تاریخ : 1400,دوشنبه 06 ارديبهشت12:01
کد خبر : 393409 - سرویس خبری : ماه دیدار ماه

ماه دیدار ماه/ بخش اول/ بازخوانی دیدار رمضانی سال ۹۵ دانشجویان با رهبر انقلاب؛

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

نماینده دفتر تحکیم وحدت در این دیدار گفت: صورت اصولی و نظام مند از جمله موارد مغفول مانده در کشور است. متأسفانه نمی توان امیدی به صدا و سیمای فشل جمهوری اسلامی ایران بست. (البته می دانیم این حرفا از صدا و سیما پخش نخواهد شد.( لذا پیشنهاد می دهیم دستگاه های دفاعی امنیتی کشور مانند سایر کشورهای قدرتمند این مسئله را نیز در زمره ی ماموریت های خود تعریف نمایند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه رمضان هر سال، یادآور خاطراتی خوش و از جنس انتقادی برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی است. چرا که هر سال برخی از دانشجویان سراسر کشور به دیدار رهبر انقلاب می‌روند تا از سوی نمایندگان خود در تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات کارشناسی و انتقادی نسبت به تغییرات یکسال گذشته در کشور بپردازند و هم اینکه راهکارها و بیانات رهبر انقلاب پس از بیان مشکلات مطرح شده را گوش کنند.

موج‌های پی در پی ویروس کرونا همچنان در کشور می‌تازد و هموطنان‌مان را به کام مرگ می‌کشاند. شرایط در سال ۱۴۰۰ هم به مانند سال گذشته برای برگزاری دیدار دانشجویی در ماه رمضان فرق کرده، اگرچه طبق شنیده‌ها قرار بود امسال دیدار دانشجویان با رهبری بصورت حضوری البته با تعداد اندکی از دانشجویان برگزار شود ولی موج چهارم و سهمگین کرونا در کشور، قرار بر این شد که این دیدار به مانند سال گذشته بصورت مجازی برگزار شود.

زاویه دید هر کدام از تشکل‌های دانشجویی به جامعه، دولت، اقتصاد و مشکلات امروز کشور به گونه‌ای است که می توان گفت هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده‌اند. در این ایام که ویروس منحوس کرونا همچنان در کشور جولان می‌دهد و سایه‌اش بر سر دانشجویان و دانشگاه‌ها افتاده است، ما بر آن شدیم تا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی دغدغه‌ها و انتقادات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت از سال ۹۵ تا ۹۹ را که در دیدار با رهبر انقلاب داشتند، بپردازیم.

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۳۹۵ در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به چه موضوعات و انتقاداتی پرداختند؟

«مجتبی رئیسی» به نمایندگی از جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

1. در آموزش عالی با طرح برگزاری دوره‌های مشترک، پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی مشترک، ورود دانشگاه‌های بین‌المللی به ایران و سوءاستفاده از مسئله ی لازم دیپلماسی علم و فناوری، موجب هضم شدن نظام تربیت نیروی انسانی کشور در پازل ناتوی فرهنگی و نفوذ از مسیر علم را فراهم خواهد کرد.

2. در حوزه سیاستگذاری اقتصادی نیز با پیگیری عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، باید به مسائلی همچون رها کردن حمایت از تولید داخلی، برداشتن موانع واردات، به‌رسمیت شناختن مالکیت فکری و صنعتی بین‌المللی و لغو هرگونه ضابطه از سرمایه‌گذاری خارجی بپردازیم که در شرایط کنونی، نتیجه‌ای جز نفوذ اقتصادی نخواهد داشت.

3. مسئله ی دیگر در روند جهانی سازی اینکه با پذیرفتن اوامر FATF ،همان کسانی که  دسترسی نهادهای داخلی به‌حساب مردم برای شناسایی پردرآمدها را سرکشی به حریم خصوصی و نقض حقوق مردم می‌دانستند، اجازه سَرَک کشیدن که چه عرض کنیم! اجازه در اختیار گرفتن کلیه ی اطلاعات بانکی توسط آمریکایی ها را صادر کرده اند.

