تاریخ : 1400,چهارشنبه 01 ارديبهشت13:19
کد خبر : 392931 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله، چهار میلیون بار دانلود شدند

۲۸۵ هزار کاربر پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، تمام‌متن ۳۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله را نزدیک به چهار میلیون بار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، بر پایه فصل سوم «آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» مصوب ششم آذر ۱۳۹۵ وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری؛ دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در «گنج» (به نشانی ganj.irandoc.ac.ir )، با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این وزارت آغاز شد.

بر پایه این آیین‌نامه؛ اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس گذارده می‌شوند. در همین چارچوب، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در گنج فراهم شد.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، همچنین از دی سال ۱۳۹۵ تا دی سال ۱۳۹۹، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۳۹۴.۵۵۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۰.۵۳۵ رساله دکتری در «گنج» فراهم شد. تا پایان پاییز ۱۳۹۹ میانگین روزانه بازدید پژوهشگران از «گنج» (با آی‌پی جداگانه) ۷.۴۲۳ و میانگین جست‌وجوهای روزانه در آن ۲۷.۶۹۴ بوده است. در این بازه زمانی تمام‌متن ۳۵۹.۴۸۹ پایان‌نامه و ۲۸.۶۰۰ رساله را بیش از ۲۸۵ هزار کاربر برای چهار میلیون بار دانلود کرده‌اند. جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران و دانلود آن‌ها را نشان می‌دهد.