تاریخ : 1400,سه شنبه 21 ارديبهشت16:48
کد خبر : 394966 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ریزش متقاضیان در رشته‌های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: متقاضیان رشته های مهارتی کاهش پیدا کرده اند که باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان به آن ها توجه شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، درباره وضعیت جذب دانشجویان در رشته‌های مهارتی اظهار کرد: پذیرش دانشجویان در رشته‌های مهارتی ریزش پیدا کرده است.

او افزود: فضای عمومی آموزشی کشور فضای آموزش مهارتی ندارد، نظام هدایت تحصیلی به سمت و سوی آموزش‌های حرفه‌ای نیست.

صالحی عمران تصریح کرد: طبق قانون باید ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه در مدارس فنی و حرفه‌ای و کارو دانش تحصیل کنند که در حال حاضر این آمار تنها ۳۰ درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: خروجی‌های مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که ورودی‌های دانشگاه‌های مهارتی مانند دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند بسیار کم است و همین خروجی نامناسب باعث کاهش آمار پذیرش دانشجویان مهارتی می‌شود و نظام هدایت تحصیلی به سمت رشته‌های محدودی در کشور رفته و باید این روند اصلاح شود تا رشته‌های متعددی را شامل شود.

صالحی عمران درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طی سال‌های اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاه‌های مهارتی حداکثر خروجی‌های متوسطه، فنی حرفه‌ای و کار و دانش را جذب کرده‌ایم.ریزش متقاضیان در رشته‌های مهارتی/ باید در هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی توجه شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در سال گذشته در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاه‌های هم تراز بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.

صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهارت‌آموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد: باید رشته‌های مهارتی در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. نمی‌توان تمامی رشته‌های تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی و. محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشته‌های نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.