تاریخ : 1400,یکشنبه 30 خرداد21:10
کد خبر : 399366 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

دولت سیزدهم باید دولت نجات ساختار جمعیتی کشور باشد

پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: مختصر بودجه‌ای که حدود ۲۵۰ میلیارد و مختص درمان ناباروری بوده و در اختیار وزارت بهداشت قرار داشته در جای دیگر صرف شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ پژوهشگر حوزه جمعیت گفت کرد: ناباروری یکی از متغیرهایی به شمار می‌رود که روی شاخص‌های جمعیتی تاثیر زیادی می‌گذارد و کاهش نرخ تولدها بدون تردید متاثر از نرخ ناباروری کشور است.

صالح قاسمی یادآور شد: اگر چه اعداد و ارقام متفاوتی برای موضوع ناباروری و وضعیت کنونی آن در کشور ارائه می‌شود اما بر اساس آخرین آمار در حال حاضر در ایران آخرین نرخ ناباروری ۲۰ درصد است.

یک پنجم زوج‌های ایرانی به‌طور طبیعی نابارورند

قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: آمار ۲۰ درصدی ناباروری در کشور ما به مفهوم عدم فرزند دار شدن یک پنجم زوجهای ایرانی به طور طبیعی است و باید تحت درمان قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: متاسفانه ناباروری ثانویه هم در ایران روند افزایشی زیادی دارد و به دلیل اینکه فرزند خواهی زوج‌های نابارور زیاد است، در تمام دنیا از این زوج‌ها حمایت قابل توجهی صورت می‌گیرد تا با فعال کردن آن‌ها روی شاخص تولد تاثیر گذاشت و بنابراین ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی این افراد پرداخت می‌شود.

این پژوهشگر حوزه جمعیت افزود: در کشور موضوع ناباروری و درمان زوج‌های نابارور و پرداخت هزینه‌های درمانی آن‌ها مورد توجه مسئولان تا کنون نبوده است و علت آن در دو مشکل عمده خلاصه می‌شود.

عدم حمایت دولت از زوج‌های نابارور به دلیل گرانی هزینه‌های درمانی!

قاسمی همچنین گفت: یکی از علتهای فوق گران بودن درمان ناباروری زوجین است و درمان با روشهای پیشرفته هزینه‌های گزاف و زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند و دولت به همین دلیل تا کنون هیچ گونه حمایتی از این افراد لحاظ نکرده است و مختصر بودجه‌ای که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و در اختیار وزارت بهداشت قرار داشته است در جای دیگر صرف شده است.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم باید دولت نجات ساختار جمعیتی کشور باشد و ظرفیت‌های خوبی را هم در اختیار دارد و در این حوزه باید تعداد مراکز تخصصی درمان ناباروری را افزایش دهد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت افزود: بخشی از زیر ساختهای فعلی به شکل سخت افزاری و مثل درمانگاه‌های ویژه درمان ناباروری است و بخشی هم زیر ساخت‌های نرم افزاری است که باید از نظر متخصصین درمان ناباروری نیز تعداد این افراد را افزایش دهیم.

قاسمی گفت: بر اساس فرمول‌ها و تجارب موفق دنیا باید از زوج‌های نابارور حمایت شود و اراده و عزم دولت سیزدهم میتواند این معضل را رفع کند و متاسفانه ایران ۶ درصد بالاتر از نرم جهانی با معضل ناباروری مواجه است.