تاریخ : 1400,شنبه 04 ارديبهشت16:07
کد خبر : 393227 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

فعالان دانشجویی در کلاب هاوس پیرامون انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند؛

چرا هیچ بستر اعتراضی‌ای برای مردم وجود ندارد؟/ مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰، چالش اصلی حاکمیت است

دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و نیاز به بحث و گفتگو، پیرامون مسائل مختلف سیاسی کشور با محوریت انتخابات، از بستر کلاب هوس به خوبی استفاده کرده و با تشکیل جلسات مختلف بحث و گفتگو در آن با حضور کارشناسان و اساتید مختلف، روی مسائل کشور در بخش‌های مختلف به گفتگو می‌پردازند.

به گزارش خرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته‌های گذشته تب نصب و حضور در نرم‌افزار کلاب هاوس به‌شدت در جامعه ایرانی در حال شیوع است تا حدی که می‌توان احتمال داد این شبکه اجتماعی پدیده انتخابات ۱۴۰۰ شود.

کلاب هاوس و سایر رسانه‌های اجتماعی که روزبه روز در حال ارتقا و پیشرفت هستند به گونه‌ای پیش می‌روند که در بسیاری از مواقع جای رسانه‌های رسمی را می‌گیرند و به یک تریبون رسمی تبدیل می‌شوند.

دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور نیز با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و نیاز به بحث و گفتگو، پیرامون مسائل مختلف سیاسی کشور با محوریت انتخابات، از این بستر به خوبی استفاده کرده و با تشکیل جلسات مختلف بحث و گفتگو در آن با حضور کارشناسان و اساتید مختلف، روی مسائل کشور در بخش‌های مختلف به گفتگو می‌پردازند.

در این میان، جمعی از بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور نیز پنج‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه سال جاری با برگزاری گفتگویی مجازی در کلاب هاوس، پیرامون انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و معیارها و شاخص‌های دولت آینده و رئیس جمهور و تحلیل و بررسی دولت قبل و شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی حال حاضر کشور و مردم، به مباحثه پرداختند. در این گفتگو نمایندگانی از بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های امیرکبیر،خواجه نصیر‌الدین طوسی، صنعتی سهند تبریز، فردوسی مشهد، شیراز، دانشگاه یزد، قم و سمنان حضور داشتند و نکات و مسائل خود را بیان کردند.

بازسازی اقتصاد یکی از مسائل اساسی کشور است

محمدصدیق پهلوانی‌نیا، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سمنان، در این گفتگوی صوتی در کلاب هاوس به بیان نکات خود پرداخت و گفت: نگاه مردم به انتخابات و کاندیدای مورد نظر، نگاه عملکردی است که در حوزه مسائل مختلف دارند. به عبارتی مردم نگاه می‌کنند که شخصیت مورد نظر با چه سابقه‌ای آمده و چگونه خود را مطرح خواهد کرد. احساس بنده این است که مردم از سیاست خارجه بدین شکل و رابطه با آمریکا خسته شده‌اند. باید نگاه‌ها از صرف سیاست خارجه به داخل معطوف شود و این بازسازی اقتصاد یکی از مسائل اساسی کشور است. جنجال سیاسی، کار جبهه انقلاب را بسیار سخت می‌کند و نمی‌توان با صرف هیجانی کردن فضا کار را جلو برد. یکی از خصوصیاتی که باید کاندیداها داشته باشند، مسئله تعامل با دیگران و جبهه‌بندی نکردن و عدم تخریب بقیه جبهه‌ها و افراد است و این نگاه در مردم باید نهادینه شود تا مشارکت بهتری اتفاق بیفتد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سمنان، افزود: دنبال گفتمان منجی گشتن و یا دنبال منجی برای گفتمان گشتن، حرف اشتباهی است و باید گفت تکلیف ما در حال حاضر دعوت‌نامه‌زدن برای کاندیداها نیست. در دل مردم بودن یعنی، همین گفتمان‌ها و راه‌حل‌ها، برای مردم تبیین شود و مردم هم شامل همه اقشار جامعه خواهند بود. نکته دیگر این است که بچه‌های جنبش دانشجویی، ستاد آقایان نیستند و وظیفه آنان این است که صحبت‌های خوب کاندیداها رو به مردم انتقال دهند. این را هم باید گفت که دعوت کردن از کاندیداها برای حضور در صحنه انتخابات،نشان از تنبلی افراد است.

