تاریخ : 1400,دوشنبه 13 ارديبهشت14:21
کد خبر : 394164 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از آخرین وضعیت توسعه خوابگاه‌های متاهلی؛

طرح مجلس برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی/ بودجه‌ای که کفاف احداث خوابگاه‌ها را نمی‌دهد

برخی از دانشگاه‌ها اقدامات اجرایی خود را برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی آغاز کرده‌اند و از سال تحصیلی جدید اسکان دانشجویان متاهل را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمبود تعداد خوابگاه‌های متاهلی درسال های اخیر بعنوان یکی از مطالبات اصلی دانشجویان در سطوح مختلف تحصیلی به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است که با اعتراض و پیگیری‌های مختلف این دانشجویان و ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع طرحی را برای حل این مشکل درسال جاری به تصویب رسانده و دانشگاه‌ها موظف‌اند که بخشی از ظرفیت خوابگاه‌هایشان را به دانشجویان متاهل اختصاص دهند.

صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات خوابگاه متاهلی را چگونه ارائه می‌کند

صندوق رفاه دانشجویان متولی اصلی ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها است که از تسهیلات رفاهی گرفته تا وام‌هایی که بانک‌ها ارائه می‌دهند حمایت‌های ویژه‌ای را در این مسیر از دانشگاه‌ها دارد.

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص نحوه پراخت تسهیلات ساخت خوابگاه متاهلی از سوی این صندوق و اقدامات دانشگاه‌ها با اشاره در تبصره ۹ قانون بودجه آمده است اگر دانشگاهی اقدام به ساخت خوابگاه کند با اولویت خوابگاه متاهلی و برای ساخت این خوابگاه‌ها تسهیلات از بانک دریافت کند، مابه التفاوت پرداخت اقساط آن را صندوق رفاه به عنوان یارانه پرداخت می‌کند.
طرح مجلس برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی/ بودجه‌ای که کفاف احداث خوابگاه‌ها را نمی‌دهد

وی افزود: اگر با بانک قرارداد داشته باشند ۶۰ درصد سود اقساط وام توسط صندوق رفاه پرداخت می‌شود. در حال حاضر بیش از ۳۰ پروژه داریم که در خواست داده اند و شرایط آنها بررسی شده مرحله اول پرداخت تسهیلات آن‌ها انجام شده است و در مراحل مختلف کار هستند.اما در پرس و جویی که از دانشگاه‌ها داشتیم نسبت به دریافت تسهیلات بانکی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی چندان امیدوار نبودند و گرفتن این تسهیلات یکی از سخت‌ترین راه‌هایی می‌دانند که مجلس برای آن‌ها تعیین کرده است، یکی از شرایطی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده این است که دانشگاه نباید بدهی قبلی به بانک داشته باشند اگر بدهی در پرونده دانشگاه‌ها باشد نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. به عنوان مثال دانشگاه امیرکبیر از جمله دانشگاه‌هایی هستند که به دلیل تسهیلاتی که از سال‌های قبل گرفته اند و میزان بدهی بالایی دارند نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ابلاغ توسعه خوابگاه متاهلی از مهرماه ۱۴۰۰ 

بر اساس طرح مجلس شورای اسلامی ظرفیت خوابگاه های متاهلی از مهرماه سال جاری افزایش خواهد یافت و بخشی از دغدغه دانشجویان متاهل با این طرح کاهش خواهد یافت. در همین رابطه بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ۷۲ ماده دارد و برای خوابگاه متاهلی دانشجویی ۴ یا ۵ ماده از این طرح به خوابگاه متاهلی اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در این طرح تدارک دیده شده خوابگاه متاهلی برای دانشجویان اعم از بومی و غیربومی چه دختران و چه پسران است. دو، سه ماده طرح توسعه خوابگاه متاهلی در این مصوبه، داریم که تا ۵ یا ۶ سال دیگر خوابگاه‌های متاهلی وسیع و گسترده می‌شود. همچنین بودجه‌هایی را برای ودیعه مسکن دانشجویان پیش بینی کرده و مرخصی تحصیلی برای دانشجویان باردار و مادر در نظر گرفته‌ایم.

