تاریخ : 1400,دوشنبه 27 ارديبهشت21:03
کد خبر : 395546 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

انتقاد دفتر تحکیم وحدت از ضعف آگاهی بخشی صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری

دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌ای خطاب به رئیس ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ضعف فرایند آگاهی بخشی رسانه ملی در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دفتر تحکیم وحدت طی نامه ای خطاب به رئیس ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ضعف فرایند آگاهی بخشی رسانه ملی در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مجید آخوندی

ریاست محترم ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سلام علیکم؛

در طی روز‌ها و هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری شاهد این هستیم که معدود برنامه‌های انتخاباتی سازمان صداوسیما حول مفهوم ارزشمند انتخاب آگاهانه شکل گرفته است. این روند از یک جهت برای ما خوشحال کننده است که سازمان صداوسیما پس از سال‌ها رکود گفتمانی یک گام به سمت دال مرکزی گفتمان مردمسالاری دینی حرکت کرده و مشارکت آگاهانه را به عنوان یکی از ارکان اساسی این گفتمان اصیل انقلاب اسلامی معرفی می‌نماید، اما از سوی دیگر نگرانیم که مفهوم آگاهی در تبیین و عملیاتی شدن ابتر بماند.

امروزه در کشور ما عام‌ترین و در دسترس‌ترین رسانه برای عموم مردم صداوسیما جمهوری اسلامی و همچنین بر طبق نظرسنجی‌ها و پایش‌های رسمی، مهم‌ترین و موثرترین رسانه در انتخابات‌های ریاست جمهوری رسانه ملی می‌باشد. برای همه‌ ما سوال است که رسانه‌ای که در تمامی انتخابات‌ها با صرف هزینه‌های شگرف از بودجه کشور در تنور انتخابات میدمد و ساعت‌ها صدا و تصویر در اختیارات مدعیان کسب صندلی ریاست جمهوری میگذارد، چه آورده‌ای برای مردم داشته که امروز سودای انتخاب آگاهانه دارد؟

آقای آخوندی

بهتر آن است انگشت اتهام عدم تلاش برای انتخاب آگاهانه را به جای آن که به سوی مردم بگیرید به سمت سازمان صداوسیما و معاونت محترم سیاسی نشانه روید، چه اقدامی در جهت انتخاب آگاهانه مردم انجام داده‌اید که امروز از مردم طلب مشارکت آگاهانه را دارید؟ کدام بستر را طی انتخابات‌های پیشین در جهت این مهم فراهم کرده‌اید؟ چه میزان توانستید مردم را به سمت انتخاب اصلح سوق دهید؟ مگر جز این است که برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی بیشترین تاثیر را بر رای و نظر مردم داشته‌اند؟ ۳۵روز دیگر بازهم مردم ایران پای صندوق‌های رای حاضر شده و آزادانه به شخص مورد نظرشان رای خواهند داد با این تفاوت که در انتخابات پیش‌رو، با توجه به شیوع کرونا در سراسر کشور و عدم برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی، اهمیت و تاثیرگذاری رسانه ملی دو چندان میشود لذا می‌بایست مسئولان مربوطه من جمله ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست، به طور جدی و بدون ملاحظه صلاح مردم را بر هر مصلحت دیگری ارجحیت داده و مقدمات انتخاب آگاهانه را برای مردم فراهم نماید. به همین منظور دفتر تحکیم وحدت پیشنهاداتی را جهت تحقق این امر به جنابعالی ارائه مینماید:

۱. ایجاد برنامه‌های مشارکتی انتخاباتی در رسانه‌ی ملی

با توجه به فرصت کم تبلیغ کاندیدا‌های محترم در دوره‌های گذشته، شاهد آن بودیم که برنامه‌های انتخاباتی از طرح دغدغه‌های تخصصی نخبگانی و هم چنین مشکلات صنفی و مردمی فاصله گرفته و به کارزار اختلافات شخصی کاندیدا‌ها بدل شده است؛ که یکی از دلایل آن عدم مشارکت شخص ثالثی، چون متخصصین و اقشار مردمی برای پرسش دغدغه‌های خود در این برنامه‌هایی است که بنا بود اطمینان‌شان را به انتخابی صحیح جلب نماید.

