تاریخ : 1400,جمعه 28 خرداد11:25
کد خبر : 399054 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛

بر سر آن عهد که بستیم نشستیم +جزئیات برگزاری انتخابات

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (جمعه - ۲۸ خرداد) با دستور وزیر کشور به استانداران و فرمانداران در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (جمعه - ۲۸ خرداد) با دستور وزیر کشور به استانداران و فرمانداران در سراسر کشور برگزار شد.

* نحوه شمارش اسامی ۴ کاندیدا اعلام شد

متن نامه علیرضا نیلچی  مدیر کل امور انتخابات شورای نگهبان به موسوی مدیر کل و دبیر ستاد انتخابات کشور بشرح زیر است:

جناب اقای موسوی
مدیر کل و دبیر محترم ستاد انتخابات کشور

سلام علیکم

با احترام موارد زیر در خصوص آرا صحیح جهت ابلاغ و اقدام لازم حضورتان ارسال می گردد.
۱)برگ رای حاوی "محسن" ، "رضایی" ، " رزایی"، "میرقائد" ، "میرقاعد" به نام آقای محسن رضایی میرقائد خوانده می شود.
۲) برگ رای حاوی" سیدابراهیم"، " ابراهیم"، "ابراحیم"، "سادات" ، " رئیس السادات"، " رییس سادات"، " رئیسی"، "رییسی " به نام اقای سیدابراهیم رئیس الساداتی خوانده می شود.
۳) برگ رای حاوی"امیرحسین" ،"سیدامیرحسین" ، "قاضی زاده" ، " قازی زاده"، " هاشمی" ، " حاشمی" ، " قاضی زاده هاشمی" به نام اقای سیدامیرحسین قاصی زاده هاشمی خوانده می شود.
۴)برگ رای اسامی "ناصر" ، "ناسر"، " عبدالناصر"، "عبدالناسر"، "همتی"، "حمتی" به نام اقای عبدالناصر همتی خوانده می شود.

علیرضا نیلچی

مدیر کل امور انتخابات

* سخنگوی ستاد انتخابات کشور: در اعلام نتیجه تاخیر خواهیم داشت

سید اسماعیل موسوی روز شنبه در جمع خبرنگاران با قدردانی از خبرنگاران بابت پوشش لحظه به لحظه خبرهای انتخابات: گفت: ساعت ۲ بامداد انتخابات رسما پایان یافته است اما  اگر عده ای از مراجعه کنندگان موفق به ثبت نام نشده اند با بسته شدن در، به داخل دعوت می شوند تا رای های خود را به صندوق بیندازند.

وی افزود: از همه آنانی که در محل شعبه های اخذ رای هستند، رای گرفته می شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: باید منتظر باشیم آرا تجمیع شود و نتیجه تجمیع آرا را اعلام می کنیم.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به ازدحام جمعیت در برخی از شهرستان ها، گفت: همه افراد به درون شعبه هدایت می شوند و رای آنها گرفته می‌شود و در این صورت ممکن است ساعت انتخابات به درازا بکشد و از آن سمت، تاخیر در اعلام نتیجه خواهیم داشت.

موسوی درباره میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات گفت: پیش بینی می شود میزان مشارکت در این دوره از انتخابات بیش از انتخابات مجلس یازدهم باشد.

* آغاز شمارش آرا در سراسر کشور

‌با پایان مهلت انتخابات در کشور، شمارش آرا در صندوق‌های اخذ رأی در استان‌ها‌‌آغاز شده است، اما با این حال در برخی شعب که افراد متقاضی همچنان در محل حضور داشتند، رأی‌گیری از متقاضیان همچنان ادامه دارد و در سایر شعبات، شمارش آرا آغاز شده است.

* درب شعب اخذ رای سراسر کشور بسته شد

در اطلاعیه شماره 31 ستاد انتخابات کشور، ضمن تقدیر از مسئولیت شناسی ملت شریف ایران و حضور گسترده اقشار مختلف مردم در انتخابات، پایان اخذ رای در کلیه شعب سراسر کشور اعلام شد.