چه اتفاقی افتاده است که حتی پس از تجربه تلخ برجام، مردم همچنان به آن امیدوارند؟

مبین لطفی‌زاده، مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، در بخش بعدی این گفتگو پیرامون انتخابات پیش رو و دولت آینده گفت: در مقابل انتخابات ۱۴۰۰ و کنش‌های آن، چند رویکرد وجود دارد. ما در حال حاضر یک نفری که روبه روی جریانات اصلاح طلبی و اصولگرایی بایستد، نداریم و کمی با محدودیت افراد مواجه هستیم. ما به عنوان بسیج دانشجویی نباید درگیر جریانات زرد سیاسی در بین برخی کاندیداها شویم و بخواهیم وظیفه خود را در این پازل تعریف کتیم. از طرف دیگر باید دانست در شرایط حال حاضر، به دنبال منجی گشتن یک کار اشتباه و عبس است و جامعه با تجربه سنگین هشت ساله گذشته، اصلاً این رویکرد منجی‌گرانه را نخواهد پذیرفت و ما با تکثری روبه رو هستیم که به این معنا نمی‌توان همه جامعه را بسیج کند. باید به سمت چندین گفتمان رفت و صرف تک گفتمانی مسئله‌ای را حل نخواهد کرد.

لطفی‌زاده بیان کرد: چه اتفاقی افتاده است که حتی پس از تجربه تلخ برجام، مردم همچنان به برجام امیدوار و منتظر گشایشی از سمت آن هستند؟ در حال حاضر مردم، هیچ ارتباطی با راهکار و گفتمان‌های سطحی، برقرار نخواهند کرد. چون انتخابات یک فضای سیاسی پیچیده است و با این مسائل سطحی، کاری جلو نخواهد رفت. به عبارتی مردم با این راه‌حل‌های موجود، ارتباط مستقیم و عینی نخواهند گرفت.

علی شیری، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان، در این گفتگوی شبانه در کلاب هاوس بیان کرد: ما بر روی مسائل مختلف از جمله کاندیداهای مختلف و رویکردهای آنان، زیاد صحبت می‌کنیم ولی حواسمان به این مسئله که موضوع مهم در زمان حال حاضر مشارکت هست، نمی‌باشد.باید برای مردم، امید و آن انگیزه ایجاد تغییر وجود داشته باشد تا به پای صندوق‌های رأی بیایند. این مسئله مشارکت کمتر در فضای بچه‌های جنبش دانشجویی وجود دارد یا حداقل خیلی ضعیف است. در حال حاضر یکسری مسائل مختلف وجود دارد که راه‌حل‌های آنان مشخص است و باید روی این مسائل به شدت مانور داده شود. به عبارتی محتواهای غنی در بخش‌ها و مسائل مختلف وجود دارد، که فقط باید این مسائل برای مردم تبیین شود.

