تاریخ : 1400,سه شنبه 07 ارديبهشت04:26
کد خبر : 393536 - سرویس خبری : ماه دیدار ماه

ماه دیدار ماه/ بخش دوم/ بازخوانی دیدار رمضانی سال ۹۶ دانشجویان با رهبر انقلاب؛

از برخورد محافظه‌کارانه دستگاه قضا با مفسدان اقتصادی تا عدم شفافیت و پاسخگویی مسئولان نظام

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: پاسخگوئی از وظایف روشن نظام اسلامی در مواجهه با مردم است و این امر بدون شفافیت ممکن نیست. قوه قضائیه به واسطه‌ی نقش خود در اجرای عدالت هزینه‌های سنگینی می پردازد؛ لکن از نبود شفافیت، نابلدی رسانه‌ای و عدم توجه به افکار عمومی، رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه رمضان هر سال، یادآور خاطراتی خوش و از جنس انتقادی برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی است. چرا که هر سال برخی از دانشجویان سراسر کشور به دیدار رهبر انقلاب می‌روند تا از سوی نمایندگان خود در تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات کارشناسی و انتقادی نسبت به تغییرات یکسال گذشته در کشور بپردازند و هم اینکه راهکارها و بیانات رهبر انقلاب پس از بیان مشکلات مطرح شده را گوش کنند.

موج‌های پی در پی ویروس کرونا همچنان در کشور می‌تازد و هموطنان‌مان را به کام مرگ می‌کشاند. شرایط در سال ۱۴۰۰ هم به مانند سال گذشته برای برگزاری دیدار دانشجویی در ماه رمضان فرق کرده، اگرچه طبق شنیده‌ها قرار بود امسال دیدار دانشجویان با رهبری بصورت حضوری البته با تعداد اندکی از دانشجویان برگزار شود ولی موج چهارم و سهمگین کرونا در کشور، قرار بر این شد که این دیدار به مانند سال گذشته بصورت مجازی برگزار شود.

بیشتر بخوانید

ماه دیدار ماه/ بخش اول/ بازخوانی دیدار رمضانی سال ۹۵ دانشجویان با رهبر انقلاب؛
از چالش شفافیت و اعلام دارایی مسئولان تا مطالبه‌گری در خصوص اصلاح ساختاری خدمت سربازی

زاویه دید هر کدام از تشکل‌های دانشجویی به جامعه، دولت، اقتصاد و مشکلات امروز کشور به گونه‌ای است که می توان گفت هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده‌اند. در این ایام که ویروس منحوس کرونا همچنان در کشور جولان می‌دهد و سایه‌اش بر سر دانشجویان و دانشگاه‌ها افتاده است، ما بر آن شدیم تا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی دغدغه‌ها و انتقادات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت از سال ۹۵ تا ۹۹ را که در دیدار با رهبر انقلاب داشتند، بپردازیم.

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۳۹۶ در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به چه موضوعات و انتقاداتی پرداختند؟

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره چهارم دفتر تحکیم وحدت

«زهراسادات رضوی» از دفتر تحکیم وحدت در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

۱. اصل ۵۶ قانون اساسی نقش مردم را اینگونه بیان می‌کند: حاکمیت مطلق بر انسان و جهان هستی از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از مردم سلب کند. متاسفانه امروز با مسئولینی مواجهیم که نه تنها ذره ای بر این اصل اعتقاد ندارند بلکه ورود مردم را با دیده ی ترس می نگرند و تلاش می کنند نقش مردم را در راهپیمایی ها و پای صندوقهای رای خلاصه کنند.