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

4. افرادی که تا مغز استخوان به اقتصاد بازار آزاد معتقدند، تریبون‌دار تبیین اقتصاد مقاومتی شده و آن را تحریف می‌کنند. اینان چون جرات ابراز مخالفت علنی با اقتصاد مقاومتی را ندارند، به‌جای آنکه اعلام کنند «ما به اقتصاد مقاومتی اعتقادی نداریم»! می‌گویند «ما به اقتصاد مقاومتی در چهارچوب اقتصاد بازار آزاد معتقدیم»! از تریبون‌های رسمی و غیررسمی هم به ترویج نسخه‌های ترجمه‌ای منسوخ جهانی، به اسم اقتصاد مقاومتی می‌پردازند!

5. بسیاری از دولت‌های پیشرفته و بعضاً در حال توسعه‌ی دنیا ، تجربه کرده‌اند که در عرصه ی مبارزه با فساد، از طریق بازرسی‌های متمرکز و دولتی، حریف فساد نمی‌شوند و بهترین مسیر، شفافیت و مشارکت دادن مردم در امر نظارت است. چالش شفافیت، مقاومت دستگاه‌ها و ذی‌نفعان است، مصداق بارزش هم عدم تصمیم مناسب مجمع تشخیص مصلحت درباره اعلام علنی دارایی ها و حقوق مسئولان است.  تجربه ی موفق پویش‌های دانشجویی شفاف‌سازی اطلاعات مالی نامزدهای انتخابات مجلس نشان داد برای ترغیب اشخاص  و نهادها به شفاف‌سازی اطلاعات، این دور باطل یک جا باید شکسته شود.

«محمدحسین قائدشرف» به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

1. صورت اصولی و نظام مند از جمله موارد مغفول مانده در کشور است. متأسفانه نمی توان امیدی به صدا و سیمای فشل جمهوری اسلامی ایران بست. (البته می دانیم این حرفا از صدا و سیما پخش نخواهد شد.( لذا پیشنهاد می دهیم دستگاه های دفاعی امنیتی کشور مانند سایر کشورهای قدرتمند این مسئله را نیز در زمره ی ماموریت های خود تعریف نمایند.

2. در سال 91 لیستی مشتمل بر معرفی چند هزار کانال که نقاط اصلی وابستگی اقتصاد کشور به خارج است تهیه گردید. اما تاکنون اقدامی جهت احصاء، دسته بندی و ارجاء این اقلام به دانشگاه های مادر که دارای توان علمی جهت تولید هستند، صورت نگرفته است. انجام این امر ضمن تقویت رابطه ی صنعت و دانشگاه و تولید دانش بنیان موجب می شود ما دانشگاهیان نیز بتوانیم نقش خود را در مسئله ی اقتصاد مقاومتی ایفا نماییم.

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

3. افرادی که در دولت سازندگی سبک زندگی مردم را هدف قرار دادند و مسئله ی ساده زیستی را از ادبیات عمومی جامعه حذف نمودند، اقشار مستضعف را کم برخوردار خواندند و قس علی هذا، که منجر به نطق تاریخی شما تحت عنوان "عبرت های عاشوایی" شد امروز در شکل دیگری در حال ادامه ی مسیر خود هستند اما این بار این مسئله نه دولت بلکه پایه و پی نظام را خواهد کند. این هشدار ما دانشجویان برای نظام است.

4. طبق بررسی های کارگروه ازدواج دفتر تحکیم وحدت، مجموعاً 700 هزار دانشجو در استان تهران تحصیل می کنند که 240 هزار نفر آنها دانشجوی تحصیلات تکمیلی یعنی دارای سن مناسب و یا بالا برای ازدواجند که در کمال ناباوری توسط دانشگاه ها و یا اساتید حتی به آنها مجوز شاغل بودن و کسب درآمد نیز داده نمی شود. تعداد ازدواج های دانشجویی در بین این 700 هزار نفر تامل برانگیز است. متاسفانه باید گفت که در سال گذشته تنها 3500 مورد ازدواج دانشجویی در تهران به ثبت رسیده است. یکی از مسائل اصلی دانشجویان مسئله ی مسکن و خوابگاه متاهلی است. در کل استان تهران تنها و تنها "برخوردار ترین استان کشور" است. ما 1000 واحد خوابگاه متاهلی وجود دارد و این آمارها متعلق به معتقدیم که حل این معضل به عزمی جزم برای راه اندازی "مسکن مهر دانشجویی" نیازمند است.

