به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، تجزیه و تحلیل رقابتی فرآیند تحقیق و ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا در مقایسه با خودشان است. این معمولاً نیاز به تجزیه و تحلیل تمام جزئیات تجارت رقبا دارد - از جمله بررسی شرکت، استراتژی بازاریابی، استراتژی قیمت گذاری و غیره.
قبل از اینکه در این اطلاعات گم شوید، باید گفت که تجزیه و تحلیل برای خرید پیج اینستاگرام چندان پیچیده نیست. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که میزان درگیری مخاطبان آن پیج را با سایر اکانت های رقبا مقایسه کنید.
در یک لحظه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
چرا باید اکانت رقبا را در اینستاگرام تحلیل کنیم
برای مبتدیان، تماشای همسایگان به شما کمک می کند پایه و اساس استراتژی اینستاگرام خود را ایجاد کنید. بنابراین به جای کشف مجدد چرخ، می توانید از چرخ رقبا استفاده کنید.
برای پیشکسوتان، نظارت بر رقبا به شما امکان می دهد از روند افزایش فالوور پیج آنها مطلع شوید.
به بیان ساده، تحلیل اکانت یک رقیب در اینستاگرام به شما کمک می کند:
عملکرد خود را با استاندارد صنعت مقایسه کنید
با روند صنعت همراه باشید
استراتژی محتوای اینستاگرام خود را بهبود ببخشید
فرصت ها را برای عملکرد بهتر از رقبای خود شناسایی کنید
حالا که می دانید چرا باید تحلیل کنید، باید ببینیم چگونه می توانید رقبا را در اینستاگرام تجزیه و تحلیل کنید.
چگونه یک رقیب را در اینستاگرام تحلیل کنیم
1: رقبای خود را شناسایی کنید
برای شروع، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه کسی را می خواهید در اینستاگرام تجزیه و تحلیل کنید. رقبایی که برای تجزیه و تحلیل انتخاب می کنید بینش شما در پایان را تعیین می کنند، بنابراین هوشمندانه انتخاب کنید. شما می خواهید چند رقیب از جمله رقبای بزرگ و کوچک، مستقیم و غیرمستقیم را تحلیل کنید.
شما همچنین می خواهید روی کسانی که به طور فعال از اینستاگرام برای رشد تجارت خود استفاده می کنند تمرکز کنید.
علاوه بر تماشای مسابقه، من دوست دارم یک رهبر یا متصدی صنعت نیز داشته باشم تا از روند جدید مطلع شوم. به عنوان مثال، برای یک برند لباس، می توانید حساب هایی مانند zara، nikeیا puma و غیره را برای الهام گرفتن دنبال کنید.
سپس بیایید نگاهی به روش های مختلف پیدا کردن رقبا در اینستاگرام بیندازیم.
حساب ها را جستجو کنید
با استفاده از جستجوی اینستاگرام می توانید رقبای خود را جستجو کنید.
فرض کنید شما یک برند لباس پایدار دارید. می توانید کلمات کلیدی خود را در نوار جستجو قرار دهید و در برگه "حساب" علامت بزنید. در این مثال، من از "پایدار" به عنوان کلمه کلیدی استفاده می کنم.
لیستی از حساب های "پایدار" را که در حساب های آنها یا توضیحات آنها موجود است، مشاهده خواهید کرد. از اینجا به راحتی می توانید حساب هایی را که می خواهید ادامه دهید انتخاب کنید.
مرحله 2: اطلاعات مربوط به رقبا را جمع آوری کنید
اکنون که لیست کوتاهی از رقبای خود دارید، زمان جمع آوری داده ها فرا رسیده است.
شما معمولاً می خواهید عملکرد رقبای خود را در این زمینه ها ببینید: پیروان، محتوا، تعامل و هشتگ ها.
پیروان
تعداد دنبال کنندگان شاخص خوبی برای سنجش هر برند است. می توانید پیروان خود را با رقبای مستقیم خود مقایسه کنید تا دریابید که آنها در مقایسه با برند شما چقدر دوست دارند.
شما می توانید مشاهده کنید:
تعداد دنبال کنندگان: تعداد کل فالوورهایی که رقبای شما دارند
رشد پیروان: سرعت پیروان آنها چقدر سریع است
به جای اینکه فقط به تعداد دنبال کنندگان نگاه کنید، می خواهید بدانید که حساب اینستاگرام رقبای شما با چه سرعتی رشد می کند.
محتوا
تجزیه و تحلیل محتوای رقبا به شما کمک می کند تا شکاف های موجود در استراتژی محتوای اینستاگرام خود را شناسایی کرده و جای پیشرفت پیدا کنید.
شما می خواهید ردیابی کنید:
تعداد پست ها: تعداد کل پست ها در حساب های رقبای شما
فرکانس ارسال: هر چند وقت یکبار رقبای شما در اینستاگرام پست می گذارند
انواع پست ها: این شامل تصاویر ثابت، فیلم ها یا چرخ فلک ها و غیره است.
نامزدی
در این صورت می خواهید بدانید که مخاطبان رقبا چگونه با محتوای آنها درگیر می شوند.
درجه تعامل: تعداد اقدامات درگیر، تقسیم بر برداشت
تعهد انتشار: تعداد کل اقدامات انجام شده در هر نشریه
هشتگ ها
احتمالاً متوجه شده اید که هشتگ ها در اینستاگرام در همه جا وجود دارند. بسیاری از مارک ها از هشتگ برای افزایش دسترسی ارگانیک و نظارت بر روحیه برند استفاده می کنند. با مشاهده موارد زیر می توانید نگاهی به استراتژی هشتگ رقبا بیندازید.
تعداد هشتگ در هر انتشار: تعداد کل هشتگ هایی که آنها در یک نشریه استفاده می کنند
هشتگ های محبوب: هشتگ های مارک آنها یا هشتگ های خاصی که استفاده می کنند چیست
3: گزارش تهیه کنید
پس از مرحله 2، به اندازه کافی معیارها در سبد خرید خود دریافت خواهید کرد. وقت آن است که این معیارها را در یک گزارش جمع کنیم.
مرحله 4: داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید
وقتی گزارش خوبی تهیه کردید، وقت آن است که داده های خود را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها به خوبی استفاده کنید.
چند سوال برای پرسیدن از خود:
عملکرد اینستاگرام شما با رقبایتان چگونه است
چه محتوایی در اینستاگرام بهترین عملکرد را دارد
کدام هشتگ ها برای صنعت شما بهتر کار می کنند
آیا روندهایی در صنعت وجود دارد که قابل توجه باشد
فرض کنید رقبای شما محتوای وبلاگ خود را به چرخ فلک های اینستاگرام هدایت می کنند و تعاملات بسیار دیوانه کننده ای ایجاد می کنند. اگر این چیزی است که به آن فکر نکرده اید، بهتر است آن را به ترکیبی از محتوای خود اضافه کنید.
یا اگر جهشی در تعداد پیروان رقبایتان مشاهده کردید، می توانید بررسی کنید که آیا آنها اخیراً کار متفاوتی انجام داده اند یا خیر. شاید با تأثیرگذارهای محبوب همکاری کنید. یا شاید آنها در حال انجام یک کارنامه کمک مالی هستند که مردم را ترغیب می کند تا صورتحساب های خود را پیگیری کنند.
یکی دیگر از روش های خوب برای تجزیه و تحلیل حساب رقبای خود، بررسی استراتژی هشتگ آنها است. می توانید هشتگ های جدیدی برای استفاده در پست های بعدی خود پیدا کنید. متناوباً، می توانید هشتگ های رقبا را تماشا کنید تا ببینید که روند کار آنها چگونه است.