متن کامل اطلاعیه شماره 31 بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ستاد انتخابات کشور
اطلاعیه شماره 31

ضمن تقدیر از مسئولیت شناسی ملت شریف ایران و حضور گسترده اقشار مختلف مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا، اولین میاندوره ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پایان اخذ رای در کلیه شعب سراسر کشور اعلام می شود.
لازم است مسئولان شعب اخذ رای کلیه رای دهندگان را به درون شعبه هدایت و پس از بستن درب شعبه، نسبت به اخذ رای از آنان اقدام نمایند.

ستاد انتخابات کشور

* مهلت سه روزه ارسال شکایات مردمی به شورای نگهبان

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اطلاعیه شماره ۱۳ را صادر کرد.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

بدین وسیله ضمن تشکر از آحاد مردم شریف ایران اسلامی و کلیه هیئت‌های نظارت و اجرایی سراسر کشور به اطلاع می‌رساند در اجرای تبصره ۱ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، چنان چه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف مدت ۳ روز از تاریخ اخذ رأی، شکایت مستند خود را به هیئت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و یا دبیرخانه شورای نگهبان به نشانی تهران، خیابان امام خمینی، روبروی دانشکده افسری امام علی، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان تسلیم نمایند.

بدیهی است به استناد تبصره ۲ ماده ۸۰ همین قانون، شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضای شاکی را داشته باشد.

همچنین مستند به تبصره ۳ ماده ۸۰ در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم نماید و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد، قابل تعقیب و پیگیری است.

* فائزه هاشمی در دقایق پایانی رأی داد

براساس برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی و ادعاها در کلاب هاوس، فائزه هاشمی رفسنجانی که در صف چهره‌های سیاسی منتقد شرایط موجود قرار داشت  و پیش از این نیز گفته بود در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت نخواهد کرد در ساعات پایانی با حضور در شعب رای گیری رای خود را به صندوق انداخت.

* رأی مهرعلیزاده در انتخابات فاش شد

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انصرافی انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی نوشت:

امروز رای خود را به نام دوست عزیزم همتی  و لیست جمهور نوشتم.

می دانم گله مندید اما از شما هم خواهش می‌کنم که در ساعات باقی مانده پای صندوق رای حاضر شوید تا بتوانیم از آخرین شعله امید حفاظت کنیم.یادمان باشد که رأی ندادن یک ضرر قطعی است. 

او این توئیت را با هشتگ قرار ۲۱ منتشر کرده است.

* اخذ رأی تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد

ستاد انتخابات کشور: زمان اخذ رای در سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲ بامداد تمدید گردید

* پیش بینی مراکز افکارسنجی از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

بجز موسسه متا، بقیه مراکز مشارکت را زیر ۵۰ درصد پیش بینی کرده اند.

متا: ۵۱.۷ درصد
صدا و سیما: ۴۸ دصد
دانشگاه تهران: ۴۸ درصد
کیو: ۴۵ درصد
ایسپا: ۴۲ درصد

* درخواست کاندیداها برای تمدید انتخابات

ستادهای رئیسی، همتی، رضایی و قاضی‎زاده از ستاد انتخابات درخواست کردند که زمان برگزاری انتخابات تا ساعت ۲ بامداد تمدید شود.

* موسوی: هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره میزان مشارکت، فاقد اعتبار است

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز تاکنون گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفاً از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد و هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است.

وی تأکید کرد: در خصوص اعلام آمار و ارقام میزان مشارکت در انتخابات، مردم صرفاً به اطلاعیه‌های رسمی ستاد انتخابات کشور توجه کنند.

* اخذ رأی تا ساعت ۲۴ تمدید شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «طبق هماهنگی انجام شده با وزارت کشور ساعت اخذ رأی تا ساعت ۲۴ امشب تمدید شد.»

* انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد

در اطلاعیه شماره ۲۸ ستاد انتخابات کشور آمده است: نظر به استقبال گسترده هموطنان عزیز برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره ای مجلس خبرگان رهبری و موافقت وزیر کشور، اخذ رأی در کلیه شهرهای سراسر کشور به مدت یک ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۲ تمدید گردید. همچنین تمدید با عدم تمدید رأی گیری در شعبان روستایی حسب مورد با تشخیص استاندار و با هماهنگی و موافقت هیأت نظارت استان خواهد بود.

