دهد. برای خرید و مطالعه‎‌ی مقالات آهن سادات می‌توانید به آدرس sadatiron.com مراجعه نمایید.


کد خبرنگار : 38