تاریخ : 1400,پنجشنبه 20 خرداد00:35
کد خبر : 398055 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار با رئیسی:

آزادی‌های اجتماعی و امکان تشکیل نهادهای مردمی را فراهم آورید/ رئیس «جمهور» آینده باید امید به تغییر را به دل مردم برگرداند

در قسمتی از این سخنرانی آمده است: مردم هنوز از عدم استیضاح حسن روحانی نالان اند چون راهی برای اعمال نظرشان نیافته اند دولت آینده باید سازوکاری جهت احراز و اعمال نظر مردم ایجاد نماید. این را بدانید که هیچ اصلاحی صورت نمی‌گیرد مگر با خواست مردم. و نتیجه کنار گذاشتن مردم این است که خون معترضین به تصمیمات ضد مردمی هنوز خشک نشده است در این مسیر جنابعالی باید اولا آزادی های اجتماعی را برای مردم تضمین کنید و امکان تشکیل نهادهای صنفی و مردم نهاد را فراهم آورید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ فعالان تشکل های دانشجویی با سیدابراهیم رئیسی به بیان نظرات این تشکل پرداخت.

متن کامل سخنرانی را در ادامه می خوانید:

بسمه تعالی

حاج آقای رئیسی

۱.یکی از اصلی ترین نگرانی‌های عموم جوانان انقلابی نسبت به سرنوشت دولت احتمالی تحت ریاست حضرتعالی توزیع مناصب به صورت سهمیه‌ای و تشکیل دولت انقلابی سهامی خاص است. اگر بخواهیم به ریشه این موضوع بپردازیم باید بگوییم که متاسفانه شما آن چنان نه در صف و نه در ستادتان نیروهای همفکر و هم مسلک با خودتان را ندارید.

باید بگوییم که این مسئله در دولت حضرتعالی منجر به آن خواهد شد که ضرورتا برای مدیریت‌های کلان و خرد دولتی به نیروهای گماشته حلقه‌های سیاسی امنیتی تشنه قدرت تن بدهید. نیروهایی که ویژگی اصلی‌شان مخالفت با مشارکت حداکثری، نداشتن انگیزه‌های عدالت‌خواهانه و ضد فساد، مخالفت با آزادی های مشروع و قبیله گرایی است. منصب گرفتن چنین نیروهایی مخل شایسته سالاری و مقوم چرخه سفله‌پروری است. که این موضوع  در ستادهای رسمی اعلامی حضرتعالی تجلی عینی دارد. بیم ان می رود که همین نیروها دولت بعدی را نیز تشکیل دهند. البته که شما این موضوع را تکذیب کردید و از شایسته سالاری دم زدید لکن اگر افردی شایسته در نزدیکتان وجود دارد چرا در ستادهای خودتان از انها استفاده نکردید و نمی‌کنید. باید بدانید آغاز سهم دهی به جریان مذکور پایان ایده دولت عدالتخواه و مردمی است. علاوه بر آن باید نیروها و تشکل های مردمی و صنفی  به مثابه دست راست شما در حکمرانی  و چشم نظارتی‌تان در کل کشور باشند و فساد و باند بازی را فریاد بزنند تا مانع سیطره نیروهای سیاسی ناکارآمد ضد مردم شوند.

۲.عدم اشراف بر موضوعات تخصصی. اقداماتی نظیر طرح افزایش قیمت بنزین، اعطا ۲۰۰ میلیون دلار از حق همه مردم برای جبران ضرر عده‌ای در بورس و تامین کسری بودجه دولت از محل اوراق در شورای سران سه قوه، درحالی جلوی چشم حضرتعالی تصویب شد که بسیاری از کارشناسان منتقد آن بودند. این موارد نشان میدهد که شما ضعفی جدی در اتخاذ تصمیم های درست در زمینه های کارشناسی دارید و فاقد رویکرد مشخص در  موضوعات تخصصی هستید. بی شک این موضوع تهدیدی جدی برای دولت اینده خواهد بود.

