تاریخ : 1400,یکشنبه 02 خرداد07:07
کد خبر : 395985 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» منتشر کرد؛

زمان‌بندی برگزاری «مصاحبه علمی» دکتری در ۱۵ دانشگاه کشور +جدول

طبق معمول هرسال، یک یا دو هفته پس از اعلام نتایج انتخاب رشته، دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری مصاحبه علمی می‌کنند که داوطلبان باید با فراهم کردن مدارک مصاحبه دکتری، خود را آماده این آزمون شفاهی کنند. زمان شروع مصاحبه دکتری دانشگاه‌های سراسری سال گذشته نیمه اول مهرماه ۹۹ بود.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زمون دکتری در دو مرحله انجام می‌شود و علاوه برگذراندن آزمون کتبی، داوطلبان باید در مرحله دوم یعنی مصاحبه علمی هم شرکت کنند. سازمان سنجش همزمان با اعلام نتایج انتخاب رشته  آزمون دکتری ۱۴۰۰ اسامی داوطلبان پذیرفته شده چند برابر ظرفیت هر رشته محل را برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری اعلام می کند که در کارنامه منتشر شده لیست انتخاب رشته داوطلب و حدنصاب دعوت به مصاحبه هر دانشگاه ذکر شده و داوطلبانی که ترازشان یا نمره کل برابر یا بیشتر از حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری هر دانشگاه باشد، مجوز شرکت در مصاحبه آن دانشگاه را اخذ می‌کنند.

محدودیتی در تعداد دعوت به مصاحبه دکتری وجود ندارد و داوطلبان باید با اطلاع از زمان دقیق مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ به موقع سر جلسه مصاحبه حاضر شده تا با وقت‌شناسی خود تاثیر مثبتی بر مصاحبه‌کنندگان بگذارند.

با توجه به محدودیت‌های کرونایی که وجود داشت، بعضی دانشگاه‌ها برای برگزاری مصاحبه‌های دکتری با مشکلاتی مواجه شدند. اگرچه بعضی دانشگاه‌ها بصورت حضوری و بعضی دیگر بصورت مجازی به دنبال برگزاری مصاحبه بودند که علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم درباره نحوه و جزئیات برگزاری مصاحبه علمی آزمون دکتری تخصصی توسط دانشگاه‌ها گفت: برای رعایت عدالت بین همه داوطلبان، دستورالعملی را به دانشگاه‌ها ارسال کرده‌ایم که کلیات جلسات را تعیین می‌کند.

در جدول زیر زمان‌بندی برگزاری مصاحبه علمی آزمون دکتری ۱۵ دانشگاه را بررسی کردیم؛

زمان‌بندی برگزاری «مصاحبه علمی» دکتری در ۱۵ دانشگاه کشور +جدول

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 38