تاریخ : 1400,یکشنبه 19 ارديبهشت16:33
کد خبر : 394760 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معرفی کارشناسی ارشد مدیریت مالی

معرفی رشته مدیریت مالی، سرفصل دروس ، دانشگاه های پذیرنده و مشاغل و بازار کار کارشناسی ارشد مدیریت مالی و معرفی سایر رشته ها و گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رشته مدیریت مالی همانطور که از نامش پیداست به استفاده مؤثر از منابع مالی برای نیل به اهداف مشخص می پردازد. به عبارت دیگر مدیریت مالی یعنی اداره امور مالی یک سازمان (خانواده، مؤسسه، کشور) از طریق مدیریت بر درآمدها و هزینه ها.

بنابراین چنانچه شما هم اداره دخل و خرج زندگی خود را به دست گرفته و از پس مدیریت درآمدها و هزینه های تان برمی آیید، در حقیقت یک مدیرمالی هستید. اما در عرصه اقتصادی و بنگاه داری با توجه به روندجهانی شدن اقتصاد کشورها، متخصصان مالی کشور، بایستی با نظام‌های مالی جهانی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی پیشرفته آشنایی داشته باشند تا کشور بتواند موقعیت مالی خود را در دنیای متلاطم امروز تثبیت کند. رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در همین راستا ایجاد شده است. در این رشته دانشجویان با تئوری‌ها و نظریه های مدیریت مالی و کاربرد آنها آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند با ارائه راهکار‌هایی برای بسط و توسعه سرمایه‌گذاری، گام‌های مؤثری در حل مشکلات مالی و اقتصادی شرکت ها و سازمان ها بردارند. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می‌توانند وضعیت مالی شرکت‌ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان‌ها، نقش اساسی ایفا کنند.

اما شاید برای شما  این سؤال پیش آمده باشد که تفاوت این رشته با حسابداری در چیست؟ پاسخ این است که حسابداری، دیدگاهی وقایع نگارانه و تاریخی دارد و هدف آن ثبت رخدادهای گذشته است اما مدیریت مالی با اهمیت دادن به تصمیم گیری و ایجاد ارزش، روی آینده متمرکز می شود (الان کجا هستیم و به کجا باید برویم؟)

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته ارشد مدیریت مالی، معرفی سایر رشته های ارشد و دکترای مدیریت (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

دروس کارشناسی ارشد مدیریت مالی و تعداد واحدها :

(بر اساس آخرین سرفصل دروس وزارت علوم)

تعداد کل واحدها : 32 واحد

دروس اصلی و اختصاصی : 28 واحد

پایان نامه : 4 واحد


دروس اصلی و اختصاصی کارشناسی ارشد مدیریت مالی
تجزیه و تحلیل صورت های مالی

بررسی موارد خاص در مدیریت مالی
    

مدیریت مالی پیشرفته

حسابداری مدیریت

مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار

بازار پول و سرمایه

سازمان های پولی و مالی
    

مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته
    

سیستم های اطلاعاتی مدیریت

پژوهش عملیاتی پیشرفته
    

تئوری های مدیریت پیشرفته
    

سمینار مالی

اقتصاد مدیریت

پایان نامه

دانشگاه هایی که در رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی پذیرش دانشجو دارند

بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95

دانشگاه الزهرا
    

دانشگاه تهران

دانشگاه خوارزمی
    

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه یزد
    

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه غیرانتفاعی البرز

دانشگاه هایی که در رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94

دانشگاه ارومیه
    

دانشگاه یزد

دانشگاه خوارزمی
    

دانشگاه الزهرا

دانشگاه تهران
    

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه شهید بهشتی
    

دانشگاه یزد

سایر رشته های کارشناسی ارشد مدیریت (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95)

گرایشهای ارشد مجموعه مدیریت جهانگردی:

    بازاریابی جهانگردی

    برنامه ریزی توسعه جهانگردی

گرایشهای ارشد مجموعه مدیریت:

    مدیریت بازرگانی (با 6 گرایش)

    مدیریت دولتی (با 6 گرایش)

    مدیریت صنعتی (با 6 گرایش)

    مدیریت فناوری اطلاعات (با 4 گرایش)

    مدیریت تکنولوژی (با 4 گرایش)
    مالی (با 5 گرایش)

    کارآفرینی (با 12 گرایش)

    مدیریت منابع انسانی (با 4 گرایش)

    مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای
    مدیریت  بازرگانی دریایی

    مدیریت سازمانهای دولتی

    مدیریت بحران

گرایشهای ارشد مجموعه مدیریت اجرایی:

    مدیریت اجرایی

    مدیریت امور شهری

    مدیریت کسب و کار

رشته های دکترای مدیریت (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95) :

