تاریخ : 1400,شنبه 29 خرداد18:05
کد خبر : 399253 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با برخی از رای دهندگان در تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: اعتراضات جدی و رسمی خودمان را به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشورها اعلام کردیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در گفت‌وگویی درباره مشکلات ایجاد شده برای برخی هموطنان ایرانی در خارج از کشور، ضمن تشکر از تمامی ایرانیانی که در سراسر عالم و اقصی نقاط این گیتی در تعیین سرنوشت خودشان و فرزندانشان از طریق صندوق‌های رای شرکت کردند، گفت: در سفارتخانه‌ها و حوزه‌های اخذ رای در خارج از ایران انتخابات خوبی را داشتیم.

وی یادآور شد: البته در برخی کشورهای اروپایی و حوزه‌های اخذ رای در آمریکا ما شاهد اقدامات آشوبگرانه توسط برخی از عناصر اجاره‌ای و توهین‌ها و آزار و اذیت‌هایی برای ایرانیان محترمی که تصمیم به رای دادن داشتند، بودیم. بلافاصله در تمامی این کشورها اعتراضات جدی و رسمی خودمان را توسط سفارتخانه‌هایمان به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشورها اعلام کردیم.

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

خطیب‌زاده که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: امروز هم با توجه به اتفاق بسیار بدی که دیروز در برمینگهام انگلیس افتاد و شاهد ضرب و شتم یکی از ایرانیان در آنجا بودیم، سفیر انگلیس به وزارت  امور خارجه احضار شد و اعتراض رسمی و جدی ما نسبت به کم و کاستی‌هایی که در تامین امنیت صندوق‌های اخذ رای و حوزه‌های رای گیری در این کشور بوده، اعلام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: واقعا این اتفاقاتی که ما شاهدش هستیم، در کشورهایی که ادعای مردمسالاری و دموکراسی دارند، قابل پذیرش نیست. همچنین در این احضار که توسط دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه انجام شد، نسبت به بنگاه‌های دروغ پراکنی که در لندن مستقر هستند و  قبل از انتخابات و در طول برگزاری انتخابات با هدف ایجاد فضای غیر دقیق، اخبار جعلی و گزارش‌های سوگیرانه منتشر کرده و امنیت روانی و آرامش رای دهندگان را با این گزارش ها هدف قرار می‌دادند، اعتراض کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ما تا حصول نتیجه به ویژه در خصوص بانیان، مسببان و عاملان این توهین‌ها، آزار و اذیت‌ها و ضرب و شتم این بانوی محترم در انگلیس پیگیری‌های حقوقی خودمان را ادامه خواهیم داد.