۳. آقای رئیسی باید بگوییم که با توجه به وضعیت اسفناک اقتصادی امروز، دولت بعد محکوم به کارامدی و تن دادن به اصلاحات اساسی اقتصادی است. داشتن اراده، جدیت و کنار گذاشتن رویکرد تعارفی، لازمه تحقق این اهداف است، مسئله‌ای که خود به آن اذعان داشته‌اید اما با بخشی از عملکردتان در قوه قضائیه در تناقض است.

مماشات شما با عناصر ضد تحول نظیر معاون اول قوه و دادستان کل و همچنین تأخیر فراوان در جایگزین کردن معاون بین الملل قوه از مصادیق روحیه تعارفی شما در برخورد با اشخاص است.

همچنین لازمه تحقق برخی تحولات اساسی در قوه قضائیه نیازمند اراده و جدیت شخص رئیس قوه قضائیه بوده، مواردی نظیر برخورد با ترک فعل‌ مدیران و به سرانجام نرسیدن محاکمه عوامل فاجعه آبان 98 از این قبیل است.

برخورد با ترک فعل ها در دوره شما، مثلا در سطح برخورد با شهردار شیراز باقی مانده و خبری از برخورد با وزیر سابق مسکن، رئیس اسبق بانک مرکزی و سایر مدیران کلانی که با ترک فعل خود آسیبهای فراوانی به مردم زدند نیست. همچنین در رابطه با پیگیری متخلفان فاجعه آبان ۹۸ که مصداقی واضح از تضییع حقوق عامه بوده به اذعان حضرتعالی کمیته‌ای در قوه شکل گرفته اما هنوز بعد از گذشت نزدیک به بیست ماه از آن فاجعه برخوردی با عاملان مرگ بیش از دویست نفر از مردم ایران صورت نگرفته. ⁠⁠⁠⁠⁠

۴. آقای رئیسی باید بگوییم که اگر مردم امروز ناامید هستند علت ناامیدی‌شان صرفا مشکلات اقتصادی نیست. مردم از هیچ انگاشته شدن و بی صدایی خود در حاکمیت رنج می برند. مردم از گرانی شبانه بنزین و حذف برخی سلایق سیاسی از صحنه انتخابات ناراحتند. در دولت آینده هر کس که میخواهد به معنای واقعی کلمه رئیس <جمهور>  باشد باید امید به تغییر را به دل مردم برگرداند و این تنها با ساخت مسکن و کنترل قیمت‌ها ممکن نیست.

مردم هنوز از عدم استیضاح حسن روحانی نالان اند چون راهی برای اعمال نظرشان نیافته اند دولت آینده باید سازوکاری جهت احراز و اعمال نظر مردم ایجاد نماید. این را بدانید که هیچ اصلاحی صورت نمی‌گیرد مگر با خواست مردم. و نتیجه کنار گذاشتن مردم این است که خون معترضین به تصمیمات ضد مردمی هنوز خشک نشده است در این مسیر جنابعالی باید اولا آزادی های اجتماعی را برای مردم تضمین کنید و امکان تشکیل نهادهای صنفی و مردم نهاد را فراهم آورید. ثانیا باید نسبت خود را با جریانات امنیتی و سیاسی که درحال سیطره یافتن بر حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به جای حوزه شخصی‌شان هستند را مشخص کنید و هرچه بیشتر از قدرت آنها بکاهید.

بدانید که تنها چیزی که میتواند دولت های گذشته را در اذهان مردم محبوب و شما را منفور کند کاهش آزادی های اجتماعی و افزایش سیطره جریانات سیاسی امنیتی بر زندگی و سرنوشت مردم است.

۵. در نهایت باید از شما بپرسیم که برای حضور در عرصه انتخابات، چرا از قوه قضائیه، استعفا ندادید؟ این زیبنده نظام اسلامی نیست که شخصی نامزد قوه مجریه شود و همزمان رییس قوه قضائیه باشد، آن هم در حالی که یک نفر از اعضا شورای نظارت بر انتخابات و سه نفر از اعضای شورای نگهبان به صورت مستقیم و غیر مستقیم منصوب شما هستند.

امید است که مطالب گفته‌شده موثر واقع شود.


کد خبرنگار : 38