این‌ نماینده مجلس ادامه داد: از دیگر مفاد این طرح می‌توان به آموزش مجازی برای مادران باردار یا دارای فرزند زیر سه سال اشاره کرد. همچنین طرح دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی به ازای هر فرزند شش ماه کسر می‌شود. مسائل دیگری مثل حذف شیفت شب مادران باردار، مرخصی دوهفته‌ای برای تولد فرزند به پدر، تخفیف و تسهیلات در واگذاری زمین و غیره نیز از دیگر مزایای این طرح است.

طرح مجلس برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی/ بودجه‌ای که کفاف احداث خوابگاه‌ها را نمی‌دهد

وی ادامه داد: مزایای دیگر این طرح در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی است که هم بودجه خوبی برای آن فراهم شده و هم از راه تسهیلات بانکی پیش بینی‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است و هم اینکه اجازه داده شده که دانشگاه‌ها ساختمان‌های دیگر را بهسازی کنند و آن را به سمت خوابگاه متاهلی ببرند.

بانکی پور اضافه کرد: این طرح در مجلس تصویب شده و منتظر تایید شورای نگهبان است و در صورت تایید شورای نگهبان از سال ۱۴۰۰ این طرح ابلاغ می‌شود و از مهرماه سال آینده با اختصاص بودجه مناسب دانشگاه‌ها ملزم به اجرای آن هستند.

دانشگاه امیرکبیر؛ افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خوابگاه متاهلی

سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: خوابگاه شهید عبدالحسین ناجیان متشکل از سه ساختمان بود که در روند بازسازی و تعمیرات این سه ساختمان به یکدیگر متصل شد.

وی افزود: در این مجموعه خوابگاهی حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی این دانشگاه اسکان دارند که براساس بازسازی و تعمیرات صورت گرفته ۳۰ درصد به ظرفیت این خوابگاه افزوده شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: همچنین با اجرای این پروژه به سرانه فضای فیزیکی هر دانشجو این خوابگاه یک متر مربع افزوده شده است.

طرح مجلس برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی/ بودجه‌ای که کفاف احداث خوابگاه‌ها را نمی‌دهد

خرسندی اظهار داشت: این مجموعه خوابگاهی با کمک خیرین دانشگاهی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و سازمان اموردانشجویان تعمیر و بازسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه اجرای این پروژه حدود ۲.۳ میلیارد تومان بود که طی ۴.۵ ماه به طول انجامید، افزود: براساس برنامه راهبردی دانشگاه تاکنون ظرفیت خوابگاه های دانشگاه ۲۵ درصد رشد یافته است که برنامه داریم ظرفیت خوابگاه های متاهلی ۵۰ درصد افزایش یابد.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی؛ امکان ساخت خوابگاه متاهلی وجود ندارد

سعید رعیتی، معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسیدرباره تصمیم‌گیری برای افزایش تعداد خوابگاه‌های متاهلی گفت: در صورت فراهم کردن امکانات مورد نیاز، قصد افزایش تعداد خوابگاه‌های متاهلی را داریم اما برای تحقق آن به زمین احتیاج داریم، چراکه مشکل اصلی خوابگاه، نداشتن زمین است و برای متاهلین خوابگاه مناسبی جهت ساخت نداریم.

او ادامه داد: بازسازی دو الی سه خوابگاه متاهلی با کمک صندوق رفاه و خیرین و دانشگاه انجام شده است و قصد داریم تا در صورت کمک مجدد آنان خوابگاه متاهلی جدید تاسیس کنیم اما در حال حاضر هیچ امکاناتی برای ایجاد آن نداریم.

طرح مجلس برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی/ بودجه‌ای که کفاف احداث خوابگاه‌ها را نمی‌دهد

دانشگاه کردستان؛ راه‌اندازی خوابگاه متاهلی در سال ۱۴۰۰

ابراهیم سلیمانی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه کردستان در خصوص خوابگاه‌های دانشجویی گفت: دانشگاه کردستان دارای ۱۷ خوابگاه دانشجویی دخترانه و پسرانه است.

