تاریخ : 1400,چهارشنبه 12 خرداد14:01
کد خبر : 397043 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در گفتگویی با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

اعتراض به نزدیکی زمان برگزاری کنکور سراسری و کارشناسی ارشد ۱۴۰۰

با توجه به تغییر تقویم آزمون‌های سراسری و جابجایی تاریخ آزمون کارشناسی ارشد به مرداد ماه ۱۴۰۰ به دلیل حاد شدن شرایط کرونایی کشور و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد پس از آزمون کارشناسی سراسری مشکلاتی برای داوطلبان مشترک این ۲ آزمون بوجود آمده است.

به گزارش خبرنگار سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق آمار رسمی نزدیک به ۱۴۵ هزار داوطلبان کنکور اکثراً به دلیل ترس از ویروس کرونا کارت ورود به جلسه شرکت در کنکورهای سراسری سال ۱۳۹۹ را دریافت نکردند. همچنین سال گذشته سازمان سنجش قبل از برگزاری کنکور سراسری ۱۳۹۹ در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی جهت سلامت جان داوطلبان وجود دارد پاسخ داد: «شرکت در کنکور سراسری اختیاری است.»

با اینکه سازمان سنجش کنکور سراسری ۱۴۰۰ را طی ۴ روز برگزار خواهد کرد ولی باید به این نکته توجه کرد که تعداد داوطلبان کنکور تجربی که قرار است در یک روز کنکور دهند حدود ۶۰۰ هزار نفر است و سایر کنکورها نیز جمعیت بسیار بالایی دارند در نتیجه افزایش تعداد روزهای برگزاری کنکور تاثیر چندان و مطلوبی را درپی نخواهد داشت.

اعتراض به نزدیکی انتخاب رشته کنکور سراسری و کارشناسی ارشد

آنچه که باعث طاقت‌فرسا شدن کنکور سراسری می‎شود، استفاده بیش از پنج ساعت از ماسک، دستکش و کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز حین آزمون (حدود ۲۵۰ دقیقه مدت زمان پاسخگویی به سوالات کنکور تجربی و ریاضی است و علاوه بر آن داوطلبان یک ساعت قبل از شروع آزمون باید در حوزه امتحانی حاضر باشند زیرا درهای ورودی حوزه آزمون بسته خواهد شد) همه این عوامل، شرایط را برای داوطلبان سخت می‌کند و به تبع آن بسیاری از داوطلبان در طی یکسال گذشته روزها و ماه‌های پر تنشی را گذرانده‌اند، نمی‌توانند در وضعیت مناسبی آزمون دهند. در نتیجه عده بسیاری به نتیجه مطلوب نرسیده و به کنکور ۱۴۰۱ امید می‌بندند و این یعنی بالا رفتن جامعه آماری کنکور ۱۴۰۱ با شیب تند!

از یک سو، امسال واکسن کرونا کشف شده و واکسیناسیون به صورت گسترده آغاز شده و روز به روز اقشار بیشتری واکسن را دریافت می‌کنند و ستاد ملی کرونا با منطق کامل تعویق آزمون‌های وکالت، کارشناسی ارشد و دکتری را به تعویق انداخت؛ اما در خصوص آزمون سراسری که تعداد شرکت‌کنندگان آن بیشتر از آزمون‌های مذکور است به دلایلی تا به الان بدون تعویق بوده است.

از سوی دیگر، شرایط روحی داوطلبانی است که عزیزان خود را در این بحران از دست داده‌اند، داوطلبان ساکن در شهرهای پر خطر و همچنین بیماران تنفسی که نمی‌توانند به مدت طولانی از ماسک استفاده کنند، از جمله مواردی است که سازمان سنجش باید به آن توجه کند.

اعتراض به نزدیکی انتخاب رشته کنکور سراسری و کارشناسی ارشد

یکی از داوطلبان آزمون‌های ۱۴۰۰ به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: «یکی از این مشکلات برای داوطلبانی ایجاد می‌شود که می‌خواهند در هر دو کنکور شرکت کنند، این داوطلبان می‌بایست در نظام قدیم یک ماه قبل از کنکور سراسری، در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می‌کردند؛ قطعا تا قبل از برگزاری کنکور سراسری نتیجه‌ اولیه آزمون ارشد آمده بود و این جا قدرت انتخاب داشتند و می‌توانستند تصمیم بگیرند که در آزمون ارشد انتخاب رشته کنند یا اگر به انتخاب دلخواه نرسیده‌اند در کنکور سراسری را شرکت کنند و شانس خود را برای یک رشته دیگر در کارشناسی امتحان کنند.»

وی در ادامه گفت: «تا پیش از این‌ها قانون مشخص بود. هرکس یک دانشگاه را می‌توانست انتخاب کند اما امروز مشکلی که به وجود آمده این است که نتایج کنکور کارشناسی برای افرادی که اول در این آزمون شرکت کرده‌اند در مرداد ماه اعلام می‌شود و زمان محدودی برای انتخاب رشته دارند، اگر انتخاب رشته بکنند، که در صورت قبولی در کنکور ارشد که احتمالا جوابش ۲۰ روز بعد از کنکور سراسری می‌آید، دیگر حق انتخاب ندارند.»

در پایان باید اشاره کرد که شاید ویروس کرونا تا سال آینده در جامعه ایران همراه باشد اما حداقل با تعویق کنکور سراسری به شرایط ایمن‌تر و پس از واکسیناسیون افراد بیشتر، با تدابیر بهتری می‌توان این بحران را مدیریت کرد تا کنکورهای  برای همه داوطلبان در شرایطی عادلانه‌تر برگزار شود. همچنین در صورت عدم تعویق کنکور سراسری ۱۴۰۰، احتمالاً بسیاری از داوطلبان همانند سال گذشته بیشتر به دلیل ترس از ویروس کرونا در این کنکور شرکت نکنند.

گزارش از محمد رمضانی


کد خبرنگار : 38