تاریخ : 1400,شنبه 18 ارديبهشت17:02
کد خبر : 394646 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

شکایت مجلس از وزیر ورزش و جوانان

نماینده مردم اصفهان در مجلس اعلام کرد که مجلس به دنبال تشکیل شورای عالی نوجوانان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان معتقدند نوجوانان سالهاست که در حوزه‌های مختلف و در ابعاد گوناگون مورد توجه لازم قرار نگرفته اند و متولیان امر نیز آنطور که باید و شاید در این خصوص اقدامی را در دستور کار قرار نداده اند.

شکایت مجلس از وزیر ورزش و جوانان

هرچند که  از مجلس نهم نمایندگان پیگیر تشکیل فراکسیون کودک و نوجوان بودند و مرتبا با این قشر و فعالان این حوزه جلسه داشتند اما به این حال همچنان مطالبات مختلف و مهمی مطرح است که بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس بر این باورند که رفع این مطالبات باید در دستور کار قرار می‌گرفت.

حالا نمایندگان در مجلس یازدهم استفاده از ظرفیت نخبگان، جوانان و اقشار مردم را از برنامه‌های مجلس یازدهم برای حل معضلات اقتصادی و تحقق عدالت در دستور کار خود قرار دادند.

در همین زمینه به سراغ یکی از نمایندگانی رفتیم که از ابتدای مجلس یازدهم به عنوان یکی از نمایندگان پیگیر در این حوزه شناخته می‌شد.

این نماینده در این گفت‌وگو اعلام می‌کند که مجلس به دنبال این است که شورایی برای بررسی مسائل نوجوان در سطح کلان ایجاد شود.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هست، معقتد است که برخی وظیفه خود را رها کرده اند و به کارهای دیگری می پردازند.گرچه عده ای با اینکه وظیفه دارند، ولی مطالبه نمی کنند و مشغول مباحث دیگری هستند، ولی ما در مجلس این موضوع را مطالبه کرده ایم و پیگیریم.

وی البته ضمن اشاره به نظارت جدی بر ترک فعل ها و در صورت لزوم مکاتبه با قوه قضائیه و معرفی افراد، مطرح می‌کند که «ما شاهد ضعف عملکرد در حوزه جوانانوزارت ورزش و جوانانهستیم و در این نظرات لازم را نیز اخذ کرده ایم و مستندات وزارت ورزش و جوانان هم بررسی کرده ایم. آنگونه که باید و شاید متاسفانه اهتمام لازم در حوزه جوانان وجود نداشته است و مصمم به پیگیری موضوع هستیم.»

مقتدایی، نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی تفصیلی به بیان مجموعه عملکرد مجلس یازدهم در حوزه نوجوانان پرداخت.

مشروح این گفت‌وگو در بخش زیر آمده است:

سوال: آقای دکترعده ای که مخالف پیگیری مسائل نوجوانان هستند، می خواهند مطالبه بحق رسیدگی به نوجوانان را منحرف کنند و این موضوع را بگونه ای عنوان می کنند که یک شورای نوجوانان الان وجود دارد و شورای جوانان هم وجود دارد و مجلس خواهان ادغام این دو موضوع است، در این خصوص توضیح میفرمایید.

مقتدایی: از ابتدای آغاز بکار مجلس یازدهم این مسئله را مدنظر داشتیم که مطالبات اقشار مختلف می بایست در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و مجلس نسبت به پیگیری مطالبات اقشار و اصناف مختلف پیگیری لازم را در دستور کار داشته باشد.

نوجوانان یکی از اقشار مهم جامعه هستند که تاکنون آنگونه که باید و شاید مورد توجه متولیان امر قرار نگرفته اند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها بر اهمیت این قشر آینده ساز تاکید داشته اند و اخیرا در سخنرانی مهم، ایشان فرمودند:« یک روی دیگرِ این صفحه هم این است که در کشور ما در کمترزمانی جوانها و نوجوان‌های ما این جور مورد تهدید و تهاجم فکری و اخلاقی قرار داشتند. البتّه در دوران حکومت پهلوی، این تهاجم از سوی خود مسئولین کشور به وجود می‌آمد [امّا] امروز از سوی بیگانگان، از سوی دشمنان، از سوی منحرفین این تهاجم وجود دارد.»

*مکاتبه مجلس با رئیس جمهور برای نوجوانان

پس از جلسات مختلف با فعالان این عرصه و مخصوصا خود نوجوانان، مکاتبه ای با رئیس جمهور و دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگیانجام دادم که نیاز است شورایی مخصوص نوجوانان شکل گیرد و بگونه ای تدبیر شود که مباحث نوجوانان در سطح کلان بررسی شود.

سوال: آیا تاکنون شورایی در این باره تشکیل شده بود؟

مقتدایی: خیر، همانگونه که مردم و رسانه ها مستحضرند، تاکنون ما شورایی مخصوص نوجوانان نداشته‌ایم و اصلا شورایی تحت عنوان بررسی مسائل نوجوانان وجود ندارد.

آقای رئیس جمهور نامه را به وزیر ورزش و جوانان ارجاع دادند و معاون جوانان وزیر طی نامه ای اعلام نمود که ما در این زمینه اختیاری نداریم و شورای عالی آموزش و پرورش می بایست این مبحث را بررسی کند. بنده نامه ایشان را به معاونت قوانین مجلس ارجاع دادم و خواستار اعلام نظر شدم که معاونت مذکور با بررسی ادله ایشان و بررسی قوانین و مقررات، نظر ایشان را رد کردند.

*تذکر چندباره مجلس به دولت برای تشکیل شورای عالی نوجوانان

در همین راستا تذکری به همراه 35 نفر از همکارانمان در مجلس با عنوان« ضرورت تشکیل شورای عالی برای بررسی مسائل نوجوانان به قشری پر اهمیت و آینده ساز» دادیم. معاون امور مجلس رئیس جمهور نیز این نامه را به وزیر ورزش و جوانان ارجاع دادند.

در همین راستا با مرکز پژوهش های مجلس، معاونت قوانین مجلس، معاونت حقوقی رئیس جمهور و.. مذاکراتی داشتیم و نظر این مراجع نیز اخذ شد. همه بر تشکیل شورایی جهت بررسی مسائل نوجوانان تاکید داشتند.

کشورهای غربی و دشمنان جمهوری اسلامیبه صورتهمه جانبه سعی دارند که نوجوانان ما را مطابق با میل خودشان تربیت کنند و به مسیر مدنظر دیدگاههای غربی هدایت کنند. اصل مساله این است که نباید زمان را از دست داد و می بایست شورایی جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی برای قشر نوجوان در سطح کلان تشکیل شود. این شورا می تواند شورای مستقل نوجوانان باشد و یا می تواند ذیل ساختار مشابهی همچون شورای عالی جوانان این کار را انجام دهد. البته رئیس جمهور و رئیس دفتر ایشان طی دو نامه نظر مبنی بر قرار گرفتن ذیل شورای عالی جوانان را به وزیر ورزش و جوانان تاکید داشته اند. رئیس جمهور می تواست در همان ابتدا نامه را به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دهد، ولی صلاح دیدند این موضوع توسط وزارت ورزش پیگیری شود.

سوال: این پیگیری‌ها به کجا رسید؟

مقتدایی: بنده با شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی اصلی این کار هست، مذاکرات متعددی داشتم. دیدگاه شورا این بود که یکی از ارگانها (به طور مشخص وزارت ورزش و جوانان)، می بایست طی نامه ای این پیشنهاد و یا مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند و سپس شورا در این زمینه ورود، بررسی و اقدام لازم را انجام دهد. یعنی مقدمه این کار این است که وزارتخانه پیشنهاد لازم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید.

بر اساس اخبار واصله معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان اصرار داشته که این موضوع ذیل شورای عالی آموزش و پرورش است و باید در آن شورا بررسی شود. در حالیکه معاونت قوانین این نظر را صحیح ندانست و در جلسات متعدد بنده با فعالان عرصه نوجوان، از این اظهارنظر گلایه مند بودند. اما با این حال به ما اطلاع دادند که وزیر ورزش دستور لازم را داده و این موضوع را جهت انجام به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است. که به طور مثال می شود با توجه به نزدیکی و شباهت ساختار شورای عالی جوانان، می شود ذیل این شورا، شورای نوجوانان برگزار و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. همچنین می شود شورایی مختص نوجوانان تشکیل شود.

*درگیر بروکراسی های غیر معقول اداری نمی‌شویم

به هیچ عنوان درگیر بازی با کلمات شدن و بروکراسی های غیر معقول سیستم اداری نمی شویم و خواستار توجه متولیان امر به نوجوانان هستیم. به طور مشخص هم دولت این موضوع را به وزیر ورزش محول کرده است و ایشان هم مثل اینکه در این خصوص با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه داشته اند و کار در جریان است.

سوال: اساساً خود نوجوانان هم برای این مطالبه به شما مراجعه می‌کنند؟ و اینکه امکان طرح مطالبه آنها در مجلس به صورت مستقیم فراهم شده است؟

مقتدایی: بله یکی از نوجوانان با من تماس گرفت و گفت عده ای که مخالف پیگیری مسائل نوجوانان هستند، می خواهند این مطالبه را منحرف کنند و این موضوع را بگونه ای عنوان می کنند که یک شورای نوجوانان الان وجود دارد و شورای جوانان هم وجود دارد و مجلس خواهان ادغام این دو موضوع است. به این نوجوان عزیز گفتم این تفسیرهای غلط و ناصواب را جدی نگیرید و چیزی که نظر همه دلسوزان حوزه نوجوان است، این است که شورایی برای بررسی مسائل نوجوان در سطح کلان ایجاد شود.

سوال: اما شنیده شده برخی افراد می خواهند مبحث شورای عالی نوجوانان را به حاشیه ببرند.

مقتدایی: به بنده منتقل شد که برخی از این افراد مطرح کرده اند که «به دلیل بر زمین ماندن مطالبات جوانان از جمله در حوزه اشتغال، مسکن، ازدواج و... اضافه کردن قشری جدید سبب تشدید این مشکلات و ایجاد موانع جدید برای حل این موضوعات خواهد شد.».این استدلال مبنی بر این است که وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان اقدام موثری نداشته و نتوانسته مطالبات جوانان را پیگیری کند. این استدلال به تعبیری مبنی بر این است که دولت و وزارت ورزش در حل و پیگیری مطالبات جوانان نیز مانده اند و اقدامی نکرده اند و نه تنها توان لازم را در حوزه جوانان را ندارند، بلکه توان پیگیری موارد دیگر را نیز ندارد. نکته بسیار حائز اهمیت این است که وقتی بنده از آن وزارتخانه سوال کردم که چرا جهت پیگیری مطالبات جوانان شورای عالی جوانان را به صورت منظم و مرتب برگزار نمی کنید، به بنده پاسخ داده اند که «تشکیل جلسات شورای عالی جوانان در مواردی که نیاز به سیاستگذاری یا وضع مقررات مورد نیاز باشد، بنا به ضرورت تشکیل می شود». بنابراین آن افرادی که آن استدلال را آورده اند می بایست به وظیفه خود عمل کنند و از وزارتخانه مطالبه کنند که آیا همچنان موضوع اشتغال، مسکن، ازدواج را ضرورت نمی داند، که جلسات را منظم و مرتب برگزار نمی کند. برخی وظیفه خود را رها کرده اند و به کارهای دیگری می پردازند.گرچه عده ای با اینکه وظیفه دارند، ولی مطالبه نمی کنند و مشغول مباحث دیگری هستند، ولی ما در مجلس این موضوع را مطالبه کرده ایم و پیگیریم.

سوال: پس با این تفاسیر در این حوزه ترک فعل صورت گرفته است.

*شاهد ضعف عملکرد در حوزه جوانان هستیم

مقتدایی: بله، ما ضمن نظارت جدی بر ترک فعل ها و در صورت لزوم مکاتبه با قوه قضائیه و معرفی افراد، اعلام می‌کنیم که شاهد ضعف عملکرد در حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان هستیم و در این مورد نظرات لازم را نیز اخذ کرده ایم و مستندات وزارت ورزش و جوانان را هم بررسی کرده ایم. آنگونه که باید و شاید متاسفانه اهتمام لازم در حوزه جوانان وجود نداشته است و مصمم به پیگیری موضوع هستیم.

* ابهام در مبالغ پرداختی به سمنهای جوانان

سوال: درخصوصشفافیتمبالغ پرداختی به سمن ها ابهاماتی مطرح شده، در این خصوص توضیحاتی میفرمایید.

مقتدایی: بیش از 50 نماینده مجلس به وزیر ورزش و جوانان تذکر لازم را داده اند و آقای وزیر می بایست به معاون جوانان خود رهنمود لازم را داشته باشد که این کار را در اسرع وقت انجام دهد. باید مشخص شود بودجه جوانان به طور دقیق در چه مسائلی صرف شده است و می بایست توزیع عادلانه حمایتها از سمن ها در دستور کار این وزارتخانه قرار می گرفته است.

سوال: گویا شکایتی هم در این باره از وزیر ورزش داشته‌اید.

مقتدایی: بله‌؛ ما و جمعی از همکاران به واسطه ضعف عملکرد وزارتخانه در حوزه جوانان، از وزیر ورزش و جوانان شکایت کرده ایم و محورهای آن نیز مشخص و در رسانه ها نیز موجود است و آقای وزیر می بایست بزودی در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کنند و در صورت عدم اقناع، موضوع به صحن علنی و قوه قضائیه ارجاع می شود.

متولیان حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان، پیگیر تغییر بازه سنی جوانی بوده اند و این کار را نیز در شورای عالی جوانان انجام داده اند. شروع سن جوانی را از 15 به 18 تغییر داده اند و پایان سن جوانی را از 29 به 35 تغییر داده اند.

اخیرا برخی فعالان طی تماسی با بنده عنوان کردند که وزارت ورزش قصد داشته که کم کاری خود در حوزه جوانان و مبحث ازدواج و اشتغال را با این کار بپوشاند و این تغییر سن باعث تغییر آمارها شده است، که البته بنده در حال بررسی نظر این افراد هستم و بعد از بررسی کامل، می توانمآن رارد و یا تایید کنم.

سوال: از توضیحات شما بسیار سپاسگزاریم.

مقتدایی: سلامت باشید. من هم از شما ممنونم.