هیچ بستر اعتراضی‌ای برای مردم وجود ندارد

ابوالفضل لطفی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، در این نشست شبانه، گفت: حاکمیت ما که مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در کشور، با محوریت دولت، به صورت کلی برای مردم ارزش زیادی قائل نیستند. در زمان حال نیز بیشتر مسئولان ما به این رسیده‌اند که نمی‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات را از طریق داخل پیگیری و حل کنند و باید حتما از طریق خارج و رابطه داشتن با دیگران، تمامی مسائل کشور را حل کرد. به عبارتی ریل حرکت کلی حکمرانی، به نگاه به خارج معطوف شده است و این مسئله صرفاً در دولت وجود ندارد و در نهادهای مختلف کشور این مسئله به عینه دیده می‌شود. مردم ما به طبع دهه اخیری که وجود داشت و مشکلات و مسائل معیشتی زیادی برای آنان به وجود آمد و وعده‌های زیادی که به آنان، خصوصاً در بحث برجام، داده شد و به هیچ کدام عمل نشد، از این وضعیت خسته و نسبت به آن اعتراض دارند. ولی خب ما می‌بینیم که متأسفانه بستر اعتراضی خاصی برای اینکار تعریف نشده است و یا به آنجایی می‌رسد که مردم سرکوب شده و یا در بروکراسی‌های اداری بی جهت و الکی خواهند افتاد و درنهایت هیچ نتیجه‌ای، نمی‌گیرند. بعد از آن نیز با عدم وجود این بسترهای اعتراضی و رسیدن به انتخابات، حاکمیت انتظار مشارکت بالا از آن‌ها را دارد.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به برخی ساختارهای ناکارآمد و اشتباه موجود، اظهار کرد: تحلیل بنده این است که برخی ساختارهای موجود در کشور و نهادهای مختلف دارای آسیب‌ها و ناکارآمدی‌های جزئی و کلی فراوانی است و دولت آینده‌ای که بر سر کار می‌آید، باید این دیدگاه و رویکرد تغییر و اصلاح برخی از ساختارها را داشته باشد. به عنوان مثال مسئله مسکن از جمله مسائلی است که یک قرن در کشور ما دارای مشکلات فراوانی است و هنوز با وجود فراوانی زمین‌، راهکار درست و کارشناسانه‌ای برای آن ارائه نشده است. به نظر بنده این تغییر ساختارها باید گفتمانی باشد که در این انتخابات ما دست بگیریم و آن را برای جامعه و همین طور در فضای مطالبه از کاندیداهای مورد نظر مطرح کنیم.

دور شدن حاکمیت از مردم

علی رشیدی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، در این گفتگو به بیان نکات خود پیرامون انتخابات پرداخت و اظهار کرد: ما در سال ۵۷ یک انقلابی کردیم، که محوریت آن مردم بود و قرار بر این بود که روند ما، مردم‌محور باشد ولی این اتفاق نیفتاد و هر روز حاکمیت از مردم فاصله گرفت. مردم ما هر چیزی را قبول خواهند کرد ولی تبعیض را نخواهند پذیرفت. اینکه برخی طرح‌های گفتمانی ما بعضاً اجرا نمی‌شود، به خاطر همین دور بودن از مردم و دور از واقعیت بودن آنان است. طرح‌های ما باید اینقدر بین کارشناسان و مردم به صورت رفت و برگشتی، طی شده باشد تا کاملاً پخته شود. باید آن طرح‌های موردنظر از دل مردم بیرون بیاید و صرف کار کارشناسانه بر روی آن، مسئله‌ای را حل نخواهد کرد. به عبارتی نکته اصلی همین بازگشت به مردم است.

محمدمهدی زنده‌دلی، از اعضای سابق بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان، در این گفتگوی انتخاباتی بیان کرد: ما الان در گام دوم انقلاب هنوز در برخی مسائل، مشکل گفتمانی داریم و هنوز نتوانستیم گفتمان انقلاب یا حتی اسلام را مطرح کنیم و در کل، الگوی صحیحی برای جامعه خود نداریم. مردم نیز حرف ما را نمی‌فهمند و تصور بد ذهنی نیز، از جبهه انقلاب دارند.  از طرف دیگر نیز بستری برای اعتراض در حکمرانی وجود ندارد. با توجه به این نکات باید گفت که، یک دولتی باید روی کار بیاید که این مسائل را در نظر داشته باشد. نباید اجازه داد که دوگانه ما در جامعه، دیوار کشیدن یا نکشیدن یا ورزشگاه رفتن یا نرفتن زنان باشد. باید دوگانه به سمت عدالتی و بی‌عدالتی و از این دست موارد برود. فضای انتخاباتی کشور باید توسط جنبش دانشجویی تغییر اساسی کند و به سمت دوگانه‌های درست رود.

در پایان برخی از دانشجویان دیگر به بیان نکات خود روی صحبت‌های دیگران پرداختند و این گفتگو در فضای جدید کلاب هاوس ادامه داشت. همچنین این گفتگوها با محوریت انتخابات در فضای کلاب هاوس ادامه خواهد داشت و در هفته‌های آتی تا خود انتخابات، بحث بر روی مسائل مختلف و مشکلات کلان کشور با حضور دانشجوبان و تشکل‌های دانشجویی وجود خواهد داشت.

