تاریخ : 1400,دوشنبه 13 ارديبهشت18:44
کد خبر : 394206 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

تحصیل در آمریکا، شرایط ویژه اخذ مهاجرت تحصیلی آمریکا برای ایرانیان

پس از آنکه موفق به دریافت پذیرش یکی از دانشگاه‌های آمریکا شدید، باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. دریافت ویزای تحصیلی به مراتب سخت‌تر از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید تحصیل در آمریکا برای ایرانیان مقدور نیست، باید بگوییم سخت در اشتباهید. ادامه تحصیل در آمریکا برای ایرانیان همیشه میسر بوده و با توجه به تغییر دولتِ این کشور، اخذ مهاجرت تحصیلی نه تنها برای ایرانیان که برای اکثر کشورها بیش از پیش آسان شده است. در زمان رئیس جمهوری دونالت ترامپ رفتن به آمریکا با هویت ایرانی بسیار سخت بود اما همچنان شدنی بود و با رویکار آمدن دولت جدید، شرایط بسیار ویژه‌ای برای محصلین ایرانی بوجود آمده است که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

تحصیل در آمریکا، شرایط ویژه اخذ مهاجرت تحصیلی آمریکا برای ایرانیان

شرایط ادامه تحصیل در کشور موقعیت‌ها

در وهله اول باید بگوییم که تحصیل افراد خارجی که به عنوان توریست یا هرچیزی پا به ایالات متحد آمریکا گذاشته‌اند مقدور نیست، یعنی دبستان‌های این کشور هرگز فرزندانی که والدین آنها موقتا به این کشور سفر کرده‌اند را پذیرش نخواهد کرد.

اکثر دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی تا دکتری شانس خود را برای اخذ اقامت آمریکا امتحان می‌کنند. افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند باید دارای مدرک 12 ساله دیپلم باشند. در کنار مدرک 12 ساله، اخذ نمره 6 به بالا در آزمون زبان IELTS هم یکی دیگر از واجبات است.

در طول تحصیل در مقطع کارشناسی (لیسانس) که 4 سال طول خواهد کشید دانشجویان می‌توانند 10 تا 15 ساعت در هفته کار کنند و از این راه هم هزینه‌های خود را تامین کنند و هم اینکه با آمریکایی‌ها در تعامل باشند. هزینه درخواست بررسی پذیرش تا سقف 100 دلار در نظر گرفته شده است. اگر برای خانواده هم درخواست ویزای همراه داده شود، این هزینه کمی بیشتر خواهد شد.

یکی از مهم ترین دغدغه افراد دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا می باشد که برای دریافت این بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف باید با اطلاعات کامل اقدام نمایید.

تحصیل در آمریکا، شرایط ویژه اخذ مهاجرت تحصیلی آمریکا برای ایرانیان

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس (کارشناسی ارشد)

یکی از شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد داشتن مدرک لیسانس 4 ساله از یکی از دانشگاه‌های ایران است. همچنین با توجه به زبان تدریس در دانشگاهای آمریکا که زبان انگلیسی است، داشتن نمره 6.5 در آزمون آیلتس برای دانشجو الزامی است.

درست مانند تحصیل در مقطع کارشناسی، در این مقطع که 2 سال به طول می‌انجامد دانشجو می‌تواند در طول هفته به مدت 15 تا 20 ساعت کار نیم وقت انجام دهد. برای درخواست ویزای همراه برای خانواده دانشجو هم این ممانعتی ندارد.

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا در مقطع دکتری

اما برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آمریکا در مقطع دکتری را دارند، شرایط کمی متفاوت‌تر خواهد شد. شرط اول اخذ مدرک اقامت تحصیلی آمریکا در مقطع دکتری این است که دانشجو حتما باید سوپروایزر یا استاده راهنما در کشور آمریکا داشته باشد.

تحصیل در آمریکا، شرایط ویژه اخذ مهاجرت تحصیلی آمریکا برای ایرانیان

همچنین داشتن مدرک زبان آیلتس با نمره 7 به بالا الزامی است و دانشجو می‌بایست حداقل دو مقاله ISI به نام خودش ثبت کرده باشد. مقطع دکتری در آمریکا بین 3 تا 4 سال به طول خواهد انجامید و دانشجو حق کار به صورت تمام وقت – 40 ساعت در هفته – را دارد. در کنار استفاده از حق درخواست ویزای همراه برای خانواده دانشجو، محصل می‌‌تواند از کمک‌ هزینه‌های تحصیلی نیز بهره‌مند شود.

معرفی بهترین دانشگاه‌های آمریکا

قبل از هر اقدامی می‌بایست با دانشگاهای این کشور و شرایط اخذ پذیرش دانشجوی خارجی آشنا شوید. همچنین هزینه تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های این کشور به کلی متفاوت است و می‌بایست با توجه به تمکن مالی و شهر مورد نظر برای اقامت خود، دانشگاه را انتخاب کنید.

دانشگاه MIT کالیفرنیا که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان رتبه دوم را دارد، بهترین مقصد برای دانشجویان خارجی مخصوصا ایرانیان است. بعد از این دانشگاه، دانشگاه‌های استنفورد، ماساچوست، پرینستون، هاروارد، ییل (Yale)، شیکاگو، پنسیلوانیا و جان هاپکینز قرار دارند.

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا چه شرایطی لازم است؟

پس از آنکه موفق به دریافت پذیرش یکی از دانشگاه‌های آمریکا شدید، باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. دریافت ویزای تحصیلی به مراتب سخت‌تر از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است. توجه داشته باشید که مدارک ارائه شده و نحوه ارائه آنها نقش پررنگی در پاسخ مثبت به درخواست شما دارد.

