تاریخ : 1400,دوشنبه 30 فروردين21:14
کد خبر : 392778 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

وزیر بهداشت و درمان کشور در سه روز گذشته در تیررس حملات برخی خبرنگاران و چهره‌های اصلاح‌طلب گرفته است که همگی جزو طرفداران دولت هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، روزنامه صبح‌نو در گزارشی به هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و عملکرد وی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

وزیر بهداشت و درمان کشور در سه روز گذشته در تیررس حملات برخی خبرنگاران و چهره‌های اصلاح‌طلب گرفته است که همگی جزو طرفداران دولت هستند. این هجوم به سمت دکتر سعید نمکی از آن بابت است که وی در روزهای بعد از تعطیلات درباره برخی سیاست‌های در نظر گرفته شده در برابر تصمیمات کارشناسی وزارت بهداشت و درمان انتقاد کرده است.

همچنین معاونان وزیر بهداشت هم اظهاراتی درباره سفرهای نوروزی و مشکلات کرونایی داشتند که با واکنش صریح رییس‌جمهوری مواجه شد. برخوردهای رسانه‌ای اینچنینی در این مدت نشان می‌دهد که اختلاف شدیدی بین اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

گزارشی از هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت

اگرچه ماه‌های قبل این تاکید شد که باید از ستاد ملی مقابله با کرونا یک صدای واحد شنیده شود و هر آنچه که کارشناسان مصوب کردند باید مورد توجه قرار گیرد اما برخی تصمیمات درباره رنگبندی شاد شهرها پیش از ایام تعطیلات و نیز اجازه سفر به شهرهای مختلف نشان داد که در ستاد ملی مقابله با کرونا اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

شخص وزیر بهداشت از اسفندماه گذشته در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف به صورت رسمی درخواست کرد که جلوی سفرهای نوروزی گرفته شود. آقای سعید نمکی حتی در برخی مواقع مردم را به صورت مستقیم خطاب کرد و آن‌ها را قسم داد تا در ایام تعطیلات نوروزی سفر نکنند.

دیگر معاونان و حتی کادر درمانی کشور نیز در فضای مجازی به دشواری‌های یک سال گذشته اشاره داشتند و از مردم می‌خواستند که سفر نروند اما گویا تصمیم دیگری گرفته شده بود. تصمیمی که حالا اثرات آن در موج چهارم کرونا در کشور مشاهده می‌شود.

‌تلاش روحانی برای عادی جلوه دادن سفرهای نوروزی

در روزهای گذشته رییس‌جمهوری تلاش کرد که سفرهای نوروزی را عادی جلوه دهد و آن را عامل افزایش شیوع کرونا نداند. به‌طوری که حسن روحانی، رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه تغییر شکل یافتن ویروس کرونا اساس مشکلی است که ما در پیک چهارم با آن روبه‌رو هستیم، بنابراین هیچکس دنبال علت‌های غلط نگردد، گفت: من به‌عنوان مسوول ستاد ملی مقابله با کرونا و رییس‌جمهور به صراحت به همه مردم ایران اعلام می‌کنم که عامل اصلی مشکل ما در این روزها ورود ویروس جهش یافته انگلیسی از عراق به داخل کشور است.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

گزارشی از هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت

رییس‌جمهوری تصریح کرد: البته همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، ملی مثل عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در گسترش این ویروس تأثیرگذار است؛ چراکه هر کجا که پروتکل رعایت نشده است، دچار مشکل می‌شویم.

روحانی با تأکید بر اینکه واکسن کلید حل مسأله کروناست، اذعان کرد: ما باید انواع واکسن‌هایی که می‌توان به کشور وارد کرد را به کشور وارد کنیم و شرکت‌های خصوصی در این زمینه تلاش کنند؛ ‌ چراکه ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان امسال باشیم.

انحراف افکار عمومی با دست‌آویز قرار دادن مسئله واکسن

اما بعد از این ماجراها حالا برخی مساله واکسن را دستاویز قرار داده‌اند تا افکارعمومی را تصمیم‌گیری‌های مغایر با نظر کارشناسان به سمت واردات واکسن منحرف کنند. البته وزیر بهداشت در واکنش به سخنان چند روز قبل روحانی گفته بود: در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

گزارشی از هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت

مساله واردات واکسن به کشور نیز با اظهارنظر جالب رییس‌جمهور وارد مرحله تازه‌ای شد. روحانی در جلسه پیشین ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: ما باید در اردیبهشت و خردادماه که ماه‌های بسیار حیاتی است از واکسن‌های خارجی استفاده کنیم و همه شرکت‌ها مجاز هستند؛ بنابراین هر شرکت و مؤسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم با دفتر رییس‌جمهوری مکاتبه کند و من مستقیم این مسأله را دنبال می‌کنم؛ چون به راحتی می‌توان در هفته‌های آینده میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند از مردم در مقابل مرگ به خوبی محافظت کند.