۲. قانون انتخابات قدیمی و ناکارامد شده. برای نمونه گسترده بودن حوزه‌های انتخاباتی از نظر جمعیتی و جغرافیایی امکان مشارکت فعالانه را از مردم سلب نموده است. شهر تهران با جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر کماکان یک حوزه‌ی انتخابی محسوب می شود. برای مثال در انتخابات مجلس، مردم شهر تهران باید ۳۰ نفر را از بین هزار و ۱۲۰ کاندید انتخاب نمایند. بدیهی است در چنین شرایطی نمی توان به شناخت لازم برای انتخاب دست یافت. بنابراین اصحاب قدرت و ثروت و هجمه های رسانه ای آن هاست که اذهان ملت را به سمت یکی از دو لیست موجود جهت دهی می کنند. نتیجه ی چنین انتخاباتی ، حذف افراد متخصصی است که در حلقه ی نزدیکان احزاب کشور نیستند.

۳. شورای نگهبان را چشم بیدار نظام و حافظ جمهوریت و اسلامیت نظام می دانیم و از این رو درباره ی عملکرد شورای نگهبان سوالاتی داریم. برداشت ما از وظیفه شورای نگهبان اشتباه بوده یا شورای نگهبان به مصلحت اندیشی روی اورده است؟ سوال دیگر ما اینست که علی رغم تاکید حضرت عالی در شفاف کردن معیار های ریاست جمهوری مثل معیار رجل سیاسی- مذهبی ، چرا تا کنون این شفافیت ایجاد نشده است؟

«ابوالفضل مظاهری» دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

۱. نظامی که روی دوش مردانی چون بهشتی، آموخته بود که تشنگی قدرت باید جای خود را به شیفتگی خدمت بدهد، امروز، گرفتار سیاست‌مدارانی است، که برای رسیدن به قدرت؛ اخلاق و اِنصاف و منافع ملی را یکسره قربانی منفعت‌طلبی و قدرت‌طلبی خود می کنند. با دروغگویی، فرار از پاسخگویی، نفرت پراکنی های غیرواقعی، مسئله‌گریزی و مسئولیت‌گریزی، فضای غبارآلودی می سازند. به نمایندگی از جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب از این آقایان سوال می پرسم: چگونه سیاست‌مدارانی که از صدقه سر جمهوری اسلامی، پست های مهم و امنیتی داشته اند و از قِبَل همین مسئولیت‌ها، خود، خانواده و هم حزبی هایشان، ثروت‌های افسانه‌ای اندوخته اند؛ به عنوان نامزد انتخاباتی، رخت اپوزسیون به تن کرده و به جمهوری اسلامی حمله کنند؟ متاسفانه در جریان رقابت های انتخاباتی اخیر، بزرگترین قربانی «اخلاق» بود.

۲. واقعیت‌های روشن اقتصادی از جمله: افزایش بیکاری، رکود سنگین در بخش‌های مولد و اشتغالزا مانند صنعت، معدن و مسکن، کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای، افزایش واردات کالاهای مصرفی، کاهش سرمایه گذاری‌های جذب شده، افزایش ضریب جینی و اختلاف طبقاتی، کوچک‌تر شدن سفره مردم، تعطیلی کارخانجات باسابقه‌ کشور، تعدیل نیروهای هزاران واحد تولیدی، بانک‌های در آستانه ورشکستگی، افزایش تعجب‌آور بودجه جاری و در مقابل، کاهش بودجه عمرانی، تنها بخشی از مشکلات اقتصادی، در شرایط فعلی است. این در حالی است که نقدینگی کشور با افزایشی دو نیم برابری به حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بیم آن می رود، اقدامات لازم، برای خروج کشور از رکود حاکم، به ایجاد تورمی مشکل آفرین منجر شود.

۳. پاسخگوئی از وظایف روشن نظام اسلامی در مواجهه با مردم است و این امر بدون شفافیت ممکن نیست. قوه قضائیه به واسطه‌ی نقش خود در اجرای عدالت هزینه‌های سنگینی می پردازد؛ لکن از نبود شفافیت، نابلدی رسانه‌ای و عدم توجه به افکار عمومی، رنج می‌برد. اگرچه با برخی مفاسد کلان برخورد شده است، اما چرا باید برخورد و اجرای حکم معاون یک رئیس جمهور به بعد از دوران مسئولیتش موکول شود؟ چرا رسیدگی به برخی مفاسد به بعد از انتخابات حواله می‌شود؟

