تاریخ : 1400,پنجشنبه 09 ارديبهشت14:37
کد خبر : 393769 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

هاشمی: دولت ریالی جهت جبران هزینه‌های مازاد به شهرداری پرداخت نکرده

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکل اصلی حمل‌ونقل عمومی تهران آن است که نیاز مردم و طراحی این سیستم برای انجام حدود ۱۵ میلیون سفر در روز بوده است، اما هم‌اکنون فقط ظرفیت ۵ میلیون سفر، یعنی یک‌سوم نیاز وجود دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روزنامه ایران گفت‌وگویی با محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

حمل‌ونقل عمومی پایتخت ظرفیت یک‌سوم سفرها را دارد!

- مشکل حمل ونقل عمومی تهران، مربوط به یک‌سال اخیر نیست و اتفاقاً در دوران کرونا با توجه به اینکه مسافران حمل‌ونقل عمومی، به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است، شاید برخی کمبودها دیده نشود.

- مشکل اصلی حمل‌ونقل عمومی تهران آن است که نیاز مردم و طراحی این سیستم برای انجام حدود ۱۵ میلیون سفر در روز بوده است، اما هم‌اکنون فقط ظرفیت ۵ میلیون سفر، یعنی یک‌سوم نیاز وجود دارد.

- به‌دلیل عدم تأمین تجهیزات و ناوگان برای شرکت‌های مترو و اتوبوسرانی، بار سیستم حمل ونقل عمومی به خودروهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی منتقل شده است.

مسئولان مربوطه اقدامی برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام ندادند

- در دوران کرونا، مسأله ایجاد فاصله اجتماعی و عدم ازدحام در ساعت‌های پیک بود که موجب تشدید شیوع بیماری در سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

- ما بارها این موضوع را چه به‌صورت شفاهی، چه مکتوب، چه نامه‌نگاری و چه مصاحبه مطرح کردیم اما متأسفانه در عمل اقدامی از سوی مسئولان مربوطه برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خریداری اتوبوس و مترو انجام نشد.

مدیریت شهری در مقابله با کرونا تنها بود

- مشکل دیگر سیستم حمل‌ونقل عمومی در دوران کرونا، کاهش مسافر و درآمد آن بود که با توجه به اینکه این سیستم جهت ایجاد فاصله اجتماعی و عدم ازدحام با حداکثر ظرفیت ممکن کار می‌کند، مشکل کسری بودجه و درآمد را ایجاد کرد.

- اعتباری برای جبران این کمبود اختصاص داده نشد و عملاً شهرداری تنها ماند و مجبور شد که بخشی از کسری به وجود آمده را با افزایش قیمت بلیت و بخشی را از سایر بودجه‌ها جبران کند که شورا با این روند موافق نبود.

دولت ریالی جهت جبران هزینه‌های مازاد به شهرداری پرداخت نکرده

- رانندگان تاکسی هم بخشی از مردمند، نمی‌توان به راننده تاکسی که با تورم رسمی مواجه است گفت که مثلاً ۲۵درصد به کرایه اضافه نکن، اگر هم قرار است نرخ کرایه تاکسی اضافه نشود باید یارانه برای تاکسی‌ها در نظر گرفته شود که هزینه‌های تاکسیداران جبران شود.

- مدیریت شهری با بحران کرونا و پیامدهای آن مواجه شده، در منابعش ایجاد رکود و کاستی شده اما در هزینه هایش تورم و افزایش روی داده است.

- دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ریالی جهت جبران هزینه‌های مازاد به شهرداری پرداخت نکرده است، چگونه می‌توان در هزینه و درآمد تعادل به‌وجود آورد؟ می‌توانیم راننده‌های تاکسی را وادار کنیم که وقتی همه چیز گران شده با قیمت‌های سابق مسافر جابه‌جا کنند؟

دولت و شهرداری یارانه برای جبران زیان بخش خصوصی اختصاص نداده

- مترو با تمام ظرفیت خود در ساعات پیک کار می‌کند و شرکت واحد هم از تمام ظرفیت خود در خطوط بی‌آرتی و سایر خطوط خود در ساعات پیک استفاده می‌کند اما برای بخش خصوصی، زمانی که حداقل مسافر وجود ندارد، استفاده از ناوگانش به صرفه نیست و اجبار و بخشنامه کردن هم تا حدی می تواند  اثرگذار باشد.

- اتوبوس‌های بخش خصوصی مشابهت‌هایی با تاکسی دارند و نمی‌توان آنان را دستوری مدیریت کرد، چون دولت و شهرداری یارانه برای جبران این زیان اختصاص نداده، طبیعتاً بخش خصوصی در مرز زیان حرکت می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت که علیه منافع خود عمل کنند.

مسئولان ما با روحیه بالا و خونسردی مشغول به‌کار هستند

- پیامدهای روحی و روانی بخشی از معضلات ناشی از پاندمی کروناست و تقریباً در همه جوامع درگیر با این مسأله دیده می‌شود، البته به‌دلیل ماهیت دینی و اعتقادات معنوی جامعه ایران، اتفاقاً تا حد زیادی ما در زمینه مشکلات روحی و روانی نسبت به جوامع توسعه یافته بحران کمتری داریم.

- بخصوص در حیطه مسئولان که دیدیم مثلاً وزیر اقتصاد آلمان خودکشی کرد یا وزیر بهداشت دانمارک از هوش رفت اما مسئولان ما با روحیه بالا و خونسردی مشغول به‌کار هستند (با خنده).