تاریخ : 1400,پنجشنبه 27 خرداد17:12
کد خبر : 398980 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

کاربرد مکمل‌ها و استروئیدها در بدنسازی

استانوزولول یا وینسترول دقیقا به گیرنده‌های آندروژن متصل شده و به عضله سازی کمک کرده و روند آن را افزایش خواهند داد. در پروسه ساخت وینسترول شیمیدان‌ها اقدام به به اصلاح مولکول DHT می‌کنند تا اثر عضله‌ سازی آن بیشتر شده و عوارض جانبی آن کاهش یابد

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اغلب ورزشکاران و بخصوص افرادی که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کنند نیاز به استفاده از مکملهای بدنسازی دارند زیرا تنها با استفاده از این مکمل‌ها و یا هورمون‌هاست که می‌توانند به عضلات و ماهیچه‌های خود حجم داده و به قول معروف آن‌ها را عضلانی کنند. ما در ادامه ضمن بررسی هورمون‌های استروئیدی به معرفی یک نمونه از پرکاربردترین هورمون های بدنسازی  به نام وینسترول پرداخته که یکی از معروف‌ترین استروئیدها به شمار می‌آید. این نوع مکمل‌ها نه تنها برای حجم دادن به عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه به عنوان جایگزینی برای جبران کمبود ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی که از طریق مواد غذایی بدست نمی‌آید و همچنین بازگرداندن قدرت پس از تمرینات ورزشی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. به همین منظور ورزشکاران رشته‌های مختلف نیز می‌توانند از این نوع مکمل و یا سایر هورمون‌های بدنسازی استفاده نمایند.

کاربرد مکمل‌ها و استروئیدها در بدنسازی

آیا باید از مکملهای بدنسازی استفاده کرد؟

پاسخ ما به پرسش بالا بله است. زیرا همان طور که در قسمت مقدمه هم اشاره کردیم ورزشکاران پس از انجام تمرین‌های سخت ورزشی قدرت بدنی خود را از دست می‌دهند بنابراین برای ریکاوری استفاده از این هورمون‌ها بسیار مورد نیاز است. کارکرد این مکمل‌ها در بدن ورزشکاران دقیقاً مانند مکمل‌هایی است که پزشکان پس از یک عمل جراحی سخت برای بیمار تجویز می‌کنند تا بتواند در دوران نقاهت، توان از دست رفته خود را باز یابد. بنابراین به همان اندازه ضروری است. اما یک نکته مهم در اینجا وجود دارد و آن هم مشورت با متخصص تغذیه و یا مربیان ورزشی است به طوری که با توجه به جنسیت، سن فرد و همچنین میزان فعالیت ورزشی و بدنی فرد بتوانند میزان مورد نیاز استفاده از مکملهای بدنسازی را تجویز کنند.

مکملهای بدنسازی از چه ساختاری تشکیل شده‌اند؟

پیش از آن که به معرفی مکمل وینسترول بپردازیم لازم است بدانید که مکمل‌ها از چه ساختاری تشکیل شده‌اند و بهترین آن‌ها کدام است؟ مکملهای بدنسازی عموما شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و .. می‌شوند که در کنار مصرف مواد غذایی تعادلی را ایجاد کرده و عملکرد بدنی را افزایش می‌دهند. اما از بین بهترین مکمل‌ها برای عضله سازی می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • کراتین: این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و انرژی مورد نیاز برای بدن را تامین می‌کند. همچنین با افزایش محتوی آب داخل عضلات به رشد آن‌ها کمک خواهد کرد. بنابراین بدنسازان می‌توانند با استفاده از کراتین، عضله سازی و قدرت آن را تا 40 درصد بیشتر افزایش دهند. 
  • پروتئین‌ها: یکی دیگر از مکملهای بدنسازی که ورزشکاران نیاز به استفاده از آن دارند پروتئین است که لازم است بیشتر از آن چه که توسط مواد غذایی دریافت می‌کنند استفاده نمایند. همچنین اگر افراد در دریافت پروتئین مواد غذایی با مشکل روبرو باشند نیاز به استفاده از مکمل‌های بیشتر هستند. از بین محبوب‌ترین پروتئین‌ها می‌توان به آب‌پنیر، کازئین و پروتئین سویا اشاره کرد. چنانچه بدنسازان از مکملهای بدنسازی پروتئین دار استفاده کنند بیش از مصرف کربوهیدرات می‌توانند حجم عضلات خود را افزایش دهند.
  • بتا آلانین: این نوع مکمل نیز جزء آمینو اسیدها به شمار آمده و خستگی را کاهش می‌دهد به این ترتیب ورزشکاران می‌توانند تمرینات خود را با مقاومت و توان قدرتی بیشتری انجام دهند. ضمن آن که استفاده از بتا آلانین تا حد زیادی می‌تواند در عضله سازی نیز موثر باشد.
  • آمینواسیدهای شاخه‌دار: این نوع مکمل از سه آمینو اسید لوسین، ایزولوسین و والین تشکیل یافته و در بیشتر منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و ماهی وجود دارد. این نوع مکمل را می‌توان به عنوان مکملهای بدنسازی مورد استفاده قرار داد زیرا در رشد عضلات کارآمد بوده و در بین ورزشکاران از محبوبیت بالایی بهره‌مند می‌باشد.

