تاریخ : 1400,جمعه 21 خرداد17:37
کد خبر : 398195 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

نماینده مردم تهران در گفتگو با ایسکانیوز؛

عملکرد دولت بر کاهش مشارکتِ گروه‌هایی از جامعه مؤثّر است

نماینده مردم تهران گفت: اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور باید از اولویت‌های دولت آینده برای رفع معضلات فرهنگی باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از خبرگزاری ایسکانیوز، زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که به نظر شما عملکرد دولت ‌ها چه تاثیری بر مشارکت مردم در انتخابات دارد گفت: عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتّی بهداشتی (با توجّه به شرایط همه گیری کرونا) در مشارکت مردم تاثیرگذار است،  یکی از اثرگذارترین عوامل، نحوه عملکرد دولت است که می توان از دو منظر به آن نگاه کرد: یک منظر عبارت است از مجموعه عملکرد دولت در دوره 8 ساله و منظر دیگر مربوط به عملکرد دولت در ایام انتخابات و نیز اصلِ برگزاری انتخابات است.

نماینده مجلس ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: متاسّفانه عملکرد بسیار ضعیف دولت که شرایط اقتصادی سختی را برای مردم جامعه رقم زده است، می تواند به نوعی مردم را نسبت به عملکرد مسئولان دلسرد کند و تا حدودی بر کاهش مشارکتِ گروه‌هایی از جامعه مؤثّر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بخشِ دیگر، عملکردِ دولت، در ایام انتخابات است، چنانچه در این روزهای منتهی به انتخابات نیز متأسّفانه شاهد آن هستیم که دولت با مدیریت ضعیف در بخش‌های مختلف موجب نارضایتی‌های مضاعف شده است، مدیریت ضعیف دولت در کنترل قیمتِ مایحتاج روزمره مردم و همین طور مسأله تأمین برق، نمونه هایی از این مورد است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجّه به سابقه مدیریت ضعیف دولت در موارد سابق، نگرانیِ دیگری که وجود دارد عبارت است از اصل برگزاری انتخابات که با توجّه به شرایط همه گیری کرونا، بایستی تمهیدات ویژه ای از جهت تعدّد مراکز رأی گیری و توزیع مناسب تعرفه رأی اندیشیده شود، این موارد همه می تواند در مشارکت مردم تأثیرگذار باشد.

لاجوردی یکی از وظایف تمام مسئولان کشور و به خصوص نمایندگان مجلس را تبیین شرایط کشور و اهمّیّت انتخابات برای مردم دانست و بیان کرد: باید مردم را هر چه بیشتر آگاه کرد که اولاً اصلاح شرایط فعلی امکان پذیر است و ثانیاً راه آن مشارکت پرشور در انتخابات و انتخاب درست و آگاهانه است،  اعضای کمیسیون فرهنگی در این جهت فعّال هستند و از همه ظرفیت ها برای تبیین شرایط و آگاهی بخشی به مردم استفاده کرده و می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه کاندیدا برای رفع معضلات فرهنگی کشور چه موضوعی باید باشد گفت: مسائل متعدّد فرهنگی در حوزه های مختلف در کشور وجود دارد، مسائل مربوط به حوزه خانواده، آسیب های اجتماعی، فضای مجازی و موارد دیگری که می توان ذکر کرد. مهمترین مرکزی که عهده دار نظارت، ساماندهی و برنامه ریزی کلانِ فرهنگی در کشور است، «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است که رئیس آن، رئیس جمهور است، بنابراین مهمترین اقدام رئیس جمهور بایستی استفاده از ظرفیت فوق العاده این شورا باشد و بایستی در جلسات این شورا به صورت جدّی و فعّال شرکت کند که متأسّفانه در دولت فعلی عملکرد ضعیفی از رئیس جمهور در این زمینه شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در انتخابات پیشِ رو، مردم با انتخابی درست، دولتی را بر سرکار بیاورند که قوی و کارآمد باشد و در زمینه فرهنگ نیز شاهد تحوّلات جدّی باشیم، همچنین اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور  باید از اولویت های دولت آینده برای رفع معضلات فرهنگی باشد.