انتظار غلط یک شبه حل‌شدن مسائل کشور

محمدجواد طاهری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، در ابتدای این گفتگو بیان کرد: با توجه به مشکلات حال حاضر کشور در حوزه سیاست خارجی و داخلی، نباید انتظار داشته باشیم که یک دولتی سرکار بیاید و همه چیز یک شبه حل شود و تغییر کند. مردم خسته شده‌اند از اینکه شعارهایی را بشنوند و به هیج کدام عمل نشود. اولین شاخصه باید این باشد که دولتی بر سر کار بیاید که این اعتماد از دست رفته مردم به دولت را که در دوران دولت آقای روحانی تشدید شد، برگرداند. شاخصه بعدی که وجود دارد، این است که دولت آینده نباید بین حق و باطل راه برود و به نوعی موضع‌هایی گرفته شود که صرفاً مردم خوششان بیاید و معلوم نیست طرف حق هستند یا باطل. مورد بعدی که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد، این است که برای منافع سیاسی، کار خلاف مواضع صریح اسلام انجام ندهد. ما هیچ مشکلی با مذاکره از موضع قدرت با کشورهای دنیا نداریم ولی خب مذاکراتی که در این دولت و اکنون در حال انجام است، واضح است که به خاطر منافع سیاسی است تا بتوانند امتیازاتی را برای انتخابات پیش رو به دست آورند. این ویژگی‌ها به حزب‌اللهی بودن آن دولت مذکور بازمیگردد.

طاهری با تأکید با جوان بودن دولت آینده، به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی، افزود: از طرف دیگر باید گفت که دولت آینده، ناظر بر این گفته که باید جوان باشد، باید دارای روحیه شجاعت و جسارت باشد. دولتی که کارهای مختلفی را باید برای حل مسائل در نظر دارد، باید بپذیرد که انتقادات زیادی به او وارد خواهد شد و باید سفت و محکم و با استدلال پای عملکرد خود بایستد و انتقادات را نیز پذیرا باشد. همچنین دولت آینده باید پویا و فعال در عین داشتن صداقت باشد و در آخر، سابقه فساد و حواشی مربوط به این مسئله را نداشته باشد.

چالش‌ اساسی در انتخابات، مسئله مشارکت است

علی اصغر محرم‌زاده، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی ما در انتخابات پیش رو، مسئله حضور مردم و مشارکت است که در انتخابات‌های قبلی ما این مسئله را کمتر داشتیم و به مسائل دیگر بیشتر می‌پرداختیم. ولی در انتخابات پیش رو به خاطر شرایط چندسال اخیر مردم و دولت آقای روحانی، کمی اقبال مردم به این حضور و مشارکت کمتر شده است و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این تجربه تلخ را مشاهده کردیم. باید گفت که مردم می‌خواهند که نامزدان انتخابات، فرای از دوگانه اصولگرا و اصلاح‌طب باشند و این دوگانه را رد کنند. مسئله دیگری که وجود دارد، بحث کارآمد بودن دولت آینده و نشان دادن این مسئله به مردم است و اگر این موضوع به مردم نشان داده نشود و مانند انتخابات مجلس، یک مشارکت پایین داشته باشیم، در صورتی که حتی برای عده‌ای، پیروزی نیز حاصل شود، نشان یک ضعف اساسی در ساهتار کشوراست.

سجاد مشهدی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان، به بیان نکات خود در باب وضعیت فعلی جامعه و فضای سیاسی کشور پرداخت و گفت: ما یک شاخصه‌هایی میشناسیم که فردی که کاندید می‌شود، باید با آن شاخصه‌ها تطابق داده شود. باید دانست که دعوت از افراد شاخص و مناسب این جایگاه، دقیقاً عین جمهوریت است و گیر خاصی وجود ندارد. مردم در انتخابات پیش رو به کسی رأی خواهند داد که یک نه واقعی به آقای روحانی و دولت ایشان بگوید و بعد از آن یک کارنامه عملی داشته باشند که مردم بتوانند طبق آن به حرف‌های او اعتماد کنند. کسی می‌تواند زیر میز بازی بزند و گفتمان ایجاد کند، که ظرفیت و پتانسیل عملی این کار را داشته باشد. ما باید به سمت امیدآفرینی حقیقی برویم و راهکارهای حقیقی را به مردم نشان دهیم و اگر این اتفاق نیفتد، مردم ناامید خواهند شد و آن مشارکت حداکثری اتفاق نخواهد یافت.