کاربرد مکمل‌ها و استروئیدها در بدنسازی

هورمون‌های استروئیدی به چه مکمل‌هایی گفته می‌شود؟

هورمون‌های استروئید آنابولیک از مواد مختلفی ترکیب یافته‌اند که ساختاری شبیه به هورمون مردانه تستوسترون دارند و در کل به معنای هورمون “رشد” معروفند. استروئید به عنوان یکی از مکملهای بدنسازی جهت حجم دهی و کات به شمار می‌آید که می‌توانند حجم ماهیچه و قدرت فیزیکی را افزایش دهد. از بین استروئیدهای آنابولیک می‌توان به مواردی مانند آندروستنوئید، دی هیدرو کلرومتیل تستوسترون، استانوزولول، متادیون، متیل تستوسترون و .. اشاره کرد.

وینسترول چیست و چه ساختاری دارد؟

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به معرفی مکملهای بدنسازی بپردازیم می‌توان به وینسترول یا استنازول اشاره کرد که به عنوان یکی از معروف‌‌ترین استروئیدها شناخته شده است.

در سال ۱۹۸۸ فردی به نام بن جانسون که قهرمان رشته دو 100 متر در جهان به شمار می‌آمد از این مکمل استروئیدی استفاده می‌کرد که البته پس از آزمایش‌هایی که مرکز المپیک انجام داد در ادرار وی استروئیدهایی نظیر استانوزولول یا همان وینسترول نشان داده شد که مشخص شد وی سال‌ها از این مکمل استروئیدی استفاده می‌کرده است، بنابراین پس از تشخیص دوپینگ، این مورد باعث شد وی برای همیشه از مسابقات حرفه‌ای کنار گذاشته شود. در واقع وینسترول را می‌توان جزء استروئیدهایی به شمار آورد که خواص آنابولیکی آن از خواص آندروژنی‌اش بیشتر است.

از آن جا که وینسترول جزء استروئیدهایی به شمار می‌آید که به استروژن تبدیل نمی‌شود بنابراین ورزشکاران بدنسازی که نگران بزرگ شدن سینه‌های خود هستند می‌توانند به راحتی از آن استفاده کرده و از مصرف داروهای آنتی استروزن بی‌نیاز شوند. وینسترول یا وینی که نام تجاری استروئید آنابولیک است به صورت قرص بوده و برای مدت کوتاهی در بدن فعال می‌ماند بنابراین جزء استروئیدهای محبوب به شمار می‌آید.

استانوزولول یا وینسترول دقیقا به گیرنده‌های آندروژن متصل شده و به عضله سازی کمک کرده و روند آن را افزایش خواهند داد. در پروسه ساخت وینسترول شیمیدان‌ها اقدام به به اصلاح مولکول DHT می‌کنند تا اثر عضله‌ سازی آن بیشتر شده و عوارض جانبی آن کاهش یابد. زیرا DHT یک هورمون آندروژن می‌باشد که می‌تواند علاوه بر اثر عضله سازی ویژگی‌‌های مردانه نظیر رویش موی صورت و بدن، کلفتی‌ صدا و افزایش چربی پوست را افزایش می‌دهد اما اصلاح آن کمک می‌کند تا این عوارض کمتر شود. نکته لازم به ذکر درباره این مکمل آن است که به جهت ساخت آن توسط شرکت‌های داروسازی مختلف، ممکن است اندازه قرص و یا رنگ آن متفاوت باشد.

کاربرد مکمل‌ها و استروئیدها در بدنسازی

مکمل‌ها بزرگترین مرجع تخصصی بدنسازی و فیتنس در ایران

اگر به ورزش بدنسازی علاقمندید و مایلید از ابتدا این ورزش را به صورت حرفه‌ای و البته صحیح دنبال کنید، پیشنهاد می‌کنیم زیر نظر متخصص و مربی با تجربه این ورزش جذاب و پر تحرک را ادامه دهید. همچنین لازم است در خصوص این ورزش و مصرف مکملهای بدنسازی مختلف مانند مکمل‌های استروئیدی و .. به منبعی مراجعه کنید که بتوانید از این هورمون‌ها و مکمل‌ها به طرز صحیحی استفاده نمایید. به همین منظور ما پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به سایت مکمل‌ها به آدرس الکترونیکی Mokamelhaa.ir بزنید تا بتوانید از مقالات و مطالب ارزشمندی که در این خصوص در سایت درج شده استفاده نمایید.


کد خبرنگار : 16