۴. سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان زیر مجموعه حضرتعالی، بدون توجه به تاکیدات شما مبنی بر حمایت از جبهه مومن و انقلابی، اموال، کارمندان و سالن‌های بیت المال را در اختیار پروژه‌ها و فیلم‌هایی قرار می دهد، که به هیچ وجه در اولویت اساسنامه‌ای و ارزشی این نهاد قرار ندارند. گویی مسئولان این سازمان، به این دستگاه فرهنگی به چشم یک بنگاه اقتصادی می نگرند.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره پنجم جنبش عدالتخواه دانشجویی

«امین سردارآبادی» به نمایندگی از جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

۱. آرمانگرایی، عدالتخواهی و کار برای انقلاب نباید تنها در برهه انتخابات و تصاحب قدرت سیاسی خلاصه شود، بلکه ما هر روز انتخابات‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بدون صندوق رای داریم. در تبلیغات و قوانین انتخاباتی -به ویژه انتخابات شوراها و مجلس- عدم توجه به اقناع مردم و برجسته شدن نقش مراکز قدرت و ثروت به چشم میخورد. وقتی هیچ شفافیت و سقفی برای هزینه‌های تبلیغاتی وجود ندارد؛ عملاً رقابت بر سر حامیان مالی کاندیداها صورت می‌گیرد.

۲. یکی از مصادیقی که فاصله مردم با دستگاه قضایی را زیاد می کند برخورد محافظه کارانه و سیاسی با مفسدان است. اینگونه به نظر می رسد که برای برخورد با مفاسد، متناسب پست و مقام افراد و اطرافیان، برخورد متفاوتی صورت می گیرد. گویا مسائل سیاسی بر مسائل حقوقی اولویت پیدا میکند. عدم حساسیت نسبت به مسائل مطرح‌شده در مناظره‌های انتخاباتی، پرونده کرسنت، مسئله حقوق‌ها و املاک نجومی مصداق روشنی بر این مدعا هستند. بعضا افرادی بازداشت یا زندانی می شوند که با یک اعتصاب غذا و فشار رسانه‌های بیگانه آزاد می شوند. به جامعه پاسخی نمی رسد برچه مبنایی دستگیر و برچه مبنایی آزاد شدند!

۳. در نظامات غیردینی دنیا که قائل به مردم نیستند هم حدود نیمی از مبارزه با فساد با مردم است. اما قوه قضائیه با داشتن این الگوی دینی و انقلابی هنوز نتوانسته است با سازوکار حقوقی و حمایتی، مردم را وارد صحنه مبارزه با مفاسد کند. عدم تعریفی دقیق از عناوینی کلی نظیر "تشویش اذهان عمومی"، "اقدام علیه امنیت ملی"، "نشر اکاذیب" زمینه ساز صدور احکامی بعضا عجیب برای آمران به معروف و ناهیان از منکر شده. متاسفانه با اعتراضات صنفی همچون اعتراضات کارگران، معلمان، رانندگان معترض به فساد در شبکه حمل و نقل و متقاضیان مسکن مهر برخوردهایی امنیتی و بعضا قضایی صورت می‌گیرد.

۴. متأسفانه صدا و سیما به مردم نگاهی دکوری دارد. رسانه ملی از حضور مردم عادی در انتخابات و راهپیمایی‌ها در دفاع از انقلاب گزارش می گیرد، اما از تجمعات صنفی کارگران، پرستاران و دانشجویان که همان مردم اند گزارش نمی گیرد. رسانه ملی با سانسور خبری مطالبات صنفی بهحق مردم، فرصت را به رسانه های ضدانقلاب می دهد تا نقش دایه دلسوزتر از مادر را برای آنها بازی کنند. جریان محافظه کار پیر و خسته را در مسیری قرارداده که عملاً برنامه ای هم چون «ثریا» توسط سکاندار کنونی صدا و سیما تعطیل شده است.