«علیرضا احمدی» دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

1.  روزانه بیش از 3300کانتینر تنها از یک پایانه، بدون کنترل و مثل آب خوردن وارد کشور می شود و نتیجه آن ورود سالیانه بیش از 30میلیارد دلار کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی است که به طور مستقیم بر رکود و کاهش تولید داخلی اثر دارد، کارگران را بیکار میکند و خانواده ها را از هم می پاشاند. مگر می شود بدون یاری دستهای پشت پرده در مدیریت کلان، این مقدارِ کالای قاچاق وارد شود؟ از طرفی دولت، معدود ابزارهای شناسایی و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به بازار، نظیر طرح شبنم و ایران کد را تعطیل کرده است.

2.  چرا در شرایط خطیر و حساس کشور حضرات آقایان علما آنچنان که باید ورود نمی کنند؟ وقتی گفته می شود کربلا درس مذاکره است، چرا قم واکنش نشان نمی دهد؟ وقتی مسئله اسلام رحمانی به غلط و برای خوش آمد برخی محافلِ در اقلیت؛ مطرح می شود، چرا حوزه علمیه سکوت می کند؟ در مسئله برجام در حالی که خیانت¬های آمریکا اظهر من الشمس است، هنوز برخی در تمجید برجام، سخن می گویند.

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

3. چه لزومی دارد در شرایطی که مفاسد اقتصادی، اعتماد عمومی را همچون موریانه از بین می برد، بعض دادستان های محترم  با طرح مسائل شاذ و بی اولویت در رسانه ها ظاهر شوند؟ ریشه ی این آسیب را باید علاوه بر عدم شناخت اولویت ها، در این امر دانست که عده ای از صاحب منصبان قضائی گاه خود را در قید قانون نمی دانند و به جای تفسیر و اجرای قانون به تشریع قانون می پردازند و هر ناهنجار و نامطلوب اجتماعی را، بدون قانون به چوب مجازات می رانند. شفافیت حلقه ی مفقوده ی قوه قضائیه است. عدم اطلاع رسانی شفاف علی رغم وجود عدالت حس بی عدالتی در مردم ایجاد می کند.

4. در دانشگاه بیش از آنکه با مسئول مواجه باشیم، با مقام و رییس و امثالهم مواجهیم... فلان دانشگاه کنسرت برگزار می کند، هیچ کس مسئولیتش را نمی پذیرد، دانشگاه دیگر با مسئله صنفی مواجه است اما دانشجو محل رجوعی ندارد، نشست های غیرقانونی تشکلهای سیاسی در دانشگاه برگزار می شود، هیچ کس پاسخگو نیست، عنصر نفوذی از سیستم اقتصاد بین المللی وارد دانشگاه می شود و کک هیچ کس هم نمی گزد.

5. در نظام جمهوری اسلامی، قرار بود روحانیون و مسئولین نظام، از مردم، در بین مردم و برای مردم باشند؛ اما آنچه امروز شاهد آنیم کلنی های متشکل از روحانیون و مسئولین بالای شهر نشینی است که فرسنگ ها با مردم عادی کوچه و بازار فاصله دارند و هیچ تصوری از واقعیات اجتماعی ندارند، شاید بتوان عامل بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی را در همین مسئله یافت.

«حسین زینلیان» به نمایندگی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

1. یکی از بزرگترین معضلاتِ اقتصادیِ کشور، عدم کارآمدیِ کافیِ نهاد ها و سازمان های نظارتیِ اداری و مالی مثل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و امثالهم می باشد، به گونه ای که نه مردم به درستی می دانند از کدام ارگان، انتظار نظارتِ دقیق و اقدامِ قاطع را داشته باشند، نه مفسدینِ اقتصادی آنقدر در برابر چشمِ ناظرِ نهادهای نظارتی احساسِ خطر می کنند، که در چندین فقره ی اختلاس و فساد مالی و حقوق های نجومی، خلاء آن به شدت احساس گردید، پیشنهادِ ما افزایشِ اختیارات نهادهای نظارتیِ اداری و مالی در ساختارِ نظام یا تجمیع این سازمان ها و نهادها مثل قضیه ادغام موفق نیروی انتظامی در اوایل دهه 70 می باشد.

2. از دیگر معضلاتِ کشور مساله حاشیه نشینانی است که به دلیل اختلافِ طبقاتی و در برهه ای فراموشیِ مسئولینِ امر، امروز در بدترین وضعیت معیشتی، بهداشتی و فرهنگی سپری می نمایند و با پاس کاری دولتمردان در انجام وظایفِ محوّله، این پدیده ی اجتماعی کم کم به معضلی امنیتی برای نظام اسلامی تبدیل می‌گردد.

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

3. استکبارِجهانی با ترورِ ژنتیکی و بیولوژیکی، کمرِ همت به تضعیف و نابودی ملت ها بسته و متاسفانه خبرهایی مبنی بر ورود بعضی محصولات غذایی تراریخته و اصلاح ژنتیک شده ی مضرشنیده می شود و علیرغم تاکید حضرتعالی بر حفاظت از ذخایرِژنتیکی و استفاده از محصولات کشاورزی سالم عده ای سعی در واردات انبوه محصولاتِ تراریخته دارند.

4. خدمتِ مقدّسِ سربازی به دلیل در نظر نگرفتن استعدادها و مهارت ها و رشته و مدرک تحصیلی به یکی از مهمترین دغدغه های جوانان در سالیان اخیر تبدیل شده است، البته باور داریم که اگر با اصلاح ساختار سربازی، در جبهه های متعددِ نظامی، اقتصادی، فرهنگی و علمی از قابلیت های جوانان استفاده شود نه تنها این بازه ی21 ماهه به محلِ پرورشِ استعدادها برای ورود به جامعه تبدیل می شود، بلکه تخصصی تر شدن مقوله ی دفاع، موجبِ آزادیِ خرمشهرهای فرهنگی و اقتصادی و علمی خواهد شد.

«احسان ابراهیمی» به نمایندگی از بسیج دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

1. استحاله و فروپاشی از درون؛ پدیده‌ای ناگوار که عمدتا بواسطه اشغال بزنگاه‌های تصمیم‌گیری در فرهنگ و اقتصاد و سیاست توسط کسانی که اساسا اعتقادی به مبانی و جهت‌گیری انقلاب اسلامی ندارند، رنگ می‌گیرد و می‌توان از آن به شکاف گفتمانی در بدنه تصمیم‌سازان کشور تعبیر کرد؛ خطری مهلک که از بارزترین مصادیق نفوذ است.

2. در موضوع تحریم بانکی و پولی که وابستگیِ نظام بانکی و تجارت خارجی به دلار امریکایی آن را آسیب‌پذیر کرده است، پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه می‌تواند بیش از تیمی از مشکلات را برطرف کند.

از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

3. در کشاورزی که بیش از ۷۰ درصد وابستگی در تامین غذاهای اساسی زمینه بحران را مهیا ساخته، حرکت به سمت خودکفایی در کالاهای اساسی بیگانه چاره است. در مسئله تولید ملی، راه حل، هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید توسط شبکه بانکی و با هدایت بانک مرکزی است. در حوزه نفت و گاز، توجه به صنعت پالایش و پتروشیمی و هدایت ظرفیت تولید و استخراج به میادین مشترک، تنها راه گریز از مهلکه خام‌فروشی است.

4. شکاف فکری و گفتمانی در بدنه تصمیم‌گیری، متاسفانه بصورت گسترده‌ای خسارت می آفریند؛ در حوزه مسکن، علیرغم آنکه قانون اساسی، نظام اسلامی را موظف به تأمین مسکن متناسب با نیاز مردم کرد است، اما پیدا می‌شوند وزرا و مسؤولانی که قائل به نقش دولت در مسکن نیستند و از بن دندان به بازارِ آزاد در مسکن اعتقاد داشته و لذا هیچ تلاشی برای تحقق منویات قانون اساسی نمی‌کنند.

5.. راهکار اساسی برای مقابله با تهدیدهای همچون دریافت حقوق های نجومی از بیت المال، دنبال کردن مسئله شفافیت در قامت یک راهبرد ملی است؛ چاره، تنها در باز کردن پای مردم به عرصه نظارت عمومی است که مستلزم شفاف بودنِ اطلاعات مربوط به گره‌های تصمیم‌سازی، و تمامی رویه‌های تصمیم‌گیری در کشور است.

گزارش از یاسین قاسمی


کد خبرنگار : 38