* امتناع مجریان انتخابات از ارسال صندوق‌های سیّار به مراکز درمانی

 با گذشت بیش از 13 ساعت از آغاز رسمی فرایند رأی‌گیری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، گزارش های دریافتی از منابع مردمی حاکی است، عدم ارسال صندوق سیار به مراکز درمانی برای اخذ رای بیماران و کادر درمان، باعث اعتراض این گروه از مردم شده است.

علاوه بر مراکز درمانی، گزارش‌های دیگری نیز از مخاطبان فارس دریافت شده که با وجود درخواست از مجریان انتخابات برای ارسال صندوق سیار جهت دریافت رأی سالمندان بستری در منزل که امکان خروج از خانه را ندارند، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

* مشارکت در انتخابات از مرز ۲۲ میلیون نفر فراتر رفت

تا ساعت ۱۹:۳۰ امروز (۲۸خردادماه ۱۴۰۰) بیش از ۲۲ میلیون نفر (حدود ۳۷ درصد) در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته‌اند.

با سرعت گرفتن روند اخذ رای در شعب سراسر کشور، پیش‌بینی می‌شود مشارکت تا پایان ساعت رای‌گیری، به بالای ۵۰ درصد برسد

* پیش بینی سخنگوی شورای نگهبان از میزان مشارکت مردم در انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان: مشارکت خوب است و ان‌شاءالله بهتر می‌شود و تا ۱۲ شب هم انتخابات ادامه دارد.

تخلفات مربوط به صبح بود و الان هم درباره تبلیغات و کمبود تعرفه شکایت‌هایی بود که پیگیری می شود و جای نگرانی نیست.

* کروبی رأی داد ولی موسوی هنوز نداد!

کرباسچی با انتشار این تصویر در صفحه توییتری خود نوشت: حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به آقای همتی رأی داد.

گویا بین سران فتنه اختلاف است که در انتخابات شرکت کنند یا خیر. این اقدام کروبی مهر باطلی بر ادعای تقلب در انتخابات سال ۸۸ است!

* دریافت ۴۹۷۴ گزارش تخلف انتخاباتی تا ساعت ۱۶

از زمان آغاز رسمی فرآیند رای‌گیری تا ساعت ۱۶:۰۰ روز جمعه ۲۸ خردادماه ۴۹۷۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه «مردم ناظر» ثبت شده است که از این میان، تعداد ۲۵۳۶ شکایت از عوامل اجرایی گزارش شده که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

* آیت‌الله جنتی: صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی انتخابات شوراها موجب کندی رأی گیری شده

دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور ضمن اشاره به کندی رأی گیری از طریق صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی در انتخابات شوراهای شهر و روستا پیشنهاد رأی‌گیری از طریق تعرفه کاغذی را داد.

* رای گیری تا ساعت ۱۹ تمدید شد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۶خود اعلام کرد: با موافقت وزیر کشور، زمان اخذ رای در سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۱۹ تمدید گردید.

* مشارکت در انتخابات از مرز 14 میلیون نفر عبور کرد

 تا ساعت 16:45 امروز (28خردادماه 1400) بیش از 14 میلیون نفر (23 درصد) در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته‌اند.

* ستاد انتخابات: فاقدین سواد و یا کسانی که نقص عضو دارند با یک همراه باسواد به شعب مراجعه کنند

اطلاعیه شماره ۲۵ ستاد انتخابات کشور صادر شد ودر آن آمده است که رای دهندگانی که از نعمت سواد محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند ، برای شرکت در انتخابات و دادن رأی می توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به شعب اخذ رأی مراجعه نمایند.

* دریافت ۴۱۳۳ گزارش تخلف انتخاباتی

از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۱۳۳ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

* ۲ هزار گزارش مردمی از تخلفات انتخابات در سامانه «مردم ناظر»

از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که بیشترین شکایات از تأخیر در آغاز فرآیند رأی دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت بوده است.

** قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان: میزان مصرف تعرفه روشن می شود 

سیامک ره پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر برگه‌های تعرفه شعب تمام شود، هم از طریق ناظران و هم عوامل اجرایی و هم سیستم های آنلاینی که وجود دارد، میزان مصرف تعرفه روشن می شود و قبل از بروز مشکل، تعرفه شعب تامین می شود.

* فرمانده نیروی قدس سپاه رأی خود را به صندوق انداخت

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه با حضور در یکی از شعب اخذ رای در تهران، آراء خود را به صندوق انداخت.

* ابتکار: رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه است

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری، صبح امروز با حضور در حسینیه جماران، رأی خود را به صندوق انداخت و سپس به خبرنگاران گفت: رییس‌جمهوری که انتخاب می‌شود، رییس جمهور آن کسانی است که رای داده‌اند و کسانی که به هر دلیلی پای صندوق نیامده اند.

* اعتراض مردم به اظهارات مهرعلیزاده در مناظره‌ها

محسن مهرعلیزاده نامزد انصراف داده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. با حضور مهرعلیزاده در حسینیه جماران برای دقایقی جو رای گیری متشنج شد. برخی از رای دهندگان در حسینیه جماران نسبت به اظهارات این کاندیدای انصرافی در مناظرات انتخاباتی درباره یکی از نامزدها اعتراض کردند و با شعار مرگ برضد ولایت فقیه را تا دم خروجی مشایعت کردند.

* جلیلی پای صندوق رای

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد فاطمیه حضور یافت و رای خود را به صندوق‌ها انداخت.

* حضور حداد عادل، علی اکبر ولایتی، صدیقه مصطفوی و سید حسن خمینی پای صندوق‌های رأی

غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدیقه مصطفوی دختر امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و سید حسن خمین تولیت آستان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در انتخابات شرکت کردند.

* رای برای جلوگیری از تکرار آبان ۹۸

یک کاربر در توئیتی نوشت: برای جلوگیری از تکرار آبان ۹۸، باید روند اجرایی کشور تغییر کند و سهم و حق مردم در تصمیم‌گیری‌های دولت، اولویت دولتمردان شود. این مسئله جز با رأی دادن و انتخاب گزینه‌هایی که برای تغییر این وضعیت در صحنه هستند ممکن نیست.

https://iusnews.ir/images/upfiles/20210618/3173780.png

* محسن هاشمی با دست شکسته رأی داد

محسن هاشمی در دقایق ابتدایی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر رأی خود را به صندوق انداخت.

* محل معنادار رای دادن زاکانی

یک کاربر توئیتر در صفحه شخصی خود به محل رای دادن زاکانی واکنش نشان داده است.

* مداحان رأی خود را به صندوق انداختند

سیدمجید بنی‌فاطمه مداح اهل بیت(ع) با حضور در حسینیه ارشاد تهران آراء خود را به صندوق انداخت.

محمد حسین پویانفر نیز که در کربلای معلی حضور دارد، با حضور در کنسول‌گری ایران در این شهر رأی خود را به داخل صندوق انداخت.

سیدامیر حسینی مداح اهل بیت(ع) نیز با حضور در مسجد حضرت خدیجه(س) کرج رأی خود را به صندوق انداخت.

سید رضا نریمانی نیز با حضور در امامزاده شاه‌میر حمزه اصفهان رأی خود را به صندوق انداخت.

* نقص دستگاه‌های احراز هویت و کُندی فرآیند رأی‌گیری

به علت فقدان سیم کارت برای دستگاه‌های احراز هویت در حوزه‌های انتخابیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس، فرآیند اخذ رأی به کندی صورت می‌گیرد.

این مسئله موجب نارضایتی مضاعف مردم شده است که از صبح با قطعی سیستم‌ها در اغلب حوزه‌ها و کمبود برچسب هولوگرام برگه‌های تعرفه انتخابات در برخی حوزه‌های دیگر مواجه بودند.

* عبدالناصر همتی به منظور شرکت در انتخابات در حسینیه ارشاد حضور یافت

 عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی، به منظور شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره ای مجلس و انتخابات میان دوره خبرگان رهبری در حسینیه ارشاد حضور یافت.

