تاریخ : 1400,پنجشنبه 20 خرداد15:27
کد خبر : 398097 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ربیعی: شیوه انتقال علم از دانشگاه به جامعه دچار اشکال است

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر در کشور ما شیوه انتقال علم از دانشگاه به جامعه دچار اشکال است و کمتر به درد جامعه می‌خورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی ربیعی سخنگوی دولت در اختتامیه نهمین جشنواره ملی رویش ویژه دستاورد‌های کانون‌های فرهنگی، هنری دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها که امروز چهارشنبه ۱۹ خرداد در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: بنده با هویت دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی , نه هویت دستیار ریاست جمهوری در این برنامه حضور دارم.

او افزود: مسئله کانون‌ها و مسئله اجتماعی، فرهنگی جامعه و ... باید از مسیر فعالیت دانشگاه‌ها حرکت کنند.

دانشگاه باید در موضوعات مهم جامعه نقش آفرینی کند

ربیعی تصریح کرد: امروزه پذیرش نقش دانشگاه در موضوعات مختلف جامعه خیلی بدیهی است، هر چند این امر بدیهی در عمل اتفاق نمی‌افتد، اما در نظر بسیار آشکار است؛ به نظر بنده دانشگاه باید در موضوعات مهم جامعه مانند ارتباط و پیوند بین صنعت با دانشگاه، فعالیت دانش بنیان ها، آینده نوآوری دانشگاه و ... نقش آفرینی کند و این موضوع سال هاست که به عنوان دغدغه اصلی جامعه مورد بحث است.

سخنگوی دولت ادامه داد: وقتی از دانشگاه به وزارت آمدم به این موضوع فکر کردم که چرا دانشگاه نمی‌تواند پیوند عمیق با مسائل مهم جامعه برقرار کند؟ در جامعه موضوعات بسیار مهمی داریم که اگر به آن‌ها نپردازیم آینده ایران و بچه‌های ما و دانش آموختگانی که وارد جامعه می‌شوند دچار مشکل خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه شیوه انتقال علم از دانشگاه به جامعه دچار اشکال است، تاکید کرد: شیوه متدوال خطی و عمودی که معمولا امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، کمتر به درد جامعه می‌خورد، نسبت بین نیاز هر منطقه با دانش آموخته‌های آن منطقه را سنجیدم و خروجی‌های ۲ الی ۳ دانشگاه بزرگ را با نیاز‌های جامعه هم ارزیابی کرده ام و فکر می‌کنم که اولین اشکال در شیوه انتقال علم است.

او گفت: ارتباط دانشگاه و جامعه باید به شکل گفت و گویی و ارتباطی باشد، درست است که دانشگاه در دل جامعه قرار گرفته، اما امروزه انتقال از دانشگاه به معنای تولید مقاله هیچ نسبتی با جامعه برقرار نمی کند.

سخنگوی دولت افزود: به نظر بنده دانشی که بتواند در ساخت اجتماعی تاثیر بگذارد نیاز روز افزون ماست، باید گفت که تاثیر کارهای آکادمیک در مسائل اجتماعی چقدر است؟ با جوامع محلی ما دانشگاه ها چقدر مرتبط هستند؟ با تعطیلی دانشگاه ها چه اتفاقی در جامعه پدید خواهد آمد؟ در موضوعات مهم جامعه چه اتفاقی می افتد؟ چه خوب بود که مقاله ای به زبان مسائل اجتماعی، زبان محلی و کاربرد مقاله در زندگی روزمره مردم نوشته می شد.

او بیان کرد: دنبال مقاله ژورنال بوده ام و ملاک ارزیابی بنده هم در همین زمینه است؛ چرا که این مقاله مخاطب دارد.

اصلی ترین مشکل ما مهارت اجتماعی است

ربیعی تاکید کرد: بنده معتقد هستم که مسئله موجود در تشکل های دانشجویی به این صورت است که در هیچ دوره ای همانند دوره کنونی گفت و گوی اجتماعی نداشته ایم و هیچ دوره ای همانند این دوران بحران ارتباطات هم نداشته ایم. زمانی فکر می کردم که مهارت های فنی مشکل ماست و خیلی سعی کردم که در کنار دانشگاه ها مراکز فنی ایجاد کنم، اما متوجه شدم که شاید اصلی ترین مشکل ما مهارت اجتماعی است، اینکه نمی توانیم با یکدیگر یک ارتباط و گفت و گوی محلی و منطقه ای ایجاد کنیم و از دل آن راه حل، حرکت، راهکار، برنامه و ... به وجود آوریم؛ بنابراین به دانشجویان فعال در کانون ها تبریک می گویم.

سخنگوی دولت بیان کرد: زیست در کانون‌ها و تشکل‌ها از ویژگی های زندگی دانشجویی است که بر زندگی اجتماعی فارغ التحصیلان سایه خواهد انداخت.

او گفت: در پاسخ به سوال اینکه چرا در جامعه مشکل داریم؟ باید گفت که فعالیت کانونی نداشته ایم، یعنی فعالیت دورهمی نداشته ایم؛ بنابراین از این منظر فکر می‌کنم که می‌توانیم تعاریف مختلفی از کانون ارائه دهیم، کانون را با هر تعریفی که ارائه دهیم به عنوان یک نهاد اجتماعی میانجی بین مردم و مردم یا گروه‌های اجتماعی با گروه‌های اجتماعی و جامعه و ساخت قدرت شناخته می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ارزش نهاد‌های میانجی را به درستی نفهمیده ایم، اگر دانش آموختگان بخواهند وارد یک حرکت اجتماعی شوند بدون تمرین یک کار اجتماعی نمی‌توان برای فعالیت در جامعه موفق شد.

ربیعی گفت: اینکه که بتوانیم به عنوان میانجی بین مسائل ارتباط برقرار کنیم همین نوع فعالیت هاست که در بالا ذکر شده است. به نظر بنده عنصر فرهنگی در هر جامعه‌ای که تصویری از آینده ساخته به بخش فرهنگ و ذهنیت مربوط می‌شود.

او افزود: کانون‌ها می‌توانند هم به عنوان محفل‌های گفت و گوی اجتماعی و هم به عنوان تمرین فعالیت در جامعه و افزایش مهارت اجتماعی و هم به عنوان میانجی‌های اجتماعی موثر باشند، اگر این کانون‌ها از دل دانشگاه بیرون آیند پیوند دهنده ارتباط با جامعه هستند.

سخنگوی اظهار کرد: شاید مسئولیت اجتماعی دانشگاه با همین کانون‌ها بتواند شکل گیرد. کانون‌ها می‌توانند واسطه بین مسئولیت اجتماعی هر دانشگاه با جامعه را شکل دهند.

او افزود: اگر قصد دیدن سعادت در چشم انداز را داریم جامعه‌ای که گفت و گوی اجتماعی و نهاد‌های میانجی و مسئولیت اجتماعی در آن فعال باشد درخشان خواهد بود. ما معمولا مسئولیت دیگران در قبال خود را اندازه گیری می‌کنیم و در مقابل مسئولیت خود را در مقابل دیگران اندازه گیری نمی‌کنیم و از آن جایی که نسبت به ایران مسئول هستیم؛ بنابراین پیوند ۳ مورد ذکر شده بسیار مهم است.