رییس‌جمهوری در حالی این سخن را مطرح کرد که وزارت بهداشت نیز قبل از آن بارها شرکت‌های خصوصی که توان وارد کردن واکسن را دارند دعوت کرده بود تا در این کار مشارکت کنند. همچنین این وزارتخانه از سه مسیر کواکس، تولید داخل و حمایت از شرکت‌های خصوصی در حال تأمین واکسن بوده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه واکسن ساخت داخل در درخشان‌ترین شرایط قرار دارد، گفته بود: در آینده‌ای نزدیک فقط کشورهایی واکسن خواهند زد که دارای زیرساخت باشند.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

گزارشی از هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای واکسیناسیون همه امکانات بسیج می‌شوند، گفت: حدود ۵۰۰‌هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و تا پایان هفته آینده این رقم به یک میلیون و ۳۰۰‌هزار دز خواهد رسید.

آمار واردات واکسن از زبان وزیر

وزیر بهداشت درباره واردات واکسن و شرایط لازم برای این کار هم نکاتی را مطرح کرد که برخی این موارد را نپسندیدند.

نمکی با اشاره به اینکه ما واکسنی را که برای ملت ضرر داشته باشد وارد نمی‌کنیم و ابزار آزمایش هیچ کشوری نمی‌شویم، گفت: از فروردین و اردیبهشت سال‌۹۹ مذاکرات و مکاتبات در ارتباط با واکسن کرونا با وزیر بهداشت روسیه آغاز شد و ۹‌ماه طول کشید تا به قرارداد تبدیل شود.

وزیر بهداشت درباره کار واردات واکسن، گفت: ۴۲۰‌هزار دوز و اکسن  از روسیه، ۲۰۰‌هزار دوز از چین و حدود ۱۲۶‌هزار دز از هند وارد کردیم و در هفته دوم فروردین نیز حدود ۷۰۰‌هزار دز از کوواکس دریافت کردیم. وزیر بهداشت تصریح کرد: ماست‌فروش و سیمان‌فروش هم قصد وارد کردن واکسن را دارند.

آغاز حمله

اما اظهارات وزیر بهداشت در روزهای گذشته و نیز سخنانی که محمود واعظی، رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری بر زبان جاری کرد به نوعی فرمان حمله به شخص سعید نمکی بود تا وی را به‌عنوان مقصر موج چهارم کرونا در کشور معرفی کنند. بعد از این اتفاق نیز برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها این کار را با هشتگ استعفای نمکی در فضای مجازی و رسانه‌ها پیگیری کردند.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

گزارشی از هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت

محمود واعظی در واکنش به سخنان سعید نمکی گفته بود: در همه موج‌های قبلی که ما توانستیم آن‌ها را مهار و وضعیت را مدیریت کنیم، همبستگی، در کنار یکدیگر بودن، هماهنگی و انسجام وحدت نقش حیاتی داشت.

وی ادامه داد: عصبیت‌ها و هیجانات و بیان نکاتی که بسیاری از آن نیز با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، جز اینکه روان جامعه را دچار آسیب می‌کند و اختلال به‌وجود می‌آورد، هیچ کارکرد دیگری ندارد. همه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام‌افکنی و سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم.

این مسائل موجب شد تا تخریب نمکی در فضای مجازی با جدیت بیشتری دنبال شود و برخی چهره‌های دولت اصلاحات، مسوولان دولتی و حتی خبرنگاران مرتبط با دولت اقدام به انتشار مطالب مختلف و حتی طرح و کاریکاتور علیه وزیر بهداشت کنند.

هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت و دلایل پنهان آن

گزارشی از هجوم هماهنگ حامیان دولت به وزیر بهداشت

همه این موارد در شرایطی اتفاق افتاده است که نمایندگان مجلس هفته گذشته خواستار برخورد قضایی با رییس‌جمهوری به‌عنوان مقصر اوج‌گیری بحران کرونا در کشور شده بودند. حالا باید دید طرفداران دولت در روزهای آینده چگونه به کار خود در زمینه تخریب وزیر بهداشت ادامه خواهند داد.