* رییس دولت اصلاحات رای خود را به صندوق انداخت

محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات با حضور در حسینیه جماران، رای خود را در انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس به صندوق انداخت.

* ظریف در آنتالیا رای داد

وزیر امور خارجه کشورمان در شعبه اخذ رأی آنتالیا در ترکیه رای خود را به صندوق انداخت.

* علی لاریجانی در مازندران رأی داد

لاریجانی با حضور در استانداری مازندران رأی خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت. لاریجانی را هنگام رأی‌گیری احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران همراهی می‌کرد.

* قالیباف شناسنامه به دست آمد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در مسجد ابوذر تهران در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم رای خود را به صندوق انداخت.

* تصویری از قاضی زاده هاشمی قبل از رأی دادن

قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری برای شرکت در انتخابات در حرم رضوی حضور یافت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صبح امروز با حضور در یکی از شعب اخذ رای حرم مطهر رضوی واقع در صحن آزادی قبل از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین انتخابات کشور است، چرا که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در آن انتخاب می‌شود و اختیاراتی که رئیس‌جمهور دارد فوق‌العاده است. مردم نیز حساسیت این انتخابات را درک می‌کنند و مطمئن هستم که مشارکت پرشوری دارند و امیدوارم که پیرو بیانات مقام معظم رهبری یک رئیس‌جمهور با تعداد آراء بالا انتخاب شود تا بتواند به پشتوانه رای مردمی بسیاری از مشکلات را حل کند.

* حضور بانوی ۸۲ ساله‌ در نخستین ساعت انتخابات ۱۴۰۰ در حسینیه ارشاد

* آیت‌الله جنتی: تا مردم در صحنه هستند، دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان پس از انداختن رای به صندوق گفت: سه سفارش دارم؛ اول مشارکت، دوم مشارکت، سوم مشارکت. 

دبیر شورای نگهبان افزود: امیدوارم مردم مثل همیشه پرشور در صحنه حضور داشته باشند و به دلیل حضور مردم، دشمن هیچ غلطی نکند.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: مردم ما متدین و انقلابی هستند و تاکنون در تمام صحنه ها حضور داشته اند و تا این مردم در صحنه هستند، دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند. تا وقتی مردم در صحنه هستند، هیچ ضرری به این کشور وارد نخواهد شد؛ اجر این حضور را خداوند متعال خواهد داد.

* رئیسی رای خود را در شهر ری به صندوق انداخت

آیت الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری لحظاتی پیش با حضور در حوزه انتخابیه مسجدجامع ارشاد شهر ری رای خود را به صندوق انداخت.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به برخی گزارش‌ها، برخی بخش ها برای اخذ رأی فعال شده‌اند، ولی در برخی بخش‌های کشور باید در رسیدن تعرفه و گرفتن رای مردم اقداماتی صورت بگیرد و کُندی‌ها رفع شود و امیدوارم امانتدارانه نسبت به رأی مردم تلاش کنند. 

وی با بیان اینکه امیدوارم که امانت داری نسبت به رای مردم انجام شود، اظهار داشت: انشالله خداوند کمک کند و دولتی رقم بخورد که برای مردم و در جهت رفع گرفتاری آنها باشد. 

رئیسی با بیان اینکه من تصمیم گرفتم در اولین ساعات رای خود را به صندوق بیاندازم و از هرکسی که مشکلی دارد و نا امید است خواهش می‌کنم که رای دهد و   از همه مردم و جوانان با هر گویش و هر اقلیم و با هر نگاه سیاسی میخواهم  پای صندوق بیایند و رای خود را بیاندازند، تصریح کرد: ناراحتی مردم حق است و  به دلیل برخی از کاستی ها بوده اما اگر دلیل شرکت نکردن باشد اشتباه است.

* سردار محمد پای صندوق رأی رفت

سعید محمد در مسجد امام حسین (ع) برای شرکت در انتخابات حضور یافت.

* شروع نشدن رأی‌گیری در برخی حوزه‌ها به دلیل عدم اعلام فرمانداری یا نقص سیستم!

گزارش‌های دریافتی در سطح شهر تهران و برخی شهرستان‌ها، حاکی است تا لحظه تنظیم و انتشار این خبر، هنوز در برخی حوزه‌ها رأی‌گیری آغاز نشده و مسئولان حوزه‌ها، دلیل این مشکل را عدم اعلام رسمی از سوی فرمانداری‌ها یا آماده نشدن سیستم‌های الکترونیک ثبت شماره ملی و ... اعلام کرده‌اند!

رهبر معظم انقلاب دو روز پیش در سخنانی تاکید کردند: تمهیدات لازم برای حفظ سلامت مردم به هنگام حضور در پای صندوق‌های رأی باید در نظر گرفته شود. همچنین موضوع کمبود تعرفه یا تأخیر در رسیدن آن که یکی از مشکلات دوره‌های قبل در انتخابات است باید برطرف شود.

فرایند رأی‌گیری از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب ادامه خواهد داشت.

*ناطق نوری در انتخابات شرکت کرد

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری برای شرکت در انتخابات در ساعت اولیه رای‌گیری در حسینیه ارشاد حضور یافت و در انتخابات شرکت کرد.

* عارف پس از شرکت در انتخابات: منویات مردم باید از طریق صندوق‌های رأی دنبال شود

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان با حضور در حسینیه جماران آراء خود را به صندوق انداخت.

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (جمعه ۲۸ خردادماه) در حسینیه جماران پس از انداختن رأی خود در صندوق آرا در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است و بُعد جمهوریت نظام یعنی حضور مردم در انتخابات و انتخابات هم با صندوق رای محقق می شود.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات گفت: مردم صاحب انقلاب هستند و منویات مردم باید در چهارچوب قانون اساسی و از طریق صندوق های رای اجرایی شود. این بار بخش هایی از مردم بیش از گذشته از نهادهای نظارتی و اجرایی گله داشتند و احساس می‌شد بخش هایی از جامعه نمایندگان خود را در پای صندوق رای نمی‌بینند.

رهبر انقلاب: ملت ایران از انتخابات امروز خیر خواهند دید

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز و در نخستین دقایق آغاز رای‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) آراء خود را به صندوق انداختند.

ایشان سپس در گفت و گو با رسانه ملی، سخنانی را با ملت ایران بیان کردند که مهمترین محورهای بیانات ایشان به شرح زیر است؛

- روز انتخابات، روز ملت ایران است؛ ‌امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند. مردم هستند که با حضور در پای صندوق‌های رأی و با دادن رأی، تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های آینده معین می‌کنند.

- امروز متعلق به مردم است و هر کاری که ملت ایران امروز تا شب انجام بدهند، از حضور در کنار صندوق رأی و دادن رأی، سازنده آینده و سرنوشت چند ساله ماست. درست به همین دلیل است که عقل و خرد انسان‌ حکم می‌کند که در این آزمون بزرگ ملی و سراسری همه شرکت کنند.

- این که ما مکرر مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم، اولین اثر و نتیجه این حضور  به خود مردم برمی‌گردد؛ البته با این حضور، کشور و نظام جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگ در عرصه بین‌المللی بدست می‌آورد.

- بیاید، تشخیص بدهید و رأی بدهید؛ این برای آینده کشور و یکایک مردم اهمیت دارد.

- یک رأی هم مهم است؛ کسی نگوید با یک رأی من چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همین یک رای یک رای است که آراء میلیونی را رقم می‌زند.

- با نیت خدایی وارد شوید و این کار مهم را هرچه زودتر انجام بدهید؛ تا آخر وقت، ساعات زیادی هست، اما هرچه زودتر این وظیفه را انجام دهید بهتر است.

- ان‌شالله خداوند متعال به آراء شما مردم برکت بدهد و بتوانید با آراء خودتان آینده خوبی را برای کشور تدارک ببینید.

- ان شالله به برکت حضرت امام رضا (ع) که این ایام متعلق به ایشان است، امروز برای ملت ایران یک جشن باشد و به توفیق الهی همین خواهد شد و ملت از این انتخابات خیر خواهد دید.

- از دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم کار را با اتقان لازم در سراسر کشور انجام بدهند.

- از خبرنگاران و عکاسان محترم نیز تشکر می‌کنم.