تحلیل سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیدار با رهبری/ شماره دوم جامعه اسلامی دانشجویان

«متین منتظمی» به نمایندگی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

۱. برخی از موسسات مالی همچون کاسپین و آرمان در غفلت و خواب مسئولین ، پول و سرمایه مردم را به توبره خودشان ریختند ، آیا رواست به خاطر ندانم کاری عده ای غیر مسئول و غیر متعهد ، اعتماد به نظام اسلامی از بین رود؟ بدتر از این ، سکوت ملال آور مسئولینی است که از مردم عذرخواهی نکرده و پیگیری حق و حقوق مردم را درگیر سیاسی کاری های خود کرده اند که به شدت باعث رنجش خاطر مردم مظلومی گشت که با اعتماد به بانک مرکزی، سرمایه خود را در چنین موسساتی وارد کرده اند.

۲. طرح نظام سلامت که بنا به اذعان آقایان شکست خورد باعث ایجاد شکاف طبقاتی عظیمی بین کادر غیر پزشک با برخی متخصصان خاص و و آقازاده گشت تا جایی که بودجه های تخصیص یافته برای بخش پیشگیری، به حقوق های نجومی افراد خاص تبدیل شد حال با این طرح شکست خورده چاهی برای بودجه کشور کنده شده که با هزینه های عمرانی ٤ سال ایران نیز پر نمی شود.

۳. سیستم نظارت بر فضای دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی چنان ضعیف است که مسئولین به خود اجازه می دهند قانون را با علاقه خودشان تفسیر کنند و با آن تفسیرشان تشکل ها و دانشجویان انقلابی تحت فشار قرار دهند علی رغم تاکیدات شما نسبت به ایجاد فضای فرهنگی سالم در دانشگاه ، در کمال تعجب دیدیم که این آقایان مسئول برای دور زدن حرف های حضرتعالی هزار و یک تعبیر و تفسیر از خود ارائه کردند ، نمونه اش همین کنسرت در دانشگاه که در برخی از دانشگاه های ما عملاً محیط را جولانگاه خوانندگان زن و مرد کرده اند وقتی مستندات هم ارائه می دهیم بازهم همان تعبیر و تفسیر های من در آورده شان را روی میز میگذارند.

«محمدامین سلیمی» به نمایندگی از بسیج دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به مهمترین انتقادات این تشکل دانشجویی نسبت به حوادث و رخدادها در کشور پرداخت؛

۱. در حوزه شفافیت و پاسخگویی، ساز و کار مشخصی در لایه های کلان نظام دیده نشده و نقش فاعلی مردم در نظارت بر امور جاری کشور جدی گرفته نمیشود و اطلاعات زرد رسانه های معاند گاها برای افکار عمومی حکم کیمیا را پیدا میکند. در این میان هم  برخی از آقایان اساسا خود را به هیچ کس و هیچ چیز پاسخگو ندانسته و به جای تواضع در برابر افکار عمومی میکروفن از دست خبرنگار میکشند.

۲. شیوه تخصیص بودجه، گاها دستخوش مسائل سیاسی و جناحی شده و نهادهایی مانند صداو سیما و.. را مجبور به محافظه کاری میکنند. فضای ترس و محافظه کاری در برخی از نهاد های کشور ناشی از همان عدم شفافیت و نبود اهرم های مشخص نظارتی جهت حراست از استقلال این نهادهاست، دور و تسلسل در قوانین اداری و وجود مراحل تزاحمی و گاها بی معنا، فضای سنگین و راکدی را در انجام پروژه های فنی در کشور بوجود آورده است.

۳. شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیبی از اعضای حقیقی و حقوقی که به تناسبت تغییر دولت ها، مناسبات خود را نیز تغییر میدهد...در حوزه همین سند۲۰۳۰ مدتها مطالبه جنبش دانشجویی و روشنگری های متفکرین متعهد، هیچکدام از ارگانهای ذیربط را به تحرک جدی وادار نکرد و شاید چنانچه حضرتعالی ورود نمی کردید،قضیه همچنان مسکوت مانده بود.

گزارش از یاسین قاسمی


کد خبرنگار : 38