تاریخ : 1400,دوشنبه 31 خرداد14:46
کد خبر : 399426 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

جزئیات طرح دانشگاه آزاد برای «دفاع دانش بنیانی» از رساله دکتری

قائم مقام معاونت تحقیقات دانشگاه آزاد جزئیات طرح دفاع فناورانه از رساله دکتری را تشریح کرد و گفت: دانشجویان به جای ارائه مقاله می توانند نسبت به راه اندازی شرکت دانش بنیان اقدام کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، وحید ضرغامی درباره طرح دانشگاه آزاد که امکان دفاع رساله دکتری دانشجویان را با ارائه محصول دانش بنیان فراهم خواهد کرد، گفت: در راستای تحقق مأموریت دانشگاه آزاد برای دستیابی به دانشگاه حل مسئله و کارآفرین دستورالعمل اجرایی با موضوع تائید محصولات دانش بیان و تجاری سازی شده توسط معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و تنظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس این دستورالعمل، رساله دکتری منطبق با ضوابط حاکم بر تعریف رساله دکتری و به کارگیری اعضاء هیئت علمی تعریف می شود، گفت: در راستای تولید دانش فنی، ارائه نمونه محصول اولیه یا فروش خدمت بر اساس شاخص های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت بررسی فرایند دفاع فناورانه به عنوان شرط لازم و کافی است.

ضرغامی افزود: در حال حاضر روال به این صورت است که دانشجو برای دفاع از رساله دکتری ملزم به ارائه ۲ یا ۳ مقاله است اما با تعریف این دستورالعمل، دانشجو می تواند بر روی تولید و تجاری سازی یک محصول دانش بنیان کار کند که برای تولید این محصول نیز نیاز به راه اندازی شرکت دارد.

وی ادامه داد: پس از پیشبرد اهداف به میزان ۵۰ درصد، فرایند ثبت شرکت آغاز می شود و سهام مشارکت کنندگان به این صورت است که سهام عمده متعلق به دانشجو به عنوان مجری ساخت و تولید دانش فنی خواهد بود. همچنین سهام دانشگاه ترجیحاً به صورت ممتاز به میزان ۱۵ درصد در نظر گرفته می شود.

این مقام مسئول دانشگاه آزاد افزود: تخصیص این سهام در صورت تائید دبیرخانه مدیریت فعالیت های دانش بنیان دانشگاه بسته به قابلیت های درآمدزایی رساله دکتری بر اساس مفاد آئین نامه مدیریت فعالیتهای دانش بنیان به صندوق پژوهش و فناوری ارجاع می شود و در صورت عدم تائید دبیرخانه مدیریت فعالیت های دانش بنیان دانشگاه برای پذیرش سهام سایر مدل های مشارکت دانشگاه بررسی و در صورتی که در هیچکدام از سهام مشارکتی دانشگاه قرار نگیرد، سهام دانشگاه به دانشجو واگذار می شود.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه ثبت اولیه شرکت توسط تیم رساله دکتری انجام می گیرد، گفت: ثبت نهایی شرکت توسط اداره حقوقی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه انجام می گیرد.

ضرغامی بیان کرد: برای اخذ شرایط دفاع از رساله دکتری، تیم رساله به یکی از دو طریق می تواند اقدام کند؛ نخست اینکه تیم رساله پس از ساخت نمونه اولیه (محصول یا خدمت) اقدامات لازم را از طریق سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت دریافت تائیدیه مجوز دانش بنیان انجام میدهد.

وی افزود: در مرحله بعد تیم رساله پس از ساخت نمونه اولیه/فروش خدمات، درخواست بررسی سطح دانش بنیانی محصول یا خدمات خود را پس از تأیید معاونت پژوهش و فناوری واحد ذیربط از طریق سامانه ساجد به دبیرخانه شورای مدیریت فعالیتهای دانش بنیان دانشگاه ارسال میکند، دبیرخانه شورا کمیته ای متشکل از سه نفر از اعضای شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان و چهار نفر از اساتید دارای تخصص لازم در زمینه ی محصول رساله دکتری را تشکیل داده و بر اساس معیارهایی کفایت سطح دانش بنیانی محصول/خدمات را تعیین می کند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: کالا یا خدمات باید از سطح فناوری بالا یا متوسط به بالا برخوردار باشند؛ به طوری که قابلیت کپی برداری از آن به آسانی میسر نباشد، همچنین حاصل فعالیت های تحقیق و توسعه تیم خبره برای کسب وکار باشد.

قائم مقام معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تصریح کرد: طراحی و تولید محصول باید مبتنی بر تحقیق و توسعه باشد؛ به طوری که در آن برنامه ریزی پلن طرح، توسعه مفهوم ،طراحی سیستم، طراحی تفضیلی، آزمون و تصحیح و در نهایت تولید محصول / خدمت توسط تیم رساله به شفافی قابل احصاء باشد.

وی با بیان اینکه این طرح از مهر ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد اجرایی خواهد شد، گفت: این گروه از محصولات هر سال یکبار توسط معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری به روزرسانی شده و پس از تصویب شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان دانشگاه، ابلاغ خواهد شد.