مشارکت متخصصان در برنامه‌ها (جهش مناظرات از شیوه کاندیدا_کاندیدا به کاندیدا_متخصص)

مهم‌ترین برنامه‌ی سیمای ملی در زمان تبلیغات انتخاباتی برنامه مناظرات است، بررسی‌ها نشان داده صدا و سیما به اشتباه الگوی مناظرات غرب و آمریکا را برای کشور اسلامی‌مان ایران انتخاب کرده و این روش مناظرات چه به صورت تک به تک و چه به صورت گروهی در تضاد آشکار با مسیر آگاهی مردم است. در واقع صداوسیما به کمک این برنامه و با فراهم‌آوری بستر غلط، مشارکت واقعی و امیدوارانه مردم را فدای یک انتخاب ناآگاهانه میکند. روشی در مناظرات برای جامعه سودمند است که پس از آن انتخاب صحیحی براساس برنامه‌ها و توانایی کاندیدا‌ها جهت ارتقای کشور صورت بگیرد. حال آنکه در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ شدن نقش برنامه‌های تخصصی در جهت دهی رسانه‌ای مشارکت‌های انتخاباتی بوده ایم. در این راستا پیشنهاد می‌شود:

مناظرات با حضور تمامی کاندیدا‌ها (یا نمایندگان رسمی‌شان) به همراه تعدادی از متخصصین و کارشناسان حوزه‌های تخصصی برگزار گردد. در این روش کاندیدا‌ها در مقابل سوالات کارشناسی و علمی متخصصین امر قرار میگیرند. این تغییر رویه از دوگانه هیجانی کاندیدا_کاندیدا به دوگانه عقلانی متخصص_کاندیدا (نماینده رسمی کاندیدا) و ملزم شدن آن‌ها به ارائه‌ی برنامه تخصصی خود که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز میباشد، میتواند تاثیر شگرفی در اصلاح روند انتخاب مردم داشته باشد.

هم چنین در برنامه‌های سخنرانی کاندیدا‌ها جایگزین شدن یک مجری کارشناس و طرح پرسش‌های دقیق از کاندیدا‌ها و یا تیم آن‌ها به جای یک مجری منفعل کمک شایانی به انتخاب صحیح مردم خواهد کرد.

مشارکت اقشار مردمی در برنامه‌های انتخاباتی

امروزه بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی به سمت مشارکت‌پذیر کردن خودشان حرکت کرده‌اند. در مناظرات انتخاباتی برخی کشور‌ها نه تنها تعدادی از مردم حاضر در استودیو میتوانند از کاندیدا‌ها پرسش داشته باشند بلکه عموما بستری برای پرسش سوالات متدوال مردم سراسر کشور به صورت پیامکی یا اینترنتی فراهم میشود. این مدل برنامه‌های مشارکت‌پذیر که مردم در آن مستقیما میتوانند سوالات مدنظرشان را از کاندیدا‌ها بپرسند گام بسیار مهمی در جهت نزدیک کردن مردم و رسانه ملی است که نکات مثبت بسیاری در دل خود دارد.‌

می‌توان با حضور نماینده‌ی اقشار مختلف مردمی در برنامه‌ها به طرح سوالات و دغدغه‌ی اقشار مختلف جامعه از کاندیدا‌ها نیز پرداخت. پیشنهاد می‌شود معرفی نماینده‌های اقشار توسط خود آنان صورت بگیرد.

۲. منشور اخلاقی

یکی از مهم‌ترین اهداف صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تلاش برای رشد اخلاقی جامعه و فراهم آوری بستر رسانه‌ای جهت تشکیل یک جامعه اخلاقی است؛ حال آن که در مدت دو هفته‌ی منتهی به انتخابات این رسانه توسط کاندیدای بدون برنامه تبدیل به بزرگترین پمپاژکننده‌ی رذیله‌های اخلاقی ذیل برنامه‌های انتخاباتی میشود. این مسئله زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که رسانه رسمی آن بستر بی‌اخلاقی‌های گسترده را بر خلاف خط و مشی اصلی نظام برای برآورده شدن اهداف سیاسی عده‌ای فراهم نماید. این مسئله آماده‌سازی منشور اخلاق انتخاباتی صداوسیما را میطلبد که در آن کاندیدا‌هایی شورای نگهبان حسن سابقه و تقوایشان را احراز کرده از رسانه‌ی رسمی کشور اقدام به دروغ‌پراکنی، تهمت و … نکنند؛ و نهایتا رسانه‌ی ملی به عنوان نماینده‌ی ملت، به انتشار میزان پایبندی هر کاندیدا به شاخص‌های معین شده توسط شورای نگهبان بپردازد.

با آرزوی پیروزی و سرافرازی ملت شریف ایران در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری