تاریخ : 1400,جمعه 21 خرداد05:05
کد خبر : 398152 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

جلیلی: هنر رئیس‌جمهور خارج کردن اهرم‌ها از دست دشمن است

جلیلی در مورد برنامه توسعه روستایی گفت: ۴۹ دستگاه باید در مورد روستاها نقش ایفا کنند و با توجه به جمعیت ۲۷ درصدی روستائیان به آن بها داده شده، جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شده و روند مهاجرت معکوس شود. روستا می تواند سلول جهش کشور باشد در صورتیکه برای آن برنامه داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، این نامزد انتخابات در پاسخ به سؤالی در مورد اشتغال و برنامه وی در این حوزه و هدف‌گذاری وی برای کاهش نرخ بیکاری گفت: دولت، رئیس‌جمهور و وزرا نباید کشور را معطل بکنند. هنر رئیس‌جمهور باید این باشد که اهرم‌ها را از دست دشمن خارج کند.

به گفته جلیلی، تحریم نقشی در انجام برنامه‌های وی نخواهد داشت و برآوردهای وی از حجم اشتغال‌زایی در سال‌های آینده این است که در سال نخست بیش از ۷۰۰ هزار شغل و در سال ۱۴۰۴، ۴ میلیون و ۳۴۹ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در مشهد به دنیا آمد و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و دومین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

وی افزود: بانک ها روزی ۲ هزار میلیارد تومان خلق پول می کنند که باید برای آن سقف تعیین شده و بخشی از آن به سمت ایجاد شغل هدایت شود. مهمترین مشکل شهرک های صنعتی ما کمبود مالی است که این منابع با ورود به بازار می تواند به اشتغالزایی منجر شوند. ده ها هزار میلیارد تومان در سال صرف تحقیق و پژوهش دولتی می شود که می توان به بخش خصوصی برون سپاری کرد و به اشتغال جوانان منجر شود.

جلیلی در مورد برنامه توسعه روستایی گفت: ۴۹ دستگاه باید در مورد روستاها نقش ایفا کنند و با توجه به جمعیت ۲۷ درصدی روستائیان به آن بها داده شده، جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها گرفته شده و روند مهاجرت معکوس شود. روستا می تواند سلول جهش کشور باشد در صورتیکه برای آن برنامه داشته باشیم.

افزایش اختصاص تسهیلات بانکی به روستائیان و توجه به اشتغال آنان از دیگر برنامه های این نامزد انتخابات برای روستائیان بود.

دبیر پیشین شورای امنیت ملی در مورد وضعیت معیشت مردم گفت: فشاری که روی مردم وجود دارد قابل پذیرش نیست و ما در طرح سبد غذایی اطمینان خواهیم یافت تا شهروندان کشور از ۱۳ قلم کالا و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلیو کالری برخوردار شوند تا اختلاف بهره مندی دهک بالا و پائین از کالاهای اساسی ۱۰ برابر نباشد.

جلیلی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ باید در نظر گرفته شود که دو دهک پائین حتماً از این سبد برخوردار شوند. زیرساختها هم موجود است و کافی است که هر خانواده برای برخورداری از این سبد یک حساب بانکی و یک گوشی همراه داشته باشد.

این نامزد انتخابات در مورد بهره مندی دهک های گوناگون از یارانه انرژی نیز گفت: باید سهم افراد از یارانه انرژی مضخص شده و به آنان داده شود و مدیریت آن نیز در اختیار خودشان قرار گیرد تا یا خود از این سهم یارانه استفاده کرده و یا آن را بر اساس قیمت بازار به فروش رساند.

وی در مورد شادکامی و تفریح خانواده ها نیز به تخصیص امکانات دولتی اقامتی و سیاحتی به مردم اشاره کرد.