مدیر امور دانشجویی دانشگاه کردستان با بیان اینکه این دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است، بیان کرد: قرار است در سال ۱۴۰۰ یکی از خوابگاه‌های خارج از دانشگاه را به خوابگاه متاهلی تبدیل کنیم و این خوابگاه ظرفیت اسکان ۱۳ زوج دانشجو را دارد.

دانشگاه علامه طباطبایی؛ ساخت خوابگاه متاهلی در دستور کار قرار گرفت

لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه، در خصوص خوابگاه متاهلی گفت: اگر طرح تمرکز خوابگاه‌های دانشگاه انجام شود، ساخت خوابگاه متاهلی را نیز در دستور کار قرار دادیم. بخشی از این فضا به خوابگاه متاهلی اختصاص پیدا کرده و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

لطیفی اضافه کرد: فعلا مشکلات مجوز شهری را دریافت نکردیم و بلافاصله پس از صدور مجوز ساخت این خوابگاه‌ها آغاز می‌شود این خوابگاه‌ها نزدیک دانشکده تربیت بدنی و در مساحتی حدودا ۲ هکتارساخته خواهد شد.

وی در خصوص هزینه های ساخت خوابگاه ها گفت: هزینه‌ها بر اساس مجوز پیش بینی خواهد شد و امیدواریم در سال جدید بتوانیم این پروژه را آغاز کنیم. همچنین مشارکت خیرین را هم در این پروژه خواهیم داشت.

طرح مجلس برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی/ بودجه‌ای که کفاف احداث خوابگاه‌ها را نمی‌دهد

دانشگاه ایلام؛ احتمال راه‌اندازی خوابگاه متاهلی در سال پیش رو

مهدی صیدی، معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: در دانشگاه ایلام خوابگاه متاهلی ایجاد نشده، اما بنا داریم یک خوابگاه متاهلی برای دانشجویان احداث کنیم.

صیدی اضافه کرد: با توجه به اینکه تا پیش از این تعداد متقاضیان خوابگاه متاهلی دانشگاه پایین بوده، اقدامی برای ایجاد آن انجام ندادیم، اما به دلیل اضافه شدن دانشجویان بین‌الملل (عراقی) به دانشگاه تعداد تقاضا برای اسکان در خوابگاه متاهلی افزایش داشته؛ از این رو سعی داریم در سال ۱۴۰۰ خوابگاه متاهلی را ایجاد و به بهره‌برداری برسانیم. البته در مرکز شهر ایلام یک مجتمع خوابگاهی داریم و با انجام تغییراتی روی آن، می‌توانیم همان مجتمع را به خوابگاه متاهلی تبدیل کنیم؛ اما هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده است.

دانشگاه الزهرا؛ فضایی برای ساخت خوابگاه متاهلی ندارد

دانشگاه الزهرا (س) اما برنامه ای برای ساخت خوابگاه متاهلی ندارد، چرا که بودجه لازم برای ظرفیت سازی برای این خوابگاه ها نداشته، خان بیگی، مسئول این دانشگاه در این خصوص می‌گوید: متاسفانه یکی از مشکلات دانشجویان الزهرا (س) برای دانشجویان متاهل عدم ظرفیت خوابگاه متاهلی است که دانشگاه برنامه‌ای برای این موضوع و ایجاد ظرفیت برای این خوابگاه‌ها ندارد.

وی یادآور شد: ساخت این خوابگاه‌ها نیاز به بودجه‌های خاص دارد و بودجه ضعیف دانشگاه جوابگوی این موضوع نیست و ممکن است به صورت پرداخت وام به دانشجویان متقاضی کمک کنیم که بتوانند جایی را اجاره کنند، اما جایی را برای اسکان دانشجویان نداریم.

با اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه‌ها می‌توان گفت که با این روند در آینده مشکل کمبود خوابگاه‌های متاهلی مرتفع خواهد شد.


کد خبرنگار : 38