ویزاهای تحصیلی آمریکا به دو شکل F و M ارائه می‌شوند. نوع ویزای تحصیلی دقیقا به دوره تحصیلی شما به عنوان دانشجو وابسته است که در ادامه به تفاوت این دو نوع ویزای تحصیلی خواهیم پرداخت.

ویزای تحصیلی نوع F

اگر از یکی از مراکز ذیل موفق به دریافت پذیرش شده‌اید باید ویزای نوع F را درخواست دهید:

  • دانشگاه و یا کالج
  • موسسات هنری و موسیقی
  • دبیرستان
  • مدارس ابتدایی خصوصی
  • موسسات آموزش‌های زبان

ویزای تحصیلی نوع M

اما اگر موفق به اخذ پذیرش یکی از موسسات غیرآکادمیک شده‌اید، باید درخواست ویزای تحصیلی نوع M بدهید.

تحصیل در آمریکا، شرایط ویژه اخذ مهاجرت تحصیلی آمریکا برای ایرانیان

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا چه مدارکی لازم است؟

در ابتدا به طور اجمالی به مدارک لازم جهت ادامه تحصیل در آمریکا در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صحبت کردیم. از آنجایی که این مسئله برای اکثر ایرانی‌ها سوال برانگیز است، جا دارد به طور ویژه به تمامی مدارک مورد نیاز جهت اخذ اقامت تحصیلی کشور آمریکا بپردازیم:

  • کپی از صفحه اول پاسپورت (گذرنامه)
  • رزومه شخصی به زبان انگلیسی جهت ارائه به نماینده کنسولگری
  • ترجمه رسمی (همراه با مُهر برجسته دادگستری) مدرک دیپلم همراه با ریزنمرات (برای مقطع کارشناسی)
  • ترجمه رسمی مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات 4 سال (برای مقطع کارشناسی ارشد)
  • ترجمه رسمی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد همراه با ریز نمرات 6 سال (برای مقطع دکتری)
  • داشتن نمره 70 در آزمون IBT، نمره 6 در آزمون آیلتس، نمره 500 در آزمون PBT
  • ارسال رزومه کاری برای ادامه تحصیل در رشته‌های طراحی، گرافیک یا معماری
  • داشتن حداقل سه توصیه نامه از اساتید در آمریکا (برای مقطع کارشناسی ارشد)
  • انگیزه نامه جهت تحصیل در آمریکا (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)

آیا می‌توان پس از تحصیل در آمریکا زندگی کرد؟

یکی از سوالاتی که در ذهن اکثر دانشجویان ایرانی است این است که آیا می‌توان با اقامت تحصیلی در آمریکا مشغول به زندگی شد یا خیر. در جواب باید بگوییم که صرف تحصیل در دانشگاه‌ها یا مدارس این کشور نمی‌تواند برای شما اقامت دائم آمریکا را به ارمغان بیاورد.

برای داشتن اقامت آمریکا، دانشجویان می‌بایست پس از اتمام دوره تحصیلی سریعاً جذب بازار کار شوند. دانشجویانی که در طول تحصیل مشغول به کار نیمه وقت بوده‌اند، عمدتا با کارفرمای خود مکاتباتی را انجام می‌دهند و از آنها درخواست تبدیل کارشان به کار تمام وقت می‌کنند.

 

دولت به دانشجویان خارجی این اجازه را داده است که یک سال پس از پایان دوره تحصیلی در این کشور حضور داشته باشند و به دنبال کار باشند. اگر دانشجو بتواند در یکی از شرکت‌های معتبر آمریکایی به صورت رسمی استخدام شود امکان تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کار آمریکا را خواهد داشت. پس از چند سال – حدودا 5 سال – می‌تواند برای اقامت دائم و تابعیت آمریکایی اقدام نماید.

آیا می‌توان با ویزای تحصیلی گرین کارت آمریکا را دریافت کرد؟

همانطور که گفتیم دانشجویانی که از طریق ویزای تحصیلی (دانشجویی) وارد آمریکا می‌شوند نمی‌توانند مستقیما برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند. افراد و دانشجویانی که ویزای تحصیلی دارند پس از اتمام تحصیلْ به مدت یک سال می‌توانند در این کشور بمانند. هرچند برای محصلین رشته‌های تکنولوژی و مهندسی این مدت زمان دو برابر است.

اما دانشجویانی که با ویزای تحصیلی BH1 وارد این کشور می‌شوند می‌توانند درخواست ویزای کاری در سطوح بالاتر بدهند. دانشجویانی که موفق به دریافت گرین کارت و اقامت دائم – از طریق پیدا کردن کارفرما و شغل مناسب – می‌شوند پس از سه سال پاسپورت آمریکایی به آنها تعلق می‌گیرد. دانشجویان برای دریافت تابعیت می‌بایست در آزمون‌های مختلفی همچون زبان، تاریخ و فرهنگ امتیازات لازم را بدست آورند.

سخن پایانی

تحصیل در یکی از دانشگاه‌های آمریکا برای هر شخصی می‌تواند یک آرزو باشد، چرا که سیستم آموزشی این کشور یکی از شناخته شده‌ترین‌ها در جهان است و با داشتن مدرک دانشگاهی از کشور آمریکا می‌توانید در هر کجای دنیا مشغول به کار شوید. همچنین در کنار تحصیل می‌توانید از رفاه نسبی و به اصطلاح رویای آمریکایی هم استفاده کنید.

جالب است بدانید که آمریکا در بین کشورهای خارجی بیشترین تعداد دانشجوی ایرانی را دارد، پس اگر شرایط مهاجرت تحصیلی را دارید بد نیست نیم نگاهی به دانشگاه‌های آمریکایی داشته باشید.


کد خبرنگار : 16