تاریخ : 1400,چهارشنبه 15 ارديبهشت15:00
کد خبر : 394336 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در گفتگو با سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی مطرح شد؛

مسئولین از همین امروز به فکر رونق اقتصادی منطقه باشند

به مسئولین امر پیشنهاد می کنم که از همین امروز به فکر باشند و کمک کنند. بی شک با حمایت از جوانان با استعداد و هنرمند منطقه که آنها را تشویق به ساخت همچین مستندهایی یا روش های مختلف دیگر از قبل فیلم کوتاه، عکاسی، بروشور و... پخش آن در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به معرفی مناطق دیدنی و گردشگری بپردازند و باعث رونق اقتصادی شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مختار خلخال، سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی در گفتگو با خبرنگار تشکل های مردمی با اشاره به جاذبه های تاریخی و طبیعی گردشگری در مناطق زاگرس نشین استان های کهگیلویه و بواحمد و استان خوزستان به ویژه مناطق بهمئی نشین این استان ها به شرح فواید جذب گردشگر و رونق اقتصادی آن پرداخت.

مختار خلخال سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی

مختار خلخال گفت: امروزه، گردشگری، به منزله گسترده ترین صنعت خدمتی دنیا، جایگاه ویژهای در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به خود اختصاص داده است. گردشگری یکی از بخش های مهم اقتصادی است که توانسته است بعنوان صنعتی پاک مطرح شود و ضمن افزایش درآمدهای ارزی برای اقتصاد ملی کمک شایانی به رونق اشتغال و ایجاد درآمد بیشتر کند.

خلخال افزود: گردشگری را میتوان صنعت سفید نامید، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده سازی محیط زیست انسانی، زمینه ساز دوستی و تفاهم بین مردم است و صلح و صفا را برای مردم به ارمغان می آورد. در این میان، ایران از لحاظ داشتن بنیه تاریخی، طبیعی و فرهنگی غنی جزء نه کشور نخست دنیا و از لحاظ جاذبه های اکوتوریستی در میان ده کشوربرتر دنیا قرار دارد.

سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی گفت: می توان گفت گردشگری یک ی از بزرگترین صنعت های فعال در جهان است و هنگامی که یک جامعه به مقصد گردشگری تبدیل می شود، کیفیت زندگی، سیستم های ارزشی، روابط خانوادگی، نگرش‌ها، آداب و سنن، الگوهای رفتاری و بسیاری از مؤلفه های دیگر اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

خلخال ادامه داد: از جمله این تأثیرات میتوان به افزایش جمعیت، شلوغی، استفاده بیشتر از زیربناهای اقتصادی، بهبود اشتغال، نوزایی هنرها و فنون محلی و فعالیته ای فرهنگی سنتی، تأثیر بر میزان درآمدها و اشتغال و کاهش فقر در جامعه اشاره کرد.

وی گفت: سرزمین ایران به خصوص مناطق زاگرس نشین آن در استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با توجه به فرهنگ و تاریخ باستانی خود، که ریشه در تاریخ کهنسال این مرز و بوم دارد، و نیز آثار باستانی بسیار زیادی که در جایجای این مناطق دیده می‌شود و همچنین جنگل های بلوط و طبیعت خوش آب و هوا که هر فردی را به دامان خود جذب می کند در ردیف یکی از مناطق مهم جهان به لحاظ جایگاه تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سایر جاذبه های گردشگری قرار گرفته است.

مختار خلخال، سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی افزود: اما باید بدانیم که داشتن مکان های دیدنی، جنگل ها و طبیعتی زیبا و... به تنهایی کافی نیست و برای جذب گردشگر باید دست به کارهایی زد که گردشگر را وادار به سفر به آن منطقه کند.

خلخال بیان کرد: یکی از راه های بسیار تاثیرگذار در این میان معرفی مکان های دیدنی و گردشگری است که باعث هجوم گردشگران می شود و به دنبال آن باعث رونق اقتصادی آن منطقه می شود اما این  درصورتی که بارها شاهد بودیم به دلیل بی توجهی مسئولان امر و نیز ناکافی بودن آگاهی های عمومی مردم از ارزشهای تاریخی و فرهنگی  و عدم آشنایی با مناطق دیدنی  باعث عدم پیشرفت در زمینه صنعت گردشگری شده ایم.

مختار خلخال که خود یکی از عوامل یاری دهنده ساخت مستند "مهرجان" بوده است، گفت: مستند "مهرجان" که به تهیه کننده و کارگردانی سید روح الله راوی مقدم با همکاری جوانان عزیز و هنرمند منطقه ساخته و پرداخته شده است از جمله این اقدامات است که به خوبی به معرفی مناطق دیدنی و گردشگری منطقه پرداخته است و با معرفی آن در کشور باعث ورود گردشگران به منطقه خواهد شد.

سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی افزود: مستندی که حاصل تلاش و کوشش جوانان این منطقه است و با پخش آن از رسانه ملی سهم بسزایی در معرفی مناطق زاگرس نشین بخصوص مناطقی که ایل بزرگ بهمئی را در خود جای می دهد داشته است و مردم سراسر کشور با دیدن این مستند به خوبی با منطقه آشنا شده و خواهان بازدید از این مناطق خواهند بود.

خلخال گفت: بیش از یکسال است مردم کشور ما درگیر ویروس منحوس کرونا است و مردم را مجبور به ماندن در قرنطینه های خانگی کرده است. بنده معتقدم که بعد از اتمام این شیوع همگانی ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی مردم از هرفرصتی برای بیرون رفتن از خانه و مسافرت استفاده کرده و به دل طبیعت خواهند رفت.

مختار خلخال با اشاره به ظرفیت های موجود در بین جوانان با استعداد منطقه گفت: به مسئولین امر پیشنهاد می کنم که از همین امروز به فکر باشند و کمک کنند. بی شک با حمایت از جوانان با استعداد و هنرمند منطقه که آنها را تشویق به ساخت همچین مستندهایی یا روش های مختلف دیگر از قبل فیلم کوتاه، عکاسی، بروشور و... پخش آن در رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی به معرفی مناطق دیدنی و گردشگری بپردازند و باعث رونق اقتصادی شوند.

وی ادامه داد: این امر باعث می شود هم منطقه به خوبی معرفی گردد و جذب گردشگران را بعد از پایان کرونا و رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد و هم باعث گسترش تبادل فرهنگ و تمدن منطقه با سایر مناطق و فرهنگ سایر طوایف و اقوام کشور خواهد شد.

مختار خلخال، سخنگوی تشکل مردم نهاد هدایتگران و روشنگری بهمئی در پایان گفت: جا دارد یکبار دیگر به عنوان عضو کوچکی از جوانان عزیز منطقه بهمئی نشین از همکاران و عوامل مستند مهرجان تشکر کنم که به فکر منطقه و معرفی آن به همگان بودند امیدارم که با حمایت های بیشتر شاهد مستندها و کارهای بیشتر از این عزیزان باشیم.


کد خبرنگار : 93