    مدیریت فناوری اطلاعات

    گردشگری

    مدیریت توسعه

    کارآفرینی

    آینده پژوهی

    مالی

    مدیریت گردشگری

    مدیریت بازرگانی (همه گرایشها)

    مدیریت دولتی (همه گرایشها)

    مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایشها)

    مدیریت صنعتی (همه گرایشها)

    مدیریت رسانه ای

    مدیریت تکنولوژی

    سیاست گذاری علم و فناوری

    مدیریت پیشگیری از جرم

    سیاست گذاری علم و فناوری

    مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز

    مدیریت سازمانهای دولتی ایران

    مدیریت اطلاعات

بازارکار و استخدام کارشناس ارشد مدیریت مالی

فارغ التحصیل این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوز ه های مختلفی همچون حسابداری، سرمایه گذاری، بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک می تواند در پستهای مرتبط سازمانی ازجمله معاونت مالی، معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی در بانکها، مسئول ارزیابی اقتصادی پروژه ها در شرکتهای سرمایه گذاری و همچنین به عنوان کارشناس و کارشناس ارشد در بورس اوراق بهادار مشغول بکار شوند. البته یک دانش آموخته مدیریت مالی برای رسیدن به هر یک از سمت ها و مشاغل مذکور باید دارای تجربه و سابقه شغلی مناسب باشد.

اما در مجموعه با صنعتی شدن هرچه بیشتر کشور و توسعه شرکت های خصوصی و رقابتی تر شدن بازار، نیاز شرکت ها و سازمان ها به خدمات و دانش متخصصان مالی بیشتر می شود. امروزه هر شرکت و یا کسب و کاری نیاز به یک نفر به عنوان حسابدار برای جمع و جور کردن حساب و کتاب های کار خودش دارد و در صورتی که اندازه کسب و کار از یک حدی فراتر رود، تنها ثبت حسابداری و ارائه گزارش های معمول، پاسخگو نخواهد بود و مدیران ارشد شرکت برای حل مشکلات مالی و اقتصادی خود به مدیران و متخصصان مالی نیاز دارند تا بتوانند آنها را در تصمیم گیری های مالی و اقتصادی همراهی نمایند.

    همه چیز درباره استخدام حسابدار

مشاغل مرتبط با کارشناسی ارشد مدیریت مالی

شما به عنوان دانش آموخته مدیریت مالی در صورتی که قصد کار کردن در رشته تخصصی خود را داشته باشید، یکی از مشاغل زیر را به شما پیشنهاد می کنیم :

مدیر مالی از جمله مشاغل مورد نظر و دلخواه دانشجویان این رشته می باشد. البته شما نباید توقع داشته باشید بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل به شما سمت مدیر مالی در یک شرکت بزرگ را پیشنهاد بدهند، بلکه در ابتدا باید از شغل های ساده تر و سمت های پایین تر مالی و حسابداری شروع به کار کنید و در صورتی که از خود اراده و توان لازم را نشان دهید، با توجه به دانش تئوریکی که در طول تحصیل کسب کرده اید، شانس رسیدن به مدیریت مالی شرکت یا سازمان خود را پیدا خواهید کرد.

همچنین در صورتی که شما علاقه مند به بازارهای بورس و سرمایه گذاری هستید و از اینکه به صورت مستقل کار کنید، لذت می برید، شاید تحلیلگر مالی برای شما شغل مناسبی باشد. متخصص و تحلیل گر مالی راهنمایی های لازم را به شرکت ها و افراد در خصوص تصمیم گیری های سرمایه گذاری ارائه می دهد. او سرمایه گذاری در سهام، اوراق قرضه، طلا، مسکن و سایر انواع سرمایه گذاری را ارزیابی می کنند و به کارفرما یا مشتریان خود مشورت لازم را ارائه می دهند.

در صورتی که شما از شم بالای مالی برخوردار نیستید و یا اینکه علاقه کمی با مدیریت دارید و از انجام کارهای تکرارپذیر لذت می برید، شغل حسابداری می تواند مناسب شما باشد. شما در این شغل از دانش و معلومات مالی خود استفاده می کنید و می توانید تسلط خوبی بر کارتان داشته باشید در عین حال نیاز نیست برای تصمیم گیری های مالی، استرس زیادی را تحمل کنید.

در صورتی که به بازرسی و کنترل حساب و کتاب دیگران علاقه مندید، ما شغل حسابرسی را به شما پیشنهاد می کنیم. در این شغل که از مشاغل تخصصی مالی می باشد و برای موفقیت به تجارب زیادی نیاز دارد، شما باید کار حسابداری و مدیران مالی را بررسی کرده و انطباق آن با قوانین و مقررات و اصول حسابداری را بررسی و گزارش نمایید. برای اطلاعات بیشتر از کار حسابرس می توانید روی آن کلیک کنید.

شغل مشاور مدیریت از جمله مشاغل پیشنهادی ما به دانش آموختگان مدیریت مالی می باشد. البته نه برای الآن بلکه برای زمانی که تجارب ارزشمندی در کار مدیریت مالی خود کسب کردید و یا اینکه دکتری مدیریت مالی را دریافت نمودید. مشاور مدیریت شخصی است در یک حوزه تخصصی مثل تأمین مالی، بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری خارجی و یا سایر موضوعات تخصصی دیگر دارای تجربه و دانش تئوریک و دانشگاهی مناسب است و می تواند به مدیران شرکت ها و سازمان ها در این خصوص مشاوره دهد.

استاد دانشگاه نیز یکی از گزینه های فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت مالی می باشد. این شغل البته یکی از پرطرفدارترین مشاغل در سطح دنیا می باشد و در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه ها، دارا بودن مدرک دکتری PhD در این رشته برای تدریس در دانشگاه ها الزامی است.  لذا برای وارد شدن در این شغل باید تحصیلات خود را در مقطع دکتری مدیریت ادامه دهید.

مشاغل بانکی از جمله کارمند بانک و در مقاطع بالاتر آن به عنوان یک هدف شغلی،  رئیس بانک از جمله مشاغل مورد نظر فارغ التحصیلان رشته مدیریت می باشد. همچنین شما به عنوان کارشناس مالی می توانید در بخش اداری بانک فعالیت کنید. در صورتی که شما به این مشاغل علاقه مندید می توانید با کلیک بر روی عنوان شغل در بخش مشاغل، اطلاعات بیشتری راجع به آنها بدست آورید.

کارشناس امور مالیاتی از جمله مشاغل مرتبط با فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی می باشد. اطلاعات بیشتر را در این خصوص در بخش معرفی مشاغل دنبال کنید.

مشاغل نیمه مرتبط با کارشناسی ارشد مدیریت مالی

استخدام در شرکت های بیمه، اگرچه مورد تقاضای فارغ التحصیلان مدیریت بیمه است ولی بسیاری از دانش آموختگان رشته مدیریت از جمله مدیریت مالی هم در شرکت های بیمه ای به عنوان کارشناس در بخش های مختلف وارد می شوند. کارشناس بیمه وظایف مختلفی بر عهده دارد که تنها در شرکت های بیمه معنی می دهد. برای آشنایی بیشتر با این شغل می توانید اینجا کلیک کنید.

بسیاری از شرکت های تولید کننده نرم افزارهای مالی و اداری برای تولید، فروش و استقرار نرم افزارهای خود، دانش آموختگان رشته های مدیریت، حسابداری و صنایع را به استخدام خود درمی آورند. زیرا برای تحلیل نرم افزارهای خود و تعیین دستور کار برای برنامه نویسان نیازمند تخصص فارغ التحصیلان مدیریت و رشته های مالی می باشند. لذا کارشناس استقرار نرم افزار، کارشناس تحلیل یا تحلیلگر نرم افزار و کارشناس پشتیبانی نرم افزار از جمله مشاغلی است که یک کارشناس ارشد مدیریت مالی در صورتی که به کامپیوتر نیز علاقه مند باشد می تواند وارد آنها شده و در شرکت های نرم افزار استخدام گردد.

کارشناس گمرک هم از دیگر مشاغلی است که فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی در مقاطع مختلف می توانند آن را کسب نمایند. محل کارکارشناسان گمرک معمولا در شهرهای مرزی است اما در شهرهای بزرگ و پایتخت نیز از این کارشناسان برای کارهای اداری و مرکزی گمرک استفاده می شود. کارشناس ارشد مدیریت مالی با توجه به شناخت نسبی که از مسایل سازمانی و مالی و حسابداری دارد، معمولا از طرف گمرک جمهوری اسلامی برای استخدام دعوت می شود.

کارشناس فروش از دیگر مشاغل پیش روی کارشناسان ارشد مدیریت مالی است. کارشناس فروش یک شرکت عملیات مختلف مربوط به فروش در آن شرکت را پیش می برد. صحبت با مشتریان، دریافت و ثبت سفارش آنها، ثبت فاکتور و پیش فاکتور به صورت دستی و یا کامپیوتری، ارائه گزارش های دوره های فروش به مدیر فروش و مدیریت ارشد شرکت، کمک به تیم بازاریابی و هماهنگی با واحد انبار برای ارسال کالا و محصولات برای مشتریان از مهمترین اقدامات کارشناس فروش می باشد.

کارشناس ارشد مدیریت مالی با تسلطی که روی مسایل مدیریت، سازمان، امور مالی و حسابداری و ... دارد، مخصوصا در حوزه عقد قراردادهای عمده که دارای پیچیدگی های مالی می باشد